Miten kertoa lapsille et isi vakavasti sairas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surumieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Liika on liikaa:
Mun mielestä lapsille pitää kertoa MIKSI se isä on niin huonossa kunnossa. Eli reilusti oikea, todellinen syy, eli juopottelu. Jospa jäis edes lapsille pääkoppaan muhimaan kannattaako yletön lipittäminen...

No joo: mä olen samaa mieltä, että ehdottomasti lapsille on selitettävä, että miksi isä on sairas = siksi, että käytti liikaa, ihan liikaa alkoholia, jota ihminen ei kestä määräänsä enempää. Mutta sitä ei pidä kertoa siksi, että lapsille jäisi pääkoppaan muhimaan mitään tulevaisuutta varten, vaan siksi ennen kaikkea, että lapsi käsittää, että se maksan pettäminen ja sairastuminen johtui jostain, eikä niin että sitt muksut kuvittelee että äitikin voi yhtäkkiä vaan sairastua ja kuolla vaikka huomenna: sellasia kauhukuvia tuskin halutaan herättää.

Mun mielestä lapsille pitää kertoa MIKSI se isä on niin huonossa kunnossa. Eli reilusti oikea, todellinen syy, eli juopottelu. Jospa jäis edes lapsille pääkoppaan muhimaan kannattaako yletön lipittäminen...

Joopa joo varmaan voisi hautajaispuheen sijasta pitää alkoholivalistustunnin. Sillä lailla ne lapset varmasti omaksuvat asian parhaiten.

Oikeasti et voi olla noin ilkeä? Miksi satuttaa ihmistä, jolla varmasti on muutenkin riittävän vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

No joo: mä olen samaa mieltä, että ehdottomasti lapsille on selitettävä, että miksi isä on sairas = siksi, että käytti liikaa, ihan liikaa alkoholia, jota ihminen ei kestä määräänsä enempää. Mutta sitä ei pidä kertoa siksi, että lapsille jäisi pääkoppaan muhimaan mitään tulevaisuutta varten, vaan siksi ennen kaikkea, että lapsi käsittää, että se maksan pettäminen ja sairastuminen johtui jostain, eikä niin että sitt muksut kuvittelee että äitikin voi yhtäkkiä vaan sairastua ja kuolla vaikka huomenna: sellasia kauhukuvia tuskin halutaan herättää.

Et sitten pysynyt kärryillä. Tuotahan just tarkoitin, että lapset tajuaisivat että maksan pettäminen ja sairastuminen johtuu just tuosta alkoholista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joopa joo varmaan voisi hautajaispuheen sijasta pitää alkoholivalistustunnin. Sillä lailla ne lapset varmasti omaksuvat asian parhaiten.

Oikeasti et voi olla noin ilkeä? Miksi satuttaa ihmistä, jolla varmasti on muutenkin riittävän vaikeaa.

Ei ollut tarkoitus satuttaa ketään vaan tuoda yks mielipide julki, eli että lasten on saatava tietää aina totuus.

Ei ollut tarkoitus satuttaa ketään vaan tuoda yks mielipide julki, eli että lasten on saatava tietää aina totuus.

Lasten on saatava tietää totuus, mutta lähinnä siksi, että ymmärtäisivät, miksi iskä kuoli (jos hän nyt kuolisi). Mutta mun mielestä ihan turha alkaa tuossa vaiheessa opettamaan, että katsokaa nyt miten käy jos juo liikaa viinaa.

Aha.

Lasten on saatava tietää totuus, mutta lähinnä siksi, että ymmärtäisivät, miksi iskä kuoli (jos hän nyt kuolisi). Mutta mun mielestä ihan turha alkaa tuossa vaiheessa opettamaan, että katsokaa nyt miten käy jos juo liikaa viinaa.

Olipas tullut mielenkiintoisia kommentteja. En nyt kuitenkaan haluaisi alkaa pitää lapsille mitään valistuspuheita tässä vaiheessa viinan vaaroista, ovat vielä turhan pieniä tässä vaiheessa. Olen kyllä sanonut rehellisesti et isillä on maksa "sairaana" mutta en ole pitänyt tarpeellisena eritellä syytä siihen mistä se johtuu, eli siitä että isi on juonut liikaa. Toisaalta en ole mitenkään yrittänyt peitellekkään sitä et isi on juonut ts. en ole asiaa sen kummemmin selittänyt mutta kun eivät itse ole ottaneet asiaa sen kummemmin puheeksi niin ole asiasta puhunut. En haluaisi tässä vaiheessa, oli se lasten isä millainen tahansa, mustamaalata häntä lapsille kun kummiskin nuo lapset selvästi ikävöivät isäänsä.
Mitä tulee tuohon sairaalaan mukaan ottamiseen niin kuten aiemmin jo kirjoitin eilen käytiin lasten kanssa katsomassa mutta lapset eivät uskaltaneet tulla sisälle huoneeseen (sängyn viereen) vaan jäivät käytävään odottamaan. En pakottanut koska varsinkin esikoinen selvästi "pelkäsi". Huomenna menen uudestaan katsomaan ja tällä kertaa lapset jäävät hoitoon koska esikoinen sanoi heti "onko pakko, minä en halua tulla mukaan" kun sanoin et mennään huomenna katsomaan isiä sairaalaan. Ehkä sitten kun vointi on parempi niin lapsillekin on helpompi mennä sinne sairaalaan.
Jospa se tästä vielä paistaisi aurinko risukasaankin. Ainakaan eivät ole sairaalasta soittaneet et vointi olisi mennyt huonommaksi. Itse ajattelin soitella kuulumisia vähän myöhemmin kun lapset jo nukkumassa niin saa rauhassa puhua puhelimessa.

Miten vanha sun mies on?
Voimia ja halauksia teille kaikille.

Vähän päälle neljänkymmenen. Ja kaipa se maksa voi tuosta jotenkin parantuakin mutta se on selvää et alkoholia se ei enää kestä ja mieskin kyllä tietää asian.

Joo ei mustakaan ole PIENILLE lapsille ruveta erittelemään liika miks isi on kipee.
Se on sit myöhemmin jos mies menehtyy (Toiv. ei) ja kun lapset isoja asiasta voi silloin puhua tarkemmin.
Voima teille koko perheelle ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!!!!!

Siis tehdäänkö Suomessa muka maksansiirtoja alkoholisteille? Ei kai sentään.

No ei varmaankaan, eiköhän siinä ole joku aika mikä pitää ainakin raittiina olla et mahdollinen maksansiirto voidaan tehdä tai sitä edes harkitaan. Ja onhan se toki itsestään selvää et turha sitä siirtoa on tehdä jos se pilataan heti juomalla sekin.

1/2 vuoden todistettava raittius pitää käsittääkseni olla ennen siirtojonoon pääsyä. Ap, voimia, jospa miehesi vointi lähtisi kohenemaan ja "uusi elämä" alkaisi teille. Alkoholia tosiaan ei tulevaisuudessa maksa varmasti kestä, hienoa, jos miehesi ymmärtää asian. Syyllistäminen tässä vaiheessa on mielestäni turhaa (en ollenkaan tarkoita tällä sinua, yleisesti-kokemuksesta työn kautta tämän sanon) mieli on varmaan tarpeeksi huono, kun tietää sillä "lipittelyllä" tilanteen tällaiseksi tulleen-eli itse tavallaan sairautensa aiheuttaneena.

Olen nähnyt isojen miesten itkevän, kun ovat tajunneet, että nyt oikeasti ei vaihtoehtoja ole...

mun mies oli kuukauden teholla ajettuaan kolarin ja mun 5 vee poika kävi isäänsä kattomas monta kertaa.vaikka ei poika osannu isällensä jutella paljoa, oli ne käynnit tärkeitä kummallekkin. Viimeisenä kertana kun kävimme sairaalassa poika ei päässyt katsomaan bakteerien takia.seuraavana yönä isi kuoli.tästä nyt aikaa 4 päivää..jäin yksin 5 veen ja 4 kk:n ikäsen vauvan kanssa :( kannattaa ottaa lapset mukaan, että tajuavat tilanteen!

Alkuperäinen kirjoittaja santtu:
mun mies oli kuukauden teholla ajettuaan kolarin ja mun 5 vee poika kävi isäänsä kattomas monta kertaa.vaikka ei poika osannu isällensä jutella paljoa, oli ne käynnit tärkeitä kummallekkin. Viimeisenä kertana kun kävimme sairaalassa poika ei päässyt katsomaan bakteerien takia.seuraavana yönä isi kuoli.tästä nyt aikaa 4 päivää..jäin yksin 5 veen ja 4 kk:n ikäsen vauvan kanssa :( kannattaa ottaa lapset mukaan, että tajuavat tilanteen!

Osanottoni teille. Varmasti on teilläkin raskasta. Minä ottaisin nuo lapset kyllä mukaan jos he itse haluaisivat mutta kun varsinkin vanhempi selvästi sanoi ettei halua tulla en pakota häntä mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja santtu:

osanottoni...