Miten käy kotihoidontuen, jos minä menen kouluun ja työtön mies hoitaa lapset kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Mies saa siis työttömyyskorvausta. Ja odotellessamme kunnallista päivähoitopaikkaa, mies hoitaisi lapset kotona. Mites hoitolisä? Vaikuttaako puolin tai toisin työttömyyskorvaus ja kotihoidon tuki toisiinsa? Itse saan siis pelkän opintotuen, eli pikkasen rapiat 200?...

Saatte kotihoidontukea jos lapsi on kotona hoidossa, ei kai sillä ole väliä kuka sitä lasta kotona hoitaa. Meillä mä esim kävin keän töissä ja mun sisko hoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saatte kotihoidontukea jos lapsi on kotona hoidossa, ei kai sillä ole väliä kuka sitä lasta kotona hoitaa. Meillä mä esim kävin keän töissä ja mun sisko hoisi.

Joo, mutta kahta sosiaalietuutta ei saa päällekäin. Sun tapaus on eri koska sisko ei ole samaa perhettä.

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta. Hoitolisää sitten ehkä saa tuloista riippuen

tietenkin sitten miehesi pitää olla valmis lähtemään töihin jos nostaa työttömyyskorvausta.eli selityksesi sitten ei käy, että ei ole lapsille hoitajaa.

Tottakai hän on. Ennemmin me haluaisimme lapset heti päiväkotiin, mutta kun ei paikkaa saada niin nopeasti, siksi koska mies ei ole töissä, eivät katso kiireelliseksi hoitopaikan hankkimista, joten siksi näin...

Joo, mutta kahta sosiaalietuutta ei saa päällekäin. Sun tapaus on eri koska sisko ei ole samaa perhettä.

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta. Hoitolisää sitten ehkä saa tuloista riippuen

Siis jos äiti käy töissä ja saa kotihoidontukea, niin saa sitä. Voihan sitä lasta mummokin hoitaa jos mies on työnhaussa. Ei se kotihoidon tuki sille miehelle tarvi mennä.

Siis jos äiti käy töissä ja saa kotihoidontukea, niin saa sitä. Voihan sitä lasta mummokin hoitaa jos mies on työnhaussa. Ei se kotihoidon tuki sille miehelle tarvi mennä.

Jos äiti käy töissä ja saa kotihoidontukea, niin saa sitä. Joo saa mutta jos isä on kotona työttömyyskorvauksella niin kotihoidontuki vähennetään siltikki miehen työttömyyskorvauksesta.
Koska kotihoidontuki on perhekohtanen.
Tarkotatko että maksettas mummolle se kotihoidontuki ja tällä taval kierettäs.

Lasten kotihoidon tuen vaikutus päivärahaan

* Jos päivärahan hakija itse saa kotihoidontukea, vähennetään tämä hakijan päivärahasta.
* Jos työssä (myös osa-aikatyössä) tai päätoimisena opiskelijana oleva puoliso saa kotihoidon tukea, vähennys tehdään työttömän puolison ansiopäivärahasta.
* Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään vain sen puolison ansiopäivärahasta, jolle kotihoidon tuki maksetaan.
* Puolison saamaa kotihoidon tukea ei vähennetä työttömän puolison työttömyysetuudesta, jos kotihoidon tukea saava puoliso hoitaa päätoimisesti lasta eikä saa muuta etuutta tai saa samanaikaisesti äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa.
* Kotihoidon tuen kuntalisää ei vähennetä päivärahasta

http://www.erko.fi/ajankohtainen.html?&cHash=a0ed834b59236229e58a73a1645b33f9&tx_ttnews[backPid]=83&tx_ttnews[tt_news]=38

Yhteistyössä