miten käytännössä on käynyt?

  • Viestiketjun aloittaja huili
  • Ensimmäinen viesti
huili
miten teillä on käytännössä tapahtunut tämä päiväunista luopuminen? onko ollut lapsen oma keksintö vai vanhempien päätös? missä iässä päikkäreistä on luovuttu?
 
Esikoinen oli mun muistaakseni (huom. nyt jo 11 v) himpun auki 2-vuotias, kun päätti itse, ettei väsytä! Sanoi, että "en minä halua". Ja kakkonen oli myös 2-vuotias, kun vanhemmat päätti, että nyt riitti - tyttöä kun ei meinannut saada yöllä nukkumaan "kirveelläkään" ennen puoltayötä - itse kun piti töihin herätä jo klo 5 - hoitotäti tosin meinas urputtaa vastaan, mutta onneksi pian alkoikin uusi äitiysloma ja saatiin itse päättää!!!
 
Minä taistelin esikoisen kanssa ´2,5-vuotiaasta 3-vuotiaaksi asti, kun hän ei halunnut enää nukkua päiväunia, mutta ei myöskään millään jaksanut ilman. Nyt olen luovuttanut-tyttö reilut kolme vuotta. Ei jaksa enää sitä nukuttamista päiväunille, kun se ei millään onnistu. Meillä tyttö on kyllä mun mielestä edelleen niiden tarpeessa. On niin väsyksissä ja kiukkuinen iltapäivästä. Tuntuu, että hänellä on kokoajan univajetta :(

Mutta en tiijä miten pitäis menetellä, kun en saa pakotettuakaan nukkumaan ja sitte itellä vaan menee hermot siinä nukuttanistouhussa kun ei onnistu. On tuo vauvakin vielä niin en voi tuntikausia käyttää aikaa siihen temppuiluun.
 
huili
sillä vaan kyselin kun meillä tuo 1 vuosi ja 6 kk tyttö ei asettunut eilen ollenkaan päikkäreille, vaikka yritin ensin tunnin verran nukuttaa ja sitten puolen tunnin päästä uudelleen vielä puoli tuntia. no, tyttö vaan ei nukkunut. ajattelin, että josko hän sitten päätti, että tämä homma saa hänen kohdaltaan riittää. ei kyllä näyttänyt yhtään uniseltakaan vielä silloin. nukahti sitten kuuden aikaan illalla sohvalle yksikseen lastenohjelmaa katsoessaan. ei kyllä annettu hänen nukkua kuin joku 20 minuuttia, eikä se sitten yöuniin onneksi kerennyt vaikuttaakaan. no, nyt tänään tyttö on sittne ollut kuin nukkuneen rukous koko aamupäivän. mahtoikohan se eilinen kostautua? meni ihan kiltisti itse päikkäreillekin jo melkein puoli tuntia normaalia aikaisemmin. ehkä meillä ei siis vielä ollakkaan luopumassa päikkäreistä... tosin tätä samaa se oli silloin alle vuoden iässäkin kun tyttö päätti yhtäkkiä siirtyä kolmista päikkäreitä yksiin. välillä tosin nukkui kahdet päikkärit, mutta niin se pikkuhiljaa vakiintui noihin yksiin. ehkäpä tämä sitten on jotain alkusoittoa unettomille päiville. me kumpikaan miehen kanssa ei olla kuulemma lapsena nukuttu päikkäreitä yhden ikävuoden jälkeen, että en ihmettelisi, jos meidän lapsikaan ei nukkuisi...
 
Meillä esikoinen päätti itse luopua unistaan 2,5vuotiaana. Sitä ennen unia oli nukuttu vähän miten sattuu viimeiset pari kuukautta, eli toisina päivinä nukuttiin toisina taas ei. Mutta sitten unista ei vaan enää tullut mitään. Kun tytölle vihjaisikin et mennään vähän lepäämään niin tuli kauhea huutokohtaus ja lopulta tultiin siihen tulokseen ettei jaksa tapella nukkumisesta joka päivä. Tyttö on nyt 3v. ja suht hyvin jaksaa valvoa 12 tuntia mut se on sitten maksimi. Eli jos herää klo 8 niin klo 20 saa laittaa nukkumaan. Jos jostain syystä jää yöunet lyhyiksi niin sitten lepäillään, esim. edellispäivänä tyttö nukkui 1h15 min kun yö meni pipariksi.
 

Yhteistyössä