Miten kieltäytyä kohteliaasti käytetystä ja liian kalliiksi hinnoitellusta vauvatavarasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vauvatar"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vauvatar"

Vieras
Olen raskaana ja siinä iässä että moni lähipiiristäni on vasta saanut vauvan. Nyt jokainen olisi myymässä minulle yhtä sun toistakin tavaraa, mutta ihan järjettömään hintaan - jos katon Huuto.netistä tai vastaavasta niin esimerkiksi sängyn saa 10-50 eurolla käytettynä, nyt kaveri olisi myymässä kuusi vuotta vanhaa pinnasänkyä (joka Ikeasta) 80 eurolla, kun se varmaan uutena maksaa saman verran. Samaa sänkyä ei enää edes saa koko lafkasta ja se on lastulevyä, eli ei ole 80 euron väärti käytettynä.

Miten kieltäytyä kohteliaasti? En halua ostaa käytettyä tavaraa uuden hinnalla ja esimerkiksi vaatteita olisi tulossa ihan järjettömät määrät ja kalliilla, vaikka ovat just henkan viiden euron bodyja.

Ein sanominen on vaikeaa, mutta kiität kauniisti tarjouksesta ja kerrot miettiväsi vielä. Tuttusi on ahkera kauppias ja tarttuu heti potentiaaliseen kohteeseen.

Voihan sitä sanoa vaikkapa kenkäkaupassakin että "ovat kyllä mielestäni turhan tyyriit, en ole valmis maksamaan noin paljoa". Miksei siis voisi sanoa tutullekkin että sorry vaan mutta en osta tuolla hinnalla ?

Meillä taas oli sellainen ongelma että tuttavat olivat tuomassa vaatteita, maksutta siis mutta jos olisimme kaikki tarjotut vaatteet ottaneet niin sitten olisimme "hukkuneet" niihin. Sanoimme sitten suoraan että voi kiitos kovasti mutta meillä on jo hurjan paljon vaatteita ja jotain olisi kiva itsekkin ostaa.

Ei ole helppoa sanoa kaverille, että hän pyytää liikaa. Miten olisi valkoinen valhe? Kerro, että te saatte jo muualta ko tarvikkeita ja eihän se edes ole valhe. Jostainhan ne on saatava. ;)

Viimeksi muokattu:
Sanot: Kiitos, mutta meillä on jo toinen katsottuna/ostettuna/hankittuna/saatuna.

Ja voit sanoa myös, ettet noin paljoa maksaisi käytetystä, kun kympin enemmällä saa ihan uudenkin.

Tuon takia me ei ostettu eikä osteta käytettyä kavereilta :) Mä sanoin, että saadaan muualta todennäköisesti, joten ei ole nyt tarvetta. Ilmoittelen, jos tilanne muuttuu.

Mikähän tässäkin on se oikea totuus,
ettei vaan kaikki pidä ilmaiseksi saada ;)
Eräs kaveri odottaa myös lasta ja meillä olisi ollut 2vuotta vanha turvakaukalo uutena ostettu liikkeestä ja hän pyysikin sitä
vaan sanoin että lainaan en anna kun siitä huonoja kokeuksia mutta jos 40€ ostaa sen telakoineen kaikkineen niin saa ;)
Mielestäni ei paha hinta kun on siisti ehjä kolaroimaton vaan ei kelvannut kun oletti saavansa ilmaiseksi kun en enään lapsia voi saada.
Samaa kaukaloa myytiin huutiksissa 80€ ->
Sama tapaus kyseli jos olisin voinut antaa pinnasängyn ja vauvanvaatteita,
sängystä en olisi pyytänyt kuin nimellisen 10€ ja 3 jätesäkillisestä vaatteita käsittäen mm Lennen toppahaalarit ym sen 20€ Seassa toki normi H&M vaatetta mutta myös aika paljon mm marimekkoa, tinttua, benettonia, legoa kuin p.o.p :in vaatteita joten minusta nuokin vaatteet olisi mennyt todellakin lahjoitus hinnalla.
Samoin minulla olisi ollut kestoliivinsuojia kuin rintapumppua kuin sähkökäyttöinen beibisitteri,
bumbo ym ja näistä pyysin yhteishintaa 50€ vaan on liian kallista.
Kun hän on nähnyt yhdellä kirppiksellä sitterin 5€
Kysyin että oliko patterikäyttöinen vaiko perus malli, väitti olleen samantapainen kuin minnkin jota myin :D :D (tohdin epäillä)
Ilmoitin että hän varmaan hakee sieltä sen sitten :D
Haki kaupasta ja kirosi kuinka kallista, elämä on :D
Nyt hän sitten ite jotakin ostellut ja ostattanut mummoilla ja
valitti kun minä mm pistin sägyn palasiksi tilanpuutteen vuoksi (ei ollut ensin tarkoitus edes mennä kirppikselle mutta :D ) ja kuinka myin ne vauvanvaatteet kirppiksellä josta jo yksin sain yli 150€ ;)
Kuin myös sitterit ja muut härpäkkeet.
Hänestä minun olisi kuulunut ystävyyden nimissä antaa hänelle ilmaiseksi ja nyt minä saan ihan itseäni syyttää ystävyytemme pilaamisesta :laugh:

Samassa tilanteessa joskus ollut.. ja tuon hinnoittelun ymmärrän, koska se selitettiin mulle, varsinkin jos ko.tuotetta ei enää ole liikkeessä myytävänä niin monet sitten maksaa vaik tuplasta jostain kalusteesta tai rätistä. Vrt. aiempien vuosien kuosit eräissä ulkovaatteissa ;)
Koeta nätisti vaan sanoa saavasi jo ko.tuotteeen muualta tai luulet saavasti vaikka anopilta etkä halua hänen mieltään pahoittaa yms ja miettiväsi myös taloudellisesti edullisia hankintoja vauvalle muutenkin. :)

Ja sitten ovat ne, jotka haluavat "hyvää hyvyyttään" antaa kaik vanhat lumppunsa, romunsa toiselle ettei itse tarvitse niitä kaatikselle viedä.. niistä onkin jopa vaikeampi kieltäytyä kun ilmaiseksi ollaan antamassa vaikkei niitä kehtais pitää edes kotona lapsen päällä tai jotain puollahonnutta hoitpöytää, joka on säilytetty ulkovarastossa jne.. huoh.

Mä oon aina antanut kavereille vauvan vaatteita ja tarvikkeita. En kehtaisi pyytää rahaa niistä.
Jos et kaveriasi halua loukata, niin pieni valkoinen valhe ei tässä tilanteessa varmaan haittaa. Voit sanoa että "kiitos, mutta vaatteita meillä alkaa olla tarpeeksi" tai että "saamme sängyn todnäk joltain sukulaiselta".

[QUOTE="Vieras";29206545]Mä oon aina antanut kavereille vauvan vaatteita ja tarvikkeita. En kehtaisi pyytää rahaa niistä.
Jos et kaveriasi halua loukata, niin pieni valkoinen valhe ei tässä tilanteessa varmaan haittaa. Voit sanoa että "kiitos, mutta vaatteita meillä alkaa olla tarpeeksi" tai että "saamme sängyn todnäk joltain sukulaiselta".[/QUOTE]

Kyllä minäkin mielelläni olisin lahjoittanut JOS:
A) istun hiton ison rahakirstun päällä ja ei -pikkurahasta pulaa- :D
B) olisin ostanut ne itse käytettynä tai saanut joltakin ;)

mutta kun kaikki uutena ostaa :/

No mutta jos ei istu rahakirstun päällä ym, niin silloinhan ne kannattaa myydä kirpparilla tai huutiksessa, niin saa enemmän rahaa kun kehtaa kavereilta pyytää. Turha sitä ystävyyttä rahalla on pilata.

[QUOTE="vieras";29206584]Parempi on kun kavereiden kanssa ei tee kauppaa vaan myy tarvikkeet vaikka huuto.netissä ja sit antaa pois mitä raaskii antaa ilman rahaa.[/QUOTE]

Teet niin tai näin niin aina siitä suututaan :(
Parempi vaan kun sanoo kaikille kaikkien tavaroiden olleen lainassa niin kukaan ei suutu kun et -hyödy- nästä rahallisesti ja ilmoittaa vain että on joutunut palauttamaan kaikki lainaajalle.
Näin teki eräs face kaverini ja siitä ei kukaan pystynyt suuttumaan :D
Harmi vaan kun tuo neuvo tuli silloin minulle itselleni liian myöhään.

Eräs kaverini tyrkyttää minulle aina lumppujaan, jotka on kiertäny useammalla lapsella ja pyytää niistä törkyhintoja (esim täysin käytetyt kumpparit 10e) ja koittaa nyhtää suurempia summia kavereiltaan, mitä on lumpuistaan koittanut saada kirppiksellä (kirppiksen hintalaput vielä ollut kiinni). Alkuun en kysynyt hintoja, vaan pengoin kaverini kehoituksesta heidän pieneksi jääneitä vaatteita ja otin muutaman ok-kunnossa olevan vaatteen, kun en kehdannut sano "ei". Meinasin perseelleni lentää hinnoittelun suhteen. Nykyisin osaan jo kieltäytyä, vaikka useamman kympin se tuli maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ystäväkö?;29206532:
Mikähän tässäkin on se oikea totuus,
ettei vaan kaikki pidä ilmaiseksi saada ;)
Eräs kaveri odottaa myös lasta ja meillä olisi ollut 2vuotta vanha turvakaukalo uutena ostettu liikkeestä ja hän pyysikin sitä
vaan sanoin että lainaan en anna kun siitä huonoja kokeuksia mutta jos 40€ ostaa sen telakoineen kaikkineen niin saa ;)
Mielestäni ei paha hinta kun on siisti ehjä kolaroimaton vaan ei kelvannut kun oletti saavansa ilmaiseksi kun en enään lapsia voi saada.
Samaa kaukaloa myytiin huutiksissa 80€ ->
Sama tapaus kyseli jos olisin voinut antaa pinnasängyn ja vauvanvaatteita,
sängystä en olisi pyytänyt kuin nimellisen 10€ ja 3 jätesäkillisestä vaatteita käsittäen mm Lennen toppahaalarit ym sen 20€ Seassa toki normi H&M vaatetta mutta myös aika paljon mm marimekkoa, tinttua, benettonia, legoa kuin p.o.p :in vaatteita joten minusta nuokin vaatteet olisi mennyt todellakin lahjoitus hinnalla.
Samoin minulla olisi ollut kestoliivinsuojia kuin rintapumppua kuin sähkökäyttöinen beibisitteri,
bumbo ym ja näistä pyysin yhteishintaa 50€ vaan on liian kallista.
Kun hän on nähnyt yhdellä kirppiksellä sitterin 5€
Kysyin että oliko patterikäyttöinen vaiko perus malli, väitti olleen samantapainen kuin minnkin jota myin :D :D (tohdin epäillä)
Ilmoitin että hän varmaan hakee sieltä sen sitten :D
Haki kaupasta ja kirosi kuinka kallista, elämä on :D
Nyt hän sitten ite jotakin ostellut ja ostattanut mummoilla ja
valitti kun minä mm pistin sägyn palasiksi tilanpuutteen vuoksi (ei ollut ensin tarkoitus edes mennä kirppikselle mutta :D ) ja kuinka myin ne vauvanvaatteet kirppiksellä josta jo yksin sain yli 150€ ;)
Kuin myös sitterit ja muut härpäkkeet.
Hänestä minun olisi kuulunut ystävyyden nimissä antaa hänelle ilmaiseksi ja nyt minä saan ihan itseäni syyttää ystävyytemme pilaamisesta :laugh:

No huh, tuossa taitaakin olla sitten toinen ääripää! Ilmaiseksi en todellakaan oleta saavani, mutta jos tosiaan uusi maksaa muutaman euron enemmän, niin mielestäni hinta on liian kallis. Esim. tuosta sängystä voisin hyvin maksaa 40 euroa, mikä on sitten vähän alle puolet uuden hinnasta ja kyse on kuitenkin monta vuotta vanhasta ja käytetystä lastulevystä.

Yhteistyössä