Miten kannattaa lopettaa imetys ja siirtyä lehmänmaidon antamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saala

Vieras
Vauvani on nyt 11kk ja ajattelin lopetella imetystä pikku hiljaa niin, että voisimme siirtyä suoraan lehmänmaitoon. Miten tämä kannattaa käytännössä tehdä? Vinkkejä?

Vähennänkö nyt jo imetystä esim. viikko/kerta tahdilla? Iltapuuron ajattelin keitellä jo lehmänmaitoon, jotta tottuisi ja saisi tarvittavaa kalsiumia. Ongelmana on se, että tällä hetkellä kiinteät eivät maistu vauvalle. Syö rintaa päivisin noin 6krt ja lisäksi "asuu" koko yön rinnan ulottuvilla eli syö niin paljon kuin haluaa. Syö siis rintamaitoa vielä todella paljon ja varmasti tämän vuoksi eivät kiinteät niinkään maistu. Onko ehdoton takaraja lehmänmaidon antamiselle 12kk vai voinko jo pikku hiljaa antaa vauvalle maistiaisia lehmänmaidosta? Kannattaako maito antaa nokkamukista?

no, mie tekisin varmaan niin, että antaisin pikkuisia tilkkoja lehmän maitoa aina kiinteiden kanssa ja suoraan mukista. niin ja ihan hyvin voit jo antaa lehmän maitoa, ei se 1vee mikään kiveen hakattu totuus ole.

Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
no, mie tekisin varmaan niin, että antaisin pikkuisia tilkkoja lehmän maitoa aina kiinteiden kanssa ja suoraan mukista. niin ja ihan hyvin voit jo antaa lehmän maitoa, ei se 1vee mikään kiveen hakattu totuus ole.

Tarkoitatko íhan oikeasta mukista vai nokkiksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja saala:
Vauvani on nyt 11kk ja ajattelin lopetella imetystä pikku hiljaa niin, että voisimme siirtyä suoraan lehmänmaitoon. Miten tämä kannattaa käytännössä tehdä? Vinkkejä?

Vähennänkö nyt jo imetystä esim. viikko/kerta tahdilla? Iltapuuron ajattelin keitellä jo lehmänmaitoon, jotta tottuisi ja saisi tarvittavaa kalsiumia. Ongelmana on se, että tällä hetkellä kiinteät eivät maistu vauvalle. Syö rintaa päivisin noin 6krt ja lisäksi "asuu" koko yön rinnan ulottuvilla eli syö niin paljon kuin haluaa. Syö siis rintamaitoa vielä todella paljon ja varmasti tämän vuoksi eivät kiinteät niinkään maistu. Onko ehdoton takaraja lehmänmaidon antamiselle 12kk vai voinko jo pikku hiljaa antaa vauvalle maistiaisia lehmänmaidosta? Kannattaako maito antaa nokkamukista?

Onks sun vauvas hoikka tapaus??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:

Tarkoitatko íhan oikeasta mukista vai nokkiksesta?

ihan oikeasta mukista mie oon antanut kaikille kolmelle.

meillä ihan sama homma edessä.. 11kk ikäinen meilläkin. Mä rupeen ens viikolla laittamaan ruoan lehmänmaitoon. Jos ei siitä mitään ongelmaa tuu niin sitten rupeen pikkuhiljaa antamaan juotavaksikin nokkamukista. Ootko antanut jo hapanmaito tuotteita? Niillä kannattaa aloittaa ensin totuttelu. Me ollaan annettu raejuustoa, maustamatonta jugurttia ja piimää.
Imetystä kannattaa ruveta pikkuhiljaa vähentämään. Itse imetän enää aamuisin ja iltaisin. Meillä kävi helposti tuo vähentäminen eikä poika oo mitenkään tissiä kauheesti kaivannu päivisin (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Mutta kaikillahan tuo ei niin helposti käy.. :/

Niin ja meille ainakin neuvolasta sanottiin että ei tarvi sinne 1 vuotiaaksi odottaa sen lehmänmaidon antamista. Mutta neuvottiin tosiaan ensin aloittamaan noilla hapanmaito tuotteilla.

meillä samanlailla että on vielä tissillä päivinöin ja ikää11kk.. 76cm ja 10kg eli normi paino. Me ollaan nyt muutamana päivänä totuteltu lehmänmaitoon ja maha kestää hyvin. juo tuttipullosta ja kylmänä Illalla annan puuron ja lehmänmaitoa ja yöllä on selkeesti vähemmän heräilly syömään. Päivällä oon vaan tarjonnu kylmää maitoa ku vaikuttaa et haluaa tissille. yllättävän hyvin on menny. iltatissistä ei olla viel pääsemässä eroon kun saa unen paremmin..

Mä kyllä vähensin imetystä jo paljon aiemmin, mutta lehmänmaitoon siirtyiltiin suunnilleen samoihin aikoihin kuin teillä niin aattelin vastailla. Eli kun pojalle ei ollut tullut mitään oireita hapanmaitotuotteista (jotka alotettiin 9,5-kuisena), uskalsin alkaa laittaa pienen määrän lehmämaitoa mannapuuroon. Eli esim. 2 osaa vettä, 1 osa maitoa. Sit sitä maidon osuutta nostettiin, kun ei tullut oireita. Sitten annoin maitoa ihan nokkamukista pelkiltään. Muutaman kerran irvisteli vaan, ei tykännyt kylmänä, ei lämpimänä. Oisko 4. kerralla sit tottunut makuun ja nyt tykkää tosi paljon, kylmänä siis. Mulla tosin oli tossa vaiheessa imetyskertoja enää 2 vuorokaudessa, joskus kolme, ja kiinteitäkin poika söi tosi hyvin (syö edelleen). Imetyksen lopetin aika pian 1-vuotispäivän jälkeen, koska poika ei sitä enää pyytänyt eikä tuntunut itellekään kivalle kun hampaat raapi. Tosi kivuttomasti ja helposti kävi lopetus. :)

Olen aloittanut totuttelun 11 k iässä. Imetystä vähensin myöhemmin korvaten imetyskertoja maidolla. Maidon annoin nokkiksesta usein ruokailujen yhdeydessä. Myös sylissä imetystä korvaten. Siinä vaiheessa kun imetyksen lopetin kokonaan maidon menekki väheni, mutta palautui hiljalleen. Meillä juodaa edelleen iltapalalla lämmintä maitoa mukeista. Tytöt 3½v ja 1½ v.

siks vaan kysyn,ku kiinnostaa,ku mun poika nyt 6,5 kk ja syö tisua öisin jatkuvasti (nukkuu viekussa),on 70 cm ja nipin napin 8 kg.Eikä maistu kiinteet oikein kunnolla täl hetkel..Paino kuulema -käyrällä

Miksi m uuten imetys pitäis vuoden ikäisenä lopettaa ja siirtyä lehmänmaitoon?Iltatissi on meilki niin pop,et tuntuu et siit pääsee sit viimiseksi eroon...

Niin ja sorry,et tunkeuduin tähän ketjuun väärän ikäisen poikani kans,mut kiinnostaa muiden vielä imettävien syömis,-ym.painoasiat:)

Moi, meillä 11 kk ikäinen vauva myös. Imetän iltaisin ja aamuisin ja päivällä annetaan korviketta ruokailujen yhteydessä. Lisäksi ollaan annettu hapanmaitotuotteita: piimää juomaksi ja välipalaksi viiliä ja jugurttia. Tarkoituksena on lopetella imetys kokonaan ja varmaankin tässä parin viikon sisällä alkaa antamaan pieniä määriä ihan oikeaa maitoa. On annettu maito tuttipullosta ja piimä nokkamukista (ilman sitä tiivisteosaa). Varmaan pitäisi jo hiljalleen opetella ihan tavalliseen mukiin :) Hörpytetty ollaan vettä lisäksi muutaman kerran ihan mukista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä ihan sama homma edessä.. 11kk ikäinen meilläkin. Mä rupeen ens viikolla laittamaan ruoan lehmänmaitoon. Jos ei siitä mitään ongelmaa tuu niin sitten rupeen pikkuhiljaa antamaan juotavaksikin nokkamukista. Ootko antanut jo hapanmaito tuotteita? Niillä kannattaa aloittaa ensin totuttelu. Me ollaan annettu raejuustoa, maustamatonta jugurttia ja piimää.
Imetystä kannattaa ruveta pikkuhiljaa vähentämään. Itse imetän enää aamuisin ja iltaisin. Meillä kävi helposti tuo vähentäminen eikä poika oo mitenkään tissiä kauheesti kaivannu päivisin (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta). Mutta kaikillahan tuo ei niin helposti käy.. :/

Niin ja meille ainakin neuvolasta sanottiin että ei tarvi sinne 1 vuotiaaksi odottaa sen lehmänmaidon antamista. Mutta neuvottiin tosiaan ensin aloittamaan noilla hapanmaito tuotteilla.

Oon antanu viiliä, piimää, maitorahkaa, raejuustoa. Mutta vauva ottaa kiinteitä vaan pari lusikallista, kun kaikki pitäisi saada syödä sormin itse. Joten kovin suurilla määrillä en ole pystynyt totuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoikkelin äiti:
siks vaan kysyn,ku kiinnostaa,ku mun poika nyt 6,5 kk ja syö tisua öisin jatkuvasti (nukkuu viekussa),on 70 cm ja nipin napin 8 kg.Eikä maistu kiinteet oikein kunnolla täl hetkel..Paino kuulema -käyrällä

Miksi m uuten imetys pitäis vuoden ikäisenä lopettaa ja siirtyä lehmänmaitoon?Iltatissi on meilki niin pop,et tuntuu et siit pääsee sit viimiseksi eroon...

Niin ja sorry,et tunkeuduin tähän ketjuun väärän ikäisen poikani kans,mut kiinnostaa muiden vielä imettävien syömis,-ym.painoasiat:)

Ei imettämisen lopettamiselle taidakkaan olla mitään oikeaa aikaa, mutta itselleni tuntuu sopivalle tuo yhden vuoden ikä, kun voi suoraan siirtyä lehmänmaitoon. Etkä sä mitään tunkeile, ketjuun mukaan vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ensimmäisenä lopettaisin yöimetykset kokonaan ja antaisin ruuan kanssa tavallista maitoa mukista. Päiväimetyksiä sitten vähentelisin pikkuhiljaa.

Itse myös ajattelin ensin tehdä näin, mutta sitten päädyinkin toiseen strategiaan.. Eli koska vauvani syö aika vähän kiinteitä päivisin niin en raaski huudattaa häntä yöllä, sillä syö silloin selvästi nälkäänsä. Ja koska imetän päivälläkin vielä 6 kertaa, niin vähennän ensin päivästä imetystä, jos saisin sillä tavalla myös kiinteitä menemään enemmän ja sitä kautta pikku hiljaa yöhön lisää pituutta.

Ensimmäisenä lopettaisin yöimetykset kokonaan ja antaisin ruuan kanssa tavallista maitoa mukista. Päiväimetyksiä sitten vähentelisin pikkuhiljaa.

Itse myös ajattelin ensin tehdä näin, mutta sitten päädyinkin toiseen strategiaan.. Eli koska vauvani syö aika vähän kiinteitä päivisin niin en raaski huudattaa häntä yöllä, sillä syö silloin selvästi nälkäänsä. Ja koska imetän päivälläkin vielä 6 kertaa, niin vähennän ensin päivästä imetystä, jos saisin sillä tavalla myös kiinteitä menemään enemmän ja sitä kautta pikku hiljaa yöhön lisää pituutta.

Mutta voihan olla niinkin, että jos yöimetykset loppuisivat, maistuisi ruoka päivällä paremmin. Yöimetyksen lopetus voi sujua myös yllättävän helposti. Meillä varsinaiset "tissitakiaisetkin" ovat haikailleet maidon perään vain pari yötä. :)

Mutta voihan olla niinkin, että jos yöimetykset loppuisivat, maistuisi ruoka päivällä paremmin. Yöimetyksen lopetus voi sujua myös yllättävän helposti. Meillä varsinaiset "tissitakiaisetkin" ovat haikailleet maidon perään vain pari yötä. :)

Totta tuokin puoli :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi lehmänmaitoa..? Etkö voi vain lopettaa yöimetyksiä ja jatkaa päivisin.

Tarkoituksenani on vieroittaa vauvaa imetyksestä pikku hiljaa, kun 1 vuosi tulee täyteen ja siksi siis siirrymme pian totuttelujen jälkeen lehmänmaitoon.

Meillä on edetty siten, että olen imettänyt aina ruoan päälle, muulloin ei ole ollut tarjoilua. Yksi ateria kerrallaan olen sitten lopettanut imetyksen vähitellen ja ruoan kanssa on sitten alettu tarjota maitoa mukista. Iltaimetyksen olen jättänyt viimeiseksi.

Yösyötöt ovat loppuneet (yhden kohdalla lopetin itse) jo paljon aikaisemmin. Tuon yhden kohdalla tarjottiin yöllä vain vettä ja muutamassa yössä sitten lopetti ne yösyönnit.

Yhteistyössä