MIten kannattaa reagoida koiran haukkumiseen muille koirille?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
oma koira haukkuu muita, tuntuu että se on mennyt vähän pahemmaksi. Sillä nousee karvat pystyyn, silmät pullistuu päästä ja se puuskuttaa itsensä melkein hirteen kun vetää niin kovin kaulapannassa.

Harjoitellaan muiden koirien ohittamista namipaloin ja kehuin, ja se onnistuu jos toinen on tarpeeksi kaukana... mutta joskus ei onnistu tai joku toinen koirakko pääsee yllättämään ja tulemaan liian lähelle.

Niin, mitäs sille JO haukkuvalle koiralle tehdään? en ole keksinyt muuta keinoa kuin pysähtyä ja ottaa koirasta kiinni ja käskeä istumaan. Silloin haukku yleensä lakkaa tai ainakin vähentyy. Ennen yritin tehdä niin että vaan jatkan kävelyä poispäin, mutta tuo on hirveän noloa kun koira ulvoo ja haukkuu, roikkuu perässä ja melkein tukehtuu remmiinsä kun menen eteenpäin. Joskus jää miltei jalkoihin, pieni kun on.
 
pwndv
[QUOTE="vieras";26789627]oma koira haukkuu muita, tuntuu että se on mennyt vähän pahemmaksi. Sillä nousee karvat pystyyn, silmät pullistuu päästä ja se puuskuttaa itsensä melkein hirteen kun vetää niin kovin kaulapannassa.

Harjoitellaan muiden koirien ohittamista namipaloin ja kehuin, ja se onnistuu jos toinen on tarpeeksi kaukana... mutta joskus ei onnistu tai joku toinen koirakko pääsee yllättämään ja tulemaan liian lähelle.

Niin, mitäs sille JO haukkuvalle koiralle tehdään? en ole keksinyt muuta keinoa kuin pysähtyä ja ottaa koirasta kiinni ja käskeä istumaan. Silloin haukku yleensä lakkaa tai ainakin vähentyy. Ennen yritin tehdä niin että vaan jatkan kävelyä poispäin, mutta tuo on hirveän noloa kun koira ulvoo ja haukkuu, roikkuu perässä ja melkein tukehtuu remmiinsä kun menen eteenpäin. Joskus jää miltei jalkoihin, pieni kun on.[/QUOTE]

Laske vapaaksi ja katsomaan mikä siellä möllöttää. Luvan kanssa toki. Koira vetää kierroksia myös sinusta.
 
vakapistaus
Et tee siitä tilannetta. Et huomioi koiraa, kävelet vaan johtajan elkein päättäväisenä koiran ohi. Toinen keino on harjoittella kontaktia ja hallintaa ylipäätään, oppii kauniisti ohittamaan.
 
"vieras"
Et tee siitä tilannetta. Et huomioi koiraa, kävelet vaan johtajan elkein päättäväisenä koiran ohi. Toinen keino on harjoittella kontaktia ja hallintaa ylipäätään, oppii kauniisti ohittamaan.
Ei auta. Harjoitellaan jatkuvasti.

Eli siis, mitä pitää tehdä siinä kohtaa KUN KONTAKTI ON JO MENETETTY JA KOIRA HAUKKUU SEKOPÄISESTI, oli kysymykseni. :)
 
vakapistaus
[QUOTE="vieras";26789826]Ei auta. Harjoitellaan jatkuvasti.

Eli siis, mitä pitää tehdä siinä kohtaa KUN KONTAKTI ON JO MENETETTY JA KOIRA HAUKKUU SEKOPÄISESTI, oli kysymykseni. :)[/QUOTE]

Aloitat kontaktiharjoitukset uudelleen. Ensin sivulla kontakti ja ajan pitentäminen, sitten yksi askel ja kontaktin pysyminen.. kontakti pienen häiriön alla jne. Jos kontakti ei pysy, ei pohjatyötä ole kunnolla tehty.
 
vakapistaus
Koulutusohjaajana olen 100% varma, että kun saatte kontaktin toimimaan ja opettelette hallintaa, niin koira ei rähjää vastaantuleville. Mutta, jos ei löydy malttia ja taitoa kouluttaa, niin tervemenoa" perse edellä puuhun" ;)
 
laiska kouluttaja
Meillä koiraan tepsi koulutuspannan käyttö, mikään muu ei enää tehonnut.
Nykyään koiran kontaktin saamiseksi riittää äänimerkki varoitukseksi, ennen piti suihkuttaa sitruunaa naamalle.
 
"vieras"
Koulutusohjaajana olen 100% varma, että kun saatte kontaktin toimimaan ja opettelette hallintaa, niin koira ei rähjää vastaantuleville. Mutta, jos ei löydy malttia ja taitoa kouluttaa, niin tervemenoa" perse edellä puuhun" ;)
Heh, kouluttajana varmaan osaisit neuvoa miten tehdään kun harjoitus "menee pieleen", ja kouluttajana varmasti tietäisit että niin tulee käymään kaikille joskus.

Missäs koulutat, enpä ainakaan sun kurssille tulis....
 
"vieras"
Ei siinä vaiheessa taida paljon konsteja olla kun kontakti on jo menetetty. Sitten täytyy vaan jatkaa nopeasti ohi ja yrittää uudelleen.

Oletteko kokeilleet kolinapurkkia?
Niin... sitä juuri mietin että onko väärin pysäyttää se koira ja vaatia rauhoittumista, se kun meillä kumminkin tuntuu tepsivän parhaiten. Joissain koulutusohjelmissa neuvotaan nimenomaan ohittamaan ripeästi, joissain taas on esim. pistetty koira istumaan.

Ei olla kokeiltu kolinapurkkia.
 
vakipistaus
[QUOTE="vieras";26789905]Heh, kouluttajana varmaan osaisit neuvoa miten tehdään kun harjoitus "menee pieleen", ja kouluttajana varmasti tietäisit että niin tulee käymään kaikille joskus.

Missäs koulutat, enpä ainakaan sun kurssille tulis....[/QUOTE]

Kouluttajana tiedän, että jos harjoitus menee pieleen, ei palkka ole ok tai yrität edetä liian nopeasti. Silloin palattava treeneissä askel taaksepäin.

Itsellä aina ollut koira, joten olen joutunutt itsekkin palaamaan taaksepäin, aloittamaan jopa alusta. Nykyisen kanssa etenen hitaammin, tehdän pikkuasiat varmalle pohjalle.
 
vakipistaus
Kouluttajana tiedän, että jos harjoitus menee pieleen, ei palkka ole ok tai yrität edetä liian nopeasti. Silloin palattava treeneissä askel taaksepäin.

Itsellä aina ollut koira, joten olen joutunutt itsekkin palaamaan taaksepäin, aloittamaan jopa alusta. Nykyisen kanssa etenen hitaammin, tehdän pikkuasiat varmalle pohjalle.
Siis pieleen menoon voi olla muitakin syitä, mm. et osaa lukea koiraasi ;)
 
"vieras"
Kouluttajana tiedän, että jos harjoitus menee pieleen, ei palkka ole ok tai yrität edetä liian nopeasti. Silloin palattava treeneissä askel taaksepäin.

Itsellä aina ollut koira, joten olen joutunutt itsekkin palaamaan taaksepäin, aloittamaan jopa alusta. Nykyisen kanssa etenen hitaammin, tehdän pikkuasiat varmalle pohjalle.
Joo, mutta sä et osaa kertoa miten toimitaan kun harjoitus menee pieleen, ja sekin on melko oleellista.

Mullakin on aina ollut koira, ja olen käynyt jopa kurssilla jossa oli ohjaaja joka osasi neuvoa loppuun saakka. Se kun on pommivarma että epäonnistumisia tulee, ja silloinkin pitäisi osata toimia oikein.
 
vakapistaus
Työntäkää kolinapurkki hanu...!!!!

Aloitan alusta. Kun saat kontaktin uudelleen kuntoon, koira ei rähise vastaantuleville. Ok, olet treenanut kontaktia, mutta joko väärin tai liian vähän. Joskus jonkun asian kunnolla opettamiseen voi mennä useita kuukausia (yleensä meneekin). Pikatreenillä ja nopealla etenemisellä saa usein vain jotenkuten tottelevan koiran, ei hyvin tottelevaa.

Ilman kontaktia kaiken tottelevaisuuden opettaminen on hukassa.

Kovasti epäilet taitojani ja mollaat, kun kehoitan kontaktia treenamaan ja sen avuilla pääsemään eroon ongelmasta. Joo, olen huonokouluttaja, kun niin kehoitan. Kuitenkin sinulla on koira joka rähisee, minun koirat ei rähise.

Kontaktitreeneistä voit lukea mm. kirjasta "Tie tottelevaisuusvalioksi" Salme Mujunen tai Tommy Wirenin kirjasta... en ole ainut joka puhuu hyvän kontaktin puolesta. Mujusen Salmehan on mm. tottelevaisuuskoetuomari.

Tuosta toisen koiran näkemisestä tulisi tehdä neutraali tai mukava juttu, jossa kiva tulee omistajalta. Ei mitään kolinapurkkia ja ikävää asiaa, mikä tekee koiralle tilanteen entistä epämukavemmaksi.

Mutta joo, mitäs tässä enempää, taistele sinä sessusi kanssa, kun alunperin asiallinen neuvoni noin lytättiin "sinun asiantuntijan toimesta". Yritin vain auttaa ja olisin valmis ollut neuvomaan, mitä voisit tehdä.. mutta olkoon.
 
kontakti
"Oikeanlainen kontakti on hyvin tärkeää, sillä kaikenlainen koiran kanssa tapahtuva toiminta rakentuu se varaan. Koiran kouluttaminen vaikeutuu – kilpakoiran koulutusta ei pitäisi edes aloittaa ellei kontaktia ole. Kontakti on oppimisen perusta ja kivijalka."
 
aloitttaja
Työntäkää kolinapurkki hanu...!!!!

Aloitan alusta. Kun saat kontaktin uudelleen kuntoon, koira ei rähise vastaantuleville. Ok, olet treenanut kontaktia, mutta joko väärin tai liian vähän. Joskus jonkun asian kunnolla opettamiseen voi mennä useita kuukausia (yleensä meneekin). Pikatreenillä ja nopealla etenemisellä saa usein vain jotenkuten tottelevan koiran, ei hyvin tottelevaa.

Ilman kontaktia kaiken tottelevaisuuden opettaminen on hukassa.

Kovasti epäilet taitojani ja mollaat, kun kehoitan kontaktia treenamaan ja sen avuilla pääsemään eroon ongelmasta. Joo, olen huonokouluttaja, kun niin kehoitan. Kuitenkin sinulla on koira joka rähisee, minun koirat ei rähise.

Kontaktitreeneistä voit lukea mm. kirjasta "Tie tottelevaisuusvalioksi" Salme Mujunen tai Tommy Wirenin kirjasta... en ole ainut joka puhuu hyvän kontaktin puolesta. Mujusen Salmehan on mm. tottelevaisuuskoetuomari.

Tuosta toisen koiran näkemisestä tulisi tehdä neutraali tai mukava juttu, jossa kiva tulee omistajalta. Ei mitään kolinapurkkia ja ikävää asiaa, mikä tekee koiralle tilanteen entistä epämukavemmaksi.

Mutta joo, mitäs tässä enempää, taistele sinä sessusi kanssa, kun alunperin asiallinen neuvoni noin lytättiin "sinun asiantuntijan toimesta". Yritin vain auttaa ja olisin valmis ollut neuvomaan, mitä voisit tehdä.. mutta olkoon.
Heh, et edelleen ymmärrä vastata kysymykseen. Puhun aidasta, sinä sen seipäästä. Mä en kysynyt miten koulutan pois remmirähinästä ja miten parannan ja harjoitan kontaktia, vaan kysyin mitä tehdään harjoituksessa joka menee pieleen. Ja siihen sä et edelleenkään ole vastannut. Minulla on tähän yksi vastaus, jonka olen saanut oikealta kouluttajalta koirakurssilta, avauksen tein koska haluaisin kuulla onko muita tapoja, koiraa kun voi kouluttaa monella tapaa.
 
vakipistaus
Heh, et edelleen ymmärrä vastata kysymykseen. Puhun aidasta, sinä sen seipäästä. Mä en kysynyt miten koulutan pois remmirähinästä ja miten parannan ja harjoitan kontaktia, vaan kysyin mitä tehdään harjoituksessa joka menee pieleen. Ja siihen sä et edelleenkään ole vastannut. Minulla on tähän yksi vastaus, jonka olen saanut oikealta kouluttajalta koirakurssilta, avauksen tein koska haluaisin kuulla onko muita tapoja, koiraa kun voi kouluttaa monella tapaa.
Olen mielestäni sinulle jo vastannut hyvin selvästi. Jos kontaktiharjoitukset on menneet pieleen, aloitat alusta. Niin tehdään muidenkin koulutusasioiden kanssa. Palataan pisteeseen A ja aloitetaan alusta ja edetään hitaammin. Jos esim. seuraaminen ilman hihnaa ei onnistu, sekin aloitetaan alusta.. ensin paikalla ollessa sana "seuraa" ja palkka kontaktista.. kun se onnistuu hyvin eripaikoissa ja häiriön alla.. edetään hitaasti. Sana "seuraa" ja otetaan vaikka kuukausi vain yhden askeleen seuraamista. Kun se onnistuu hyvin kontaktissa, voidaan edetä vaikka askeleen ja käännökseen. Sama kontaktissa.. aloitat alusta. Palkkaat kotona kun katsoo silmiin (kädet vatsanpäällä ja kädessä vaikka 5 pientä helposti syötävää makupalaa). Kun pääset siihen, että katsoo silmiin kokoajan sen 5 makupalan ajan, vaikeutat. Kädet sivulle ylös, kun katsoo, annat heti kädestä makupalan. Vaadit silmiin katsomisen kun annat ruokaa (mitään saa ilmaiseksi). Treeneissä koira kauemmaksi ja kun koira on näköpiirissä, vaadit kontaktia ja annat makupalaa katseesta silmiin. Kun makupalat loppuu, samaan aikaan merkistä näkösällä ollut koira menee piiloon. Sama treeni heti perään uudestaan, vieras koira näköpiiriin, vaadit kontaktia ja koira saa katseesta pienen herkun.. kun makupalat kädestä loppuu, vieras koira menee piiloon. Näin koira yhdistää mukavan asian siihen, että vieras koira on näkyvillä. Mutta tuo harjoitus vasta, kun koira osaa kontaktin, olipa makupala käsi vatsanpäällä, seläntakana tai kädet sivulla ylhäällä. Koira ei saa palkkaa siitä, että se katsoo makupala kättä, vaan katseesta silmiin.

Lopulta kun kaikki menee hyvin, järjestäisin tuttujen koiria tulemaan lenkillä vastaan. Kun ohitus onnistuu kontaktissa, koira saa makupalan kauniin ohituksen jälkeen.

Työtä ja aikaa se vaatii, mutta taatusti palkitsee paremmin kuin joku kolinapurkki. Kun koiralla on erittäin hyvä kontakti, on kaikki muu kouluttaminen monta kertaa helpompaa.

Monta keinoa vie tuloksiin, mutta enpä usko että ilman hyvää kontaktia saa koiralle hyvää tottelevaisuutta, niin että koirakin nauttii tekemisestä. Vai oletko erimieltä?
 
"vieras"
Olen mielestäni sinulle jo vastannut hyvin selvästi. Jos kontaktiharjoitukset on menneet pieleen, aloitat alusta. Niin tehdään muidenkin koulutusasioiden kanssa. Palataan pisteeseen A ja aloitetaan alusta ja edetään hitaammin. Jos esim. seuraaminen ilman hihnaa ei onnistu, sekin aloitetaan alusta.. ensin paikalla ollessa sana "seuraa" ja palkka kontaktista.. kun se onnistuu hyvin eripaikoissa ja häiriön alla.. edetään hitaasti. Sana "seuraa" ja otetaan vaikka kuukausi vain yhden askeleen seuraamista. Kun se onnistuu hyvin kontaktissa, voidaan edetä vaikka askeleen ja käännökseen. Sama kontaktissa.. aloitat alusta. Palkkaat kotona kun katsoo silmiin (kädet vatsanpäällä ja kädessä vaikka 5 pientä helposti syötävää makupalaa). Kun pääset siihen, että katsoo silmiin kokoajan sen 5 makupalan ajan, vaikeutat. Kädet sivulle ylös, kun katsoo, annat heti kädestä makupalan. Vaadit silmiin katsomisen kun annat ruokaa (mitään saa ilmaiseksi). Treeneissä koira kauemmaksi ja kun koira on näköpiirissä, vaadit kontaktia ja annat makupalaa katseesta silmiin. Kun makupalat loppuu, samaan aikaan merkistä näkösällä ollut koira menee piiloon. Sama treeni heti perään uudestaan, vieras koira näköpiiriin, vaadit kontaktia ja koira saa katseesta pienen herkun.. kun makupalat kädestä loppuu, vieras koira menee piiloon. Näin koira yhdistää mukavan asian siihen, että vieras koira on näkyvillä. Mutta tuo harjoitus vasta, kun koira osaa kontaktin, olipa makupala käsi vatsanpäällä, seläntakana tai kädet sivulla ylhäällä. Koira ei saa palkkaa siitä, että se katsoo makupala kättä, vaan katseesta silmiin.

Lopulta kun kaikki menee hyvin, järjestäisin tuttujen koiria tulemaan lenkillä vastaan. Kun ohitus onnistuu kontaktissa, koira saa makupalan kauniin ohituksen jälkeen.

Työtä ja aikaa se vaatii, mutta taatusti palkitsee paremmin kuin joku kolinapurkki. Kun koiralla on erittäin hyvä kontakti, on kaikki muu kouluttaminen monta kertaa helpompaa.

Monta keinoa vie tuloksiin, mutta enpä usko että ilman hyvää kontaktia saa koiralle hyvää tottelevaisuutta, niin että koirakin nauttii tekemisestä. Vai oletko erimieltä?
Plaaplaaplaa, ET EDELLEENKÄÄN VASTAA SIIHEN HITON KYSYMYKSEEN JOTEN OLE HILJAA.
 
No mitäs
No mitäs vittua, kysymykseesi on vastattu useasti. Vai haetko nyt tiettyä, itseäsi miellyttävää vastausta? Olet koulinut koirasi päin persettä. Aloita kontaktiharjoitukset uudestaan. Ala käytä kolinapurkkia, saa aikaan vain huonomman käytöksen. Ala yritä puuttua koiran käytökseen kun se käy ylikierroksilla. Älä edes sano sen nimeä.
 
"vieras"
Koulutusohjaajana olen 100% varma, että kun saatte kontaktin toimimaan ja opettelette hallintaa, niin koira ei rähjää vastaantuleville. Mutta, jos ei löydy malttia ja taitoa kouluttaa, niin tervemenoa" perse edellä puuhun" ;)
Koira on 12-vuotias. Kun se ei opi, niin se ei opi. Sen trauma tuli siitä kun toinen koira hyökkäsi sen kimppuun kotonamme ja puri pahasti koiraamme. Että kuule koulutus ei auta.
 

Yhteistyössä