Miten kauan taaperollanne on mennyt että tunnistaa kakkahädän (kuivaksi opettelusta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Meillä on nyt 1v9kk tyttö jolta viikko sitten kokeilumielessä jätettiin päivävaippa pois. (Kauppareissuille, automatkoille jne. laitetaan vielä varulta). Pissavahinkoja sattui alkuviikosta monta kertaa päivässä mutta nyt osaa jo pidättää jonkin verran. Ei osaa pyytää itse potalle mutta pidättää ja tekee pottaan kun tasaiseen tahtiin käytämme. Kahteen päivään ei ole tullut pissavahinkoja ollenkaan.

Kakkahätää ei kai vielä tunnista, kun se on tullut pottaan vain kerran viikon aikana. Muuten hoksaa asian liian myöhään ja sitten se onkin jo pikkuhousuissa. Eilen kyllä sanoi "kakka tulee", mutta se tulikin sitten samoin tein, ei keritty ihan potalle.

Miten muilla on mennyt tämä homma? Oppiikohan pikkuhiljaa aikaisemmin tunnisamaan ja ilmoittamaan kakkahädän, kunhan vähän aikaa jaksetaan pestä kakkoja pikkareista? Olisikin helppoa jos kakka tulisi aina samaan aikaan päivästä että tietäisi istuttaa pidempään potalla, mutta kun saattaa tulla ihan mihin aikaan vain.

Yöllä käyttää vielä vaippaa. Viime yönä tosin halusi aamuyöstä potalle ja vaippa oli kuiva. Aamulla kans tuli pissi pottaan. Päiväunilla ei ole pitkään aikaan kastunut vaippa, niin on ilman silloinkin.

Miksi se kakka olisi niin tärkeää saada vaippaan, että ihan pitäisi niiden käyttöön palata? Toi vaihe, jolloin kuivana pysyminen on aikuisten vessassakäyttämisestä kiinni, voi kyllä kestää kuukausikaupalla, mutta jos jaksamista riittää, niin mukavampihan se on lapsellekin olla ilman vaippaa. Meidän 2,5-vuotias poika ei osaa kakkaa ilmaista ollenkaan ennen kuin on liian myöhäistä, mut ei mua pikkaripyykki haittaa.

Ei kuivaksi opettelemisesta ole haittaa, jos se ei stressaa lasta, vaan hän tyytyväisenä käy potalla. Miksi ihmeessä vaippoja pitää pitää jonnekin kolmeen vuoteen ja yli. On ne lapset ennenkin aiemmin oppineet kuivaksi (=ei kertakäyttövaippoja, vaippojen pesumahdollisuuden huonommat kuin nykyään -> vanhemmat olivat viitseliäämpiä kuivaksiopettamisessa) Jos potallakäynti lasta ahdistaa niin se on eri juttu.
Minä olen kakattanut jo alle puolivuotiasta altaaseen, ja lapsi selvästi tyytyväisempi kun saa tehdä tarpeensa muualle kuin vaippaan.

päivävaippa jäi pojalta lopullisesti pois 2v2kk iässä. Kuukautta aiemmin kokeilin, mutta ei ymmärtänyt hätää yhtään ja leikki pissa housussa välittämättä asiasta. Sitten kuukautta myöhemmin oppi todella nopeasti kuivaksi. Kakan tekee aina ruoan jälkeen, joten en oikein osaa tuossa kakka-asiassa auttaa, eli tehnyt 1v ikäisestä asti kakan pottaan, kun ruoan jälkeen sinne viety. Mutta mä en missään nimessä laittaisi enää vaippaa, kun osaa sen kakan tulon ilmaista, vaikkakin vähän myöhään. Kuivaksi oppiminen meni ainakin meillä niin, että aluksi pissasi kun potalle vietiin ja sitten muutaman viikon päästä osasi itsekin asian ilmaista. Hyvällä alulla olette:)

Kiitos kannustavista kommenteista! =) Kyllä tyttö mielellään potalla istuu (välillä haluaa siinä samalla värittää värityskirjaa/lukea kirjoja). Välillä käynyt niin että istuu pitkään potalla pissimättä ja sitten kun menee leikkimään niin pissa tulee housuun. Nyt ei tosiaan ole pariin päivään enää käynyt noin.

Jospa oppisi tunnistamaan tosiaan sen kakkahädänkin ajoissa kohta. Jos pissa tai kakka tulee housuun niin ei tehdä siitä mitään numeroa. Siivotaan vain pois ja puhtaat vaatteet päälle ja leikki jatkuu. Eli en usko että siitä ainakaan lapsi stressaantuu. On kyllä koko ajan ilmoittanut pissasta/kakasta viimeistään siinä vaiheessa kun on housussa. Ei siis halua kuitenkaan jatka leikkiä märissä housuissa.

Meillä aloitettiin pottailu joskus vähän ennen 1v synttäreitä. Vaipat kyllä oli siis käytössä, mutta ei kuivapintaiset. Kehuttiin paljon kun pissa/kakka tuli pottaan ja kerrottiin mitä sinne tuli. 1,5 vuotiaana osasi ilmoittaa hädästään ja sillon jätettiinkin vaipat kotona pois ja kuukauden päästä uskallettiin jo jättää vaipat päivisin kokonaan pois. Yöllä vielä on vaippa käytössä. Tyttö nyt 1v 8kk ja päiväkuiva.

Noin meilläkin alkoi, jatkakaa vaan. veikkaan että parin viikon päästä ehtii hyvin jo kakalle potalle, ja kuukauden päästä huomaa itsekin mennä ajoissa pissalle. Suunnilleen sitä tahtia meillä mentiin, tosin vieläki joskus sattuu vahinko jos on liian kiinnostava puuha meneillään, mutta mitäs tuosta. Välillä edelleen patistetaan pisulle, esim ennen päiväunia tai uloslähtöä. Mutta ei tuossa minusta ole mitään syytä lopettaa, tuskin kenenkään lapsi on oppinut täysin kuivaksi kahdessa viikossa? Vähän harjoitusaikaa pienillekin!

Meillä on tyttö 1v10kk alkanut pari viikkoa sitten itse ilmoittamaan hädästään, ja kaikki kakat ovat tämän jälkeen tulleet pottaan. Vaippaa pidämme mekin öisin ja kodin ulkopuolella. Pissat tulee housuun ehkä joka toinen päivä, kun ei leikeiltään malta ilmoittaa hädästään.

Aloitettiin pottailu n. 1-vuotiaana, kun tyttö suostui potalla istumaan ja joka päivä on siitä asti tullut ainakin yö- ja päiväunien jälkeen pisut pottaan. Mutta nyt on neiti alkanut tosiaan itse menemään potalle, tarvitsee yhä aikuisen apua koska ei osaa itse ottaa housuja pois.

Meillä jäi päivävaippa pois vähän alle kahden vuoden iässä, oisko poika ollut n. 1v 10kk. Pissavahinkoja sattui oikeastaan vain ekalla viikolla, kakkavahinkoa ei koskaan. Koeta seurailla lapsen ruumiinkieltä, meillä ainakin lapsesta huomaa milloin alkaa olla pissa/kakkahätä.

En sanoisi, että olette aloittaneet kuivaksi opettelun mitenkään liian aikaisin. Onhan niitä herkkyyskausia, mutta mä ainakin olen sitä mieltä että päiväkuivaksi voi myös opettaa ihan ilman mitään herkkyyskausia, kun sinnikkäästi jaksaa roudata potalle. Potta onkin hyvä olla vaikka lähellä siellä, missä lapsi leikkii niin saa sitten nopeammin kiikutettua siihen.

Yökuivaksi opettelu on eri juttu, siinä on myös hormonitoiminnalla oma osansa. Meillä on oltu yökuivia n. 2,5 -vuotiaasta, omasta mielestäni yllättävän aikaisin.

tunnisti tyttö kakkahädän jo reilusti alle 1v,ei voi olla sattumaa,et pieni kakkas 3-5krt päivässä ja n.99% tarkkuudella ne tuli pottaan. :) Pottailu aloitettiin vähän yli puolivuotiaana ja alusta asti on mielellään käynyt potalla.
Viime alkukesästä,kun tyttö oli n.1v7kk kokeiltiin olla ilman vaippaa,mutta pissa tuli surutta sinne sun tänne laitettiin vaippa takaisin.Loppukesästä parin kk:n päästä kokeiltiin uudelleen ja vaipoista päästiin tosi helposti,paljoakaan vahinkoja ei tullut,pian jo lähdettiin kauppaan ja puistoonkin ilman vaippaa...mutta kesällähän tuo oli helppoa,ei haalareita yms.
Jos vaan viitsit kakkapyykkiä pestä,niin jatka ihmeessä,noin hyvin jo edistytty.Jos tilanne ei muutu niin sit palaa vain vaippoihin.

Kiitos kaikille vastauksista! Tänäänkin oltiin melkein koko päivä reissussa. Vaipan laitoin päälle varulta mutta pissit tuli aina pönttöön sitten kyläpaikassa ja kotiin tullessa vaippa oli edelleen kuiva =)

Meillä esikoinen oli 1v 8kk päiväkuiva, tunnisti molemmat hädät. Pottailu aloitettiin 7kk ikäisenä.
Kuopus nyt 1v7kk, kertoo kakkahädästä, menee vessan ovea taputtelemaan, ja hokee kakka kakka. Nyt on 3. päivä putkeen, ettei pissoja ole tullu vaippaan, muuten kun nukkuessa. Tämän kanssa pottailu aloitettu myös 7kk ikäisenä.
Molemmat on heti pian aloituksen jälkeen alkanu tekee pääsääntöisesti kakat pottaan.

Yhteistyössä