Miten "kebab-pötköä" säilytetään ravintoloissa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kirma

Aktiivinen jäsen
31.10.2007
1 406
0
36
Tunnustan, minä olen hysteerikko ruokahygieniassa :ashamed: . Alan passin olen suorittanut, kun ravintola-alalla työskentelen.

Miehen kanssa sitten tuli puhetta (mies tykkää älyttömästi kebabista), että miten se varastoidaan yöksi?
Kerran lämmitettyä ei saa uudestaan lämmittää ja lämpimänä tarjottava elintarvike saa olla lämpimänä vaan 2h. Mutta kun se kerran kuumana pyörii siinä pötkössä niin mitä sille sitten yöksi tehdään..?

Oonkohan mä vähän hämärä...sanomattakin on selvää, että minä en kyseistä lihaa pysty syömään, ilettää, kun ajattelen miten se siinä paljaana pyörii päivästä toiseen :snotty:

-valaiskaa tyhmää-
 
no tuskin se päivästä toiseen SAMA pötkö pyörii.. tai riippunee paikasta, jos kebabia menee tyyliin annos per päivä niin eihän sitä mitenkään saa saman päivän aikana tarjoiltua, saati sitten tuon 2h aikana. mutta jos on vähänkään suositumpi paikka niin eiköhän sitä useampi pötkö päivässä mene? Sitä en tiedä mihin sitten päivän viimeisen pötkön kebabit pistävät..
 
Jos tuosta "pötköstä" jää päivän lopussa jotain, se yleensä siivutetaan ja käytetään seuraavana päivänä pitsan täytteenä, eli käy silloin uunin kautta. En tiedä yhtään paikkaa jossa laitettais sama liha takas vartaaseen. Ja niin ihmeelliseltä kuin se vaikuttaakin, niin kebab-paikoissa on suht hyvä hygienia taso, koska niitä tarkastetaan helpommin kuin muita
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tuosta "pötköstä" jää päivän lopussa jotain, se yleensä siivutetaan ja käytetään seuraavana päivänä pitsan täytteenä, eli käy silloin uunin kautta
Tämä olikin mielenkiintoinen pointti, eipäs ole käynyt mielessäkään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tuosta "pötköstä" jää päivän lopussa jotain, se yleensä siivutetaan ja käytetään seuraavana päivänä pitsan täytteenä, eli käy silloin uunin kautta. En tiedä yhtään paikkaa jossa laitettais sama liha takas vartaaseen. Ja niin ihmeelliseltä kuin se vaikuttaakin, niin kebab-paikoissa on suht hyvä hygienia taso, koska niitä tarkastetaan helpommin kuin muita

ja tää on totisinta totta (mies oli ennen töissä kebab paikassa).
Ja joskus ne tulee annospaketeissa ne kebabit eli tulee suoraan annoslaatikoissa tukusta josta otetaan tarvittava määrä ja loput pidetään kylmäsäilytyksesä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
ja tää on totisinta totta (mies oli ennen töissä kebab paikassa).
Ja joskus ne tulee annospaketeissa ne kebabit eli tulee suoraan annoslaatikoissa tukusta josta otetaan tarvittava määrä ja loput pidetään kylmäsäilytyksesä.

No kuin ne säilö sen pötkön yöks? Vai vuollaanko se sitten illan päätteeks kylmään seuraavan päivän pitsoja varten?
Tuon annoslaatikko-jutun minä kyllä käsitän, mutta pötkylä mietityttää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
ja tää on totisinta totta (mies oli ennen töissä kebab paikassa).
Ja joskus ne tulee annospaketeissa ne kebabit eli tulee suoraan annoslaatikoissa tukusta josta otetaan tarvittava määrä ja loput pidetään kylmäsäilytyksesä.

No kuin ne säilö sen pötkön yöks? Vai vuollaanko se sitten illan päätteeks kylmään seuraavan päivän pitsoja varten?
Tuon annoslaatikko-jutun minä kyllä käsitän, mutta pötkylä mietityttää..

Pötkylää ei kokonaisuudessaan säilytetän. Vaan sitä mukaan kun se kypsyy niin siitä vuollaan lastuja jotka menee saman tien laatikoihin ja kylmäsäilytykseen ne mitkä ei kerkeä menemään kebab annokseen tuoreeltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirma:
Tunnustan, minä olen hysteerikko ruokahygieniassa :ashamed: . Alan passin olen suorittanut, kun ravintola-alalla työskentelen.

Miehen kanssa sitten tuli puhetta (mies tykkää älyttömästi kebabista), että miten se varastoidaan yöksi?
Kerran lämmitettyä ei saa uudestaan lämmittää ja lämpimänä tarjottava elintarvike saa olla lämpimänä vaan 2h. Mutta kun se kerran kuumana pyörii siinä pötkössä niin mitä sille sitten yöksi tehdään..?

Oonkohan mä vähän hämärä...sanomattakin on selvää, että minä en kyseistä lihaa pysty syömään, ilettää, kun ajattelen miten se siinä paljaana pyörii päivästä toiseen :snotty:

-valaiskaa tyhmää-


Ensinnäkin, jos ruoka saa olla lämpimänä 2h, miten esim hauduttamalla kypsytetyt ruoat?
Saa olla valmiina varmaan 2h mutta kun liha kypsyy sitä mukaa mitä sitä leikataan(aidosti valmistettu) niin tuo ohje tuskin pätee.

Ja, jos eivät tee aidosti niin silloin lämmittävät pakkasesta aina sen tarvittavan määrän.

 

Yhteistyössä