Miten kertakäyttöpullo on ekologisempi kuin perinteinen kierrätyspullo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja migrantti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

migrantti

Vieras
Ensi vuonna tulee kauppoihin niitä ohuita limu pulloja. Palautuksen jälkeen ne menee paalaamoon (7 paikkakunnalla) ja sieltä ne paaleina matkaa käsittelylaitokseen (Lahdesta menee Ruotsiin tai keski-Suomeen). Niistä tehdään joko uusia pulloja tai jotain muuta.
Miten se on ekologisempaa kuin perinteinen pullo, joka käytetään monta kertaa ja lopuksi siitä tehdään jotain muuta. Vaikka pulloja täytyykin lajitella ja kuljettaa takaisin pesuun ja täyttöön, tuntuu se kuitenkin ekologisemmalta. Ei kai niissä kovin suurta kustannus eroakaan voi olla?
Tässä asiassa olen kyllä aivan tietämätön. Valaiskaa mua! :D

Hmm.. mä oon ymmärtänyt, et ne pullot palautuksen jälkeen rutattais jo kaupassa vuoden vaihteen jälkeen. Uudet pullot ainakin on sit täysin puhtaita, mitä välttämättä ei nykyiset pullot ole. Pelkkä pesu ei kaikkea likaa kuulemma puhdista.

Kun pullot lyödään läjään ennen kuljetusta, ne vievät vähemmän tilaa ja kuljetuskustannukset pienenevät. Nythän tyhjät pullot vievät saman tilan kuin täydetkin. Turha sitä ilmaa on rekoilla kuskata.

Myös jatkossa pullomuovi käytetään useampaan kertaa, sen uusi elämä voi vain olla jossain muussa muodossa kuin pullona

Ei niiden käyttöönotossa ole kysymys siitä, että se olisi ekologisempaa vaan siitä, että kertakäyttöpulloihin pakkaaminen on yleistynyt ja ne halutaan myös kierrätykseen. Edelleen tulee olemaan kaikkia muotoja: uudelleentäytettäviä, uudelleenkäyttöön murskattavia kertakäyttöisiä ja alumiinitölkkejä.

Yhteistyössä