Miten kertoa kuolemasta lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katharine82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katharine82

Uusi jäsen
02.08.2007
3
0
1
Hei!
Niin se koittaa aina jossain vaiheessa, viikatemies niittää. Tällä kertaa oli isovanhempien koira, joka oli tyttärellemme todella tärkeä ja rakas. :'(
Kysynkin nyt teiltä rakkaat kanssa toverit, miten olette lapsellenne selittäneet kuoleman? Tyttäremme on nyt 2,5v ja puhuu ja ymmärtää puhetta todella hyvin, mutta silti... Olemme ajatelleet vain sanoa että se nyt kuoli ja meni taivaaseen ja että siitä tuli tähti tms... mutta jotenkin kun asia on minullekin arka, koira oli kuitenkin aikanaan minun ja ja ja.... en tiedä pystynkö vastailemaan kysymyksiin...

Eli mikä olisi kivuttumin tai helpoin keino??

KIITOS jo etukäteen!!

Meillä lapset nyt jo isoja 7½ ja 9v, kesäkuun alussa kuoli isäni. toinen pojista oli paikalla, eikä ole reagoinut mitenkään asiaa, ei itkenyt ei mitään. Toinen (nuorempi) jo selitti itse, että ukilla oli raskasta elää ja kipuja, että sai helpotusta kun nukkui pois...Meillä asiaa on käsitelty jo aiemmin, juuri poikien ollessa pieniä, kun mummoni kuoli. Siitä on aikaa neljä vuotta! silloin pojat itki aivan valtavasti, isomummi kuului ihan päivittäiseen elämään loppuajasta, kun tiedettiin pitkään että kuolema on käsillä pian. silloin pojat ei oikein käsittäneet ja monen vuoden päästäkin kuului "pelkäämme kuolemaa, emmekä halua kuolla.."oli univaikeuksia jne
Minä selitin, että kukaan ei elä täällä ikuisesti jne ja kun teille tulee ikää enemmän ymmärrätte paremmin ja nyt toki molemmat tavallaan suree, mutta mitään vastaavaa unihäiriötä, pelkoa yms ei ole tullut.
Nuorempi on itkenyt, kun on nähnyt mun surevan ja hautajaisissa...
Meidän tyttö taas on vasta reilun vuoden, on vaan katsellut ihmeissään, kun mummi tulee yksin (tai siskoni kanssa) ja että mummin luona ei ukkia näy.
mulle isän kuolema on ollut raskasta, olen mökillä viettänyt aikaa, jossa moni asia muistuttaa myös (koska isä on ollut siellä rakentamassa)
Mutta aika se auttaa... En nyt tiedä oliko tästä apua sulle!

Meillä kyllä pojat itki kerran, kun koiramme pääsi karkuun, että nyt se ei tuu takasin! mutta tuli! Mutta se on kuitenkin ihan toinen asia, kuin ihmisen kuolema!

Yhteistyössä