Miten kerrotte kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja nikitön
  • Ensimmäinen viesti
nikitön
On vaikka minkälaisia versioita asiasta. Ihmetyttää. Miks ei voi sanoa vaan, että on kuollut PISTE. Se on lapselle laajempi käsitys, jota ei ymmärrä, mutta hyväksyy sen. Kaikki "nukkui pois" tai "lensi taivaaseen" ovat aivan käsitettäviä asioita, joita lapsi alkaa miettiä laajemmassa merkityksessä....jos nukkuu niin enkö mä sit tulekaan takaisin jne...Pahinta oli kun yks tuttavani koira meni piikille ja aikoivat sanoa lapsille, että se vaan hävis. Todella tyhmää. Kuollut mikä kuollut!

kettuli
Juu kyllähän kaikki asiantuntijatkin sanovat, että ei ole hyvä puhua "nukkumisista" ym, koska lapsi rinnastaa sen sitten omaan nukkumiseensa, eli että siitä kuitenkin voi herätä.
Itse olen selittänyt, että kuolema on lopullinen päätös kaikelle tuntemuksille, tunteille ja asioille. Että ihminen poistuu kokonaan maailmasta, eikä häntä enää ole, eikä koskaan tule. Ja että itse hän ei enää tunne, näe eikä kuule mitään, eikä ole olemassa. En tiedä onko tuo meidän 5v oikein sitä sisäistänyt vieläkään, kun ei meiltä ketään läheistä ole kuollut, että hän konkreettisesti näkisi, ettei kuollutta enää todellakaan voi koskaan tavata...

"meikä"
3-vuotiaalle oon kertonut ihan suoraan että kaikki kuolee joskus ja silloin kun kuolee niin lakkaa olemasta.

Ihan on tuntunut ymmärtävän asian, missä laajuudessa niin siihen en osaa sanoa. Ymmärtää kyllä esim. lihaa syodessään syövänsä kuollutta eläintä joka aikaisemmin oli hengissä.

"tiu"
oon tuota miettinyt,että huhhuijaa kun appivanhemmista tai omistani aika jättää,tai kenestä muusta tahansa kuka lapselle läheinen,niin miten siitä sitten kertoo.varmasti hyvin suoraan kuten täälläkin aiemmat on tässä kertoneet tekevänsä.

Yhteistyössä