Miten käsitellä äärimmäisen jääräpäistä 5v. lasta?!

• Viestiketjun aloittaja konsteja vailla
  • Ensimmäinen viesti
konsteja vailla
välillä olen aivan neuvoton mitä teen tuon lapsen kanssa, usein väsyneenä sitä sitten pinna palaa ihan heti!://
ne kerrat on harvassa kun lapsi tottelee, en tiedä olenko tehnyt sitten väärin.
kun sanoo nätisti , ei auta, ei auta huuto jne. kun pyytää puhumaan ja selittämään, katsoo vaan puhumattomana. seisoo ja tuijottaa vaan.

kun on päättänyt jotain, mikään ei tunnu lapsen pääntä kääntävän. passauttaa jne.
mutten on kyllä ihana ja suloinen lapsi, puhuu kauniisti ja ihania. mutta tuo jääräpäisyys! argh!

vieras
Heh, mulla on leijona poika joka oli pienenä ihan samanlainen. Puhuminen kai loppujen lopuksi auttoi, tunteisiin vetoaminen ja vaihtoehtojen antaminen etukäteen. Tsemppiä ja jaksamista ja muuten huutaminen ei auta. Poika nyt 18, itsepäinen mutta äärettömän kiltti ja luotettava.

****'
Alkuperäinen kirjoittaja konsteja vailla:
kun sanoo nätisti , ei auta, ei auta huuto jne. kun pyytää puhumaan ja selittämään, katsoo vaan puhumattomana. seisoo ja tuijottaa vaan.
Jos pinna palaa helposti, niin onko mikään ihme, että selittelyjen alkaessa toinen vain katselee ja mietti mitä tästä seuraa?

Tehkää selkeät säännöt. Palkitse hyvästä käytöksestä, sääntöjen rikkomisesta passita jäähylle ja tarvittaessa rankaise.

Meillä 5 v nukkuu myös päiväunet, eikä ole koskaan yliväsynyt & saa siksi raivareita.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ****':
Alkuperäinen kirjoittaja konsteja vailla:
Jos pinna palaa helposti, niin onko mikään ihme, että selittelyjen alkaessa toinen vain katselee ja mietti mitä tästä seuraa?
hyvä se on sanoa.. :/
kyllä mä olen yrittänyt rauhallisena olla ja kysellä ja selittää asioita. mutta sama homma silloinkin.

mie
jos ap kertoisit muutaman konkreettisen esimerkin arkielämästä, niin ehkä sitten osattaisiin niitä konsteja paremmin neuvoa.

passauttaa? ei kai tuo toimi, jos aikuinen ei suostu "piiaksi" lapselle.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
jos ap kertoisit muutaman konkreettisen esimerkin arkielämästä, niin ehkä sitten osattaisiin niitä konsteja paremmin neuvoa.

passauttaa? ei kai tuo toimi, jos aikuinen ei suostu "piiaksi" lapselle.
esim. kaupassa tai muualla asioidessa lapsi päättää ettei liiku enää mihinkään jostakin syystä. siinä ei auta puheet, lapsi vaan seisoo puhumattomana paikallaan.
välillä tekee sitä että kun pitäs pukee ulos lähtöä varten, lapsella menee hermot vaatteisiin eikä suostu pukemaan. useat vaatteet ärsyttää lasta, painaa puristaa ja millon mitäkin ja repii niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
esim. kaupassa tai muualla asioidessa lapsi päättää ettei liiku enää mihinkään jostakin syystä. siinä ei auta puheet, lapsi vaan seisoo puhumattomana paikallaan.
välillä tekee sitä että kun pitäs pukee ulos lähtöä varten, lapsella menee hermot vaatteisiin eikä suostu pukemaan. useat vaatteet ärsyttää lasta, painaa puristaa ja millon mitäkin ja repii niitä.
No jätä lapsi kauppaan, jos ei liiku. Niin minä tekisin. En rukoile lasta tulemaan enkä kyllä tuon ikäistä enää jaksaisi perässäni raahata.
Sitten kun kaupassa kuulutetaan että Nico-Petteri odottaa äitiä infopisteen luona niin menee sitten hakemaan sen.
Voit vielä sanoa että hyvä kun kuulutettiin koska olit jo lähdössä kaupasta kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No jätä lapsi kauppaan, jos ei liiku. Niin minä tekisin. En rukoile lasta tulemaan enkä kyllä tuon ikäistä enää jaksaisi perässäni raahata.
Sitten kun kaupassa kuulutetaan että Nico-Petteri odottaa äitiä infopisteen luona niin menee sitten hakemaan sen.
Voit vielä sanoa että hyvä kun kuulutettiin koska olit jo lähdössä kaupasta kotiin.
Mä tekisin samalla tavalla :D
Mutta kun mietin omaa viisivuotiastani ja ap:n kertomaa, niin kuulostaa aika oudolta. Olisikohan taustalla jotain mikä olisi syytä tutkia...?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mä tekisin samalla tavalla :D
Mutta kun mietin omaa viisivuotiastani ja ap:n kertomaa, niin kuulostaa aika oudolta. Olisikohan taustalla jotain mikä olisi syytä tutkia...?
alkoi huolettamaan:( kuten esim.?

Yhteistyössä