Miten kertoa kuolemasta herkälle ja tuumailevalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
Tyttärelleni 7v pitäisi kertoa hänen serkkunsa ( vauva ) kuolemasta, mutta tuntuu äärettömän vaikealta löytää oikeat sanat tilanteeseen.

Tytön mielestä kuollaan vain vanhana tai syöpään...

Sanonko, että se vauva oli sairas ja siksi kuoli. miten tuonikäinen ymmärtää asian ilman että alkaa pelkäämään kaikkien lastenkin kuolevan?

Aivan neuvoton olen tässä tilanteessa, joten auttakaa :(

Kirjastossa osaavat varmasti neuvoa sopivan kirjan valinnassa. Mä kertoisin lapselle kuten asia on. Eli jos vauva oli sairas, niin sitten kertoisin sen. Jos kyse oli kätkytkuolemasta, se on jo vähän monimutkaisempi selittää 7-vuotiaalle. Kertoisin lapselle, että nuorenakin - jopa ihan vauvana - voi kuolla, mutta se ei ole kovinkaan tavallista. Tärkeää on vastata lapsen kysymyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kirjastossa osaavat varmasti neuvoa sopivan kirjan valinnassa. Mä kertoisin lapselle kuten asia on. Eli jos vauva oli sairas, niin sitten kertoisin sen. Jos kyse oli kätkytkuolemasta, se on jo vähän monimutkaisempi selittää 7-vuotiaalle. Kertoisin lapselle, että nuorenakin - jopa ihan vauvana - voi kuolla, mutta se ei ole kovinkaan tavallista. Tärkeää on vastata lapsen kysymyksiin.

Niin minäkin ajattelin, että pitää korostaa tuota, että se ei ole tavallista kuolla vauvana tai lapsena. Kyse ei ollut varsinaisesti mistään sairaudesta ( ruumiinavauksesta vasta selviää ), mutta mietin, että olisiko tytön helpompi käsittää se asia jos sanon vauvan olleen sairas.
Toisaalta sitten tyttö kysyy, että mikä sairaus oli niin en kyllä osaa sanoa, mutta en voi vastata, että en tiedä ku sehän lisää epävarmuutta sitten kamalasti...
olisiko sitten parempi sanoa, että sattui onnettomuus kun tavallaan tähän liittyy vähän sellaistakin seikkaa...
Käsittääkö tuollainen lapsi, että aikuiset ei oikeasti tiedä kuolemaan syytä?
en tiedä, mutta jollain tapaa asia on kerrottava ja pian.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Niin minäkin ajattelin, että pitää korostaa tuota, että se ei ole tavallista kuolla vauvana tai lapsena. Kyse ei ollut varsinaisesti mistään sairaudesta ( ruumiinavauksesta vasta selviää ), mutta mietin, että olisiko tytön helpompi käsittää se asia jos sanon vauvan olleen sairas.
Toisaalta sitten tyttö kysyy, että mikä sairaus oli niin en kyllä osaa sanoa, mutta en voi vastata, että en tiedä ku sehän lisää epävarmuutta sitten kamalasti...
olisiko sitten parempi sanoa, että sattui onnettomuus kun tavallaan tähän liittyy vähän sellaistakin seikkaa...
Mä en kertoisi mitään, mikä ei pidä paikkaansa. Jos kuolinsyytä ei vielä tiedetä, sanoisin lapselle, etten tiedä vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Mä en kertoisi mitään, mikä ei pidä paikkaansa. Jos kuolinsyytä ei vielä tiedetä, sanoisin lapselle, etten tiedä vielä.

olet oikeassa, juuri näin teen ja toivon sitten, että selviää joku konkreettinen syy kuolemalle kun kyse ei kuitenkaan ole kätkytkuolemasta.
kiitos.
:hug:

Ja jos kyseessä ois ollut kätkytkuolema tms juttu, missä huomattu että vauva kuollut sänkyynsä tai nukkuessaan, sitä ei kannata välttämättä kertoa, ettei lapsi ala pelkäämään itse nukkumista ja niin päin pois.. Kauheasti voimia teille sinne :hug:

Yhteistyössä