Miten kertoa ystävälle, että heidän talossa on hyvin todennäköisesti hometta? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liisi"

Vieras
Todella ikävä juttu, eikä mitenkään kovin helppo sanoa moista kaverille :( mutta mua oikeasti kovastikin huolettaa. Ensinnäkin haisevat koko perhe (vaatteet, hiukset) ihan homeelle kun heitä jossain tapaa tai tulevat kylään. Heille kun menee niin homeen hajusta ei voi erehtyä, mutta siihen tottuu nopeasti joten tuo on selkeämpi kun heidän vaatteistaan sen haistaa aina. Pahinta tässä on se, että koko perheellä (2 aikuista ja 2 lasta) on oireita. Tai ainakin ne voivat olla homeperäisiä: äidillä erittäin paha psoriasis ja muilla perheenjäsenillä hyvin kuiva iho ja oirehtii hilseilyllä, halkeilemalla. Toisella lapsista on jatkuvia infektiota, ovat koko ajan muutenkin kipeinä. Lisäksi on eräs oire jota en viitsi tässä sanoa kun saattaa olla tunnistettavissa :(

Miten tämmöisen toiselle oikein sanoo että kotinne on asumiskelvoton? :(

No älä nyt suoraan sano, että on varmaan hometta. Minä sanoisin varmaan tuollaisessa tilanteessa, että olen kuullut, että tuontyyppiset oireet joskus johtuvat asunnossa olevasta homeesta. Ja suosittelisin ystävää tarkistamaan oman asunnon tilanteen ihan varmuuden vuoksi.

Itse olen käsittänyt, että se perunakellarin haju vaatteissa voi jouhtua muustakin kuin homeesta.

Ja lisäys vielä, että yhdeltä tutulta löydettiin kotoa tosi paha homeongelma ja tää kaveri oli tosi pettynyt siitä, että kukaan kavereista ei just ollut kehdannut sanoa koskaan heillä käydessään, että haisee. Lapsensa nimittäin sairastui melkoisen pahasti tuon homeongelman myötä :(

:( Voi ei, tosi ikävä tilanne. Varmaan kysisin, ovatko miettineet koskaan sitä mahdollisuutta, että olisi hometta. Ja kun vastaavat, kertoisin, että nimittäin olen huomannut hajua, kun teille menen. Ja että totta puhuen vaatteissannekin on hajua. Ja oireetkin viittaavat siihen.

Minulla on myös ystävä joka sopiikuvauksiisi.
Milloin on nuhatautia kuumetta yskää milloin mitäkin silmän kutiamista ym.
Hyvä jos 2kertaa kuussa edes terveinä ovat :(
Kerran sitten varovasti vijasin että kannattaa tutkituttaa talo koska yllätyksiä voi olla lattian alla :(
Vaan suuttuihan tuo, se siitä johdu.
Oli laittamassa sitten taloaan myyntiin ja kuntotarkastuksessa kävi ilmi että heillä oli kvintillä hometta :(
Mutta valitteli kuinka eivät osanneet epäillä ja kukaan kavereistaan ei edes vihjannut (ei vai?)
Saivat vintin kuntoon niin päättivätkin jatkaa asumistaan ;)

Mulla on sama tilanne enkä todellakaan tiedä miten asiasta sanoisin. Se ero tässä on, että en haista hometta heillä käydessäni enkä myöskään heissä itsessään kun näen heitä muualla, mutta heidän lapsilta saadaan pieneksi jääneitä vaatteita ja ne haisevat pahasti homeelle. Heilläkin lapset sairastavat mikä myös viittaa homeongelmaan.

Pitäähän sinun kertoa epäilysi. Ole nyt herrajumala normaali äläkä tuommoisia typeryyksiä edes ajattele. Miten voin, kamalaa sanoa, mitä ystävä jne.

Ai sinusta on helppoa sanoa ystävälle että sori vaan mutta asutte paskakasassa ja olette useamman sadantonnin velkahelvetissä kohta? Hometaloa ei voi korjata, tutkimukset ja oikeudenkäynnit ovat helvetin kalliita ja hitaita prosesseja. Liian moni perhe on menettänyt niin fyysisen kuin mielenterveytensäkin homeen takia.

[QUOTE="Vieras";28157337]Mulla on sama tilanne enkä todellakaan tiedä miten asiasta sanoisin. Se ero tässä on, että en haista hometta heillä käydessäni enkä myöskään heissä itsessään kun näen heitä muualla, mutta heidän lapsilta saadaan pieneksi jääneitä vaatteita ja ne haisevat pahasti homeelle. Heilläkin lapset sairastavat mikä myös viittaa homeongelmaan.[/QUOTE]

Voi herranjestas! Home aiheuttaa pysyviä elinikäisiä terveysongelmia ja te pelkäätte mainita tällaisesta asiasta!

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Aivan sama tilanne itsellä! Siis ystävän suht uudessa siis ostivat vasta asunnon niin on varmaan hometta! Haisee ihan jäääätävälle. Heillä kun kyläilee vaikka päivän niin hiukset haisee, vaatteet haisee ihan tooosi vahva "ominaishaju". Myöskin he ovat ihan koko ajan kipeenä. Minä kysyin heiltä, että ootteko miettineet, että jatkuva sairastelu vois johtua sisäilma ongelmasta. Siis lievensin, etten sanonut, että "-Teillä haisee ja ootte koko ajan kipeenä, teillä on varmaan hometta. " Rupesivat itse sitä nyt tutkii ja sisäilman tutkija heillä kävi ja totesi, että sisäilmassa todellakin on ongelmia ja suositteli tarkempia tutkimuksia. Jotenkin lievästi vaan sanot, muuten voi laspet sairastua astoihin sun muihin.--

Miten itse toivoisit, että kaverisi ilmaisisi sulle tuollaisen epäilyn? Voithan vaikka valehdelle, että toisella tutullasi oli hometta ja heillä tuoksui (käyttäisin tosiaan ehkä sanaa tuoksu, vaikka paha hajuhan se oikeasti on) vähän samalta kuin teillä. Tai sitten kysyt, että oletko ikinä ajatellut, että nuo teidän iho-oireet vois johtua homeesta.

Siis miksi ei voi sanoa suoraan? Kyllä minä sanoisin että hei, teidän vaatteet haisee homeelle, kannattaisi tutkia talo. Miten tällaista asiaa ei nvoisi sanoa jos kerran ystäviäkin ollaan? Ihme porukkaa!

[QUOTE="Vieras";28157360]Ai sinusta on helppoa sanoa ystävälle että sori vaan mutta asutte paskakasassa ja olette useamman sadantonnin velkahelvetissä kohta? Hometaloa ei voi korjata, tutkimukset ja oikeudenkäynnit ovat helvetin kalliita ja hitaita prosesseja. Liian moni perhe on menettänyt niin fyysisen kuin mielenterveytensäkin homeen takia.[/QUOTE]

No onko se sitten parempi olla sanomatta tätä?? Mikä logiikka? Jos eivät itse huomaa hajua eivätkä ole tulleet ajatelleeksi, niin on se nyt parempin sanoa kunnes ongelmat kasvavat (vakavammat sairastumiset tms.). Eihän se nyt helppoa ole, mutta kaikki ei elämässä mene täydellisesti! Vastuuta myös muista, eikö niin.

[QUOTE="ystävä";28157415]No onko se sitten parempi olla sanomatta tätä?? Mikä logiikka? Jos eivät itse huomaa hajua eivätkä ole tulleet ajatelleeksi, niin on se nyt parempin sanoa kunnes ongelmat kasvavat (vakavammat sairastumiset tms.). Eihän se nyt helppoa ole, mutta kaikki ei elämässä mene täydellisesti! Vastuuta myös muista, eikö niin.[/QUOTE]

Otsikko kuului MITEN kertoa, ei voiko jättää kertomatta. Ap aikoi kertoa, mutta pohtii miten kertoa asiasta hienovaraisesti. Verrattavissa siihen miten kertoa toiselle kuolemasta tai esim. halusta erota. Kyse on isosta asiasta mitä ei haluaisi pudottaa kuin pommia.

No sanot suoraan? Mulla on ihan kauhee homepaniikki ja mä kyselen alvariinsa mun kavereilta, että haiseeko meillä tai haiseeko mun vaatteet jne :D

Sama juttu mulla. Meillä haisee joskus ummehtuneelta, mutta itse hajuun turtuu. Kyselen aina kaikilta vierailta, mitä haistavat. Taloa on remontoitu, mutta hometta ei ole tullut mistään vastaan. Jostakin sen hajun kuitenkin pitää olla peräisin. Syy on yhä arvoitus. Oireitakin meillä on lapsilla. Astmaa.

[QUOTE="Vieras";28157436]Otsikko kuului MITEN kertoa, ei voiko jättää kertomatta. Ap aikoi kertoa, mutta pohtii miten kertoa asiasta hienovaraisesti. Verrattavissa siihen miten kertoa toiselle kuolemasta tai esim. halusta erota. Kyse on isosta asiasta mitä ei haluaisi pudottaa kuin pommia.[/QUOTE]

Ei kai sitä tarvii suoraan naamaan huutaa että nyt te ootte velkahelvetissä, vaan voi silti suoraan sanoa että teidän vaatteet haisee homeelle, voisiko olla hometta ja voisiko olla myös syy sairasteluun. Olen sanonut näin ystävälle, joka lopulta löysi hometta asunnostaan. Miksi ihmeessä kierrellä, jos kerran ystäviä ollaan. Ei kai kukaan nyt tuollaisesta loukkaannu/suutu?

[QUOTE="ystävä";28157458]Ei kai sitä tarvii suoraan naamaan huutaa että nyt te ootte velkahelvetissä, vaan voi silti suoraan sanoa että teidän vaatteet haisee homeelle, voisiko olla hometta ja voisiko olla myös syy sairasteluun. Olen sanonut näin ystävälle, joka lopulta löysi hometta asunnostaan. Miksi ihmeessä kierrellä, jos kerran ystäviä ollaan. Ei kai kukaan nyt tuollaisesta loukkaannu/suutu?[/QUOTE]

Mulla on valitettavasti enemmänkin kokemusta tästä aiheesta ja valitettavan usein ensireaktiona on nimenomaan suuttuminen. Siksi ymmärtääkin hyvin ettei ole helppoa kertoa epäilyksistä kaverille.

Alkuperäinen kirjoittaja Työn puolesta;28157478:
Mulla on valitettavasti enemmänkin kokemusta tästä aiheesta ja valitettavan usein ensireaktiona on nimenomaan suuttuminen. Siksi ymmärtääkin hyvin ettei ole helppoa kertoa epäilyksistä kaverille.

No jo on. Kai se sitten on niin ihmisistä kiinni, en voisi kuvitellakaan että minun ystäväpiirissä moisesta oltaisiin suututtu, enkä itsekään suuttuisi. Toisaalta ihmisen terveys on niin tärkeää, että varsinkin lapsiperheelle sanoisin varmaankin silti suoraan, vaikka minulle sitten suuttuisivatkin.

huonon omantunnon kanssa kun olen pari kertaa huutisostoissa törmännyt järkyn homeelle haisieviin vaatteisiin. En ole kehdannut siitä viestiä myyjille ja siitä omatunto soimaa..

Yhteistyössä