Miten juhlia juhannusta lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapseni on jo 8 ja taas tänään harmitti kun tajusin ettei meidän juhannus eroa muista päivistä mitenkään. Ulkoiltiin, siivosin ja taas vähän ulkoiltiin. Eli normi päivä kotona. Meillä ei ole mökkiä, ei lähellä mitään juhannusjuhlia/ tapahtumaa mihin voisi mennä. Aikaisemmin oli koko lavatansseimeen ja buffetteineen mutta ei sitä ole
Taidettu järjöstää enää 15 vuoteen. Uimarannatkin ovat kaukana enkä uskalla pyöräillä sinne lapsen kanssa kun tie on niin vaarallinen (kapea, mutkainen ja autot ajavat täysiä). Ei ole mitään yleisiä grillipaikkoja tai luontopolkuja minne pääsisi julkisilla edes jotenkuten lähelle.
Mitä sitä voisi kehitellä ensi juhannukseksi ettei se olisi taas samanlainen? Harmitusta lisää kun facebookin mukaan ”kaikki muut” juhlivat juhannusta perheen tai kavereiden kanssa yhdessä. Ei minulla ole niin läheisiä ystäviä, että voisin lähteä heidän kanssaan jonnekin. Lohdutuksena kyllä se ettei lapsi tiedä, että juhannusta voisi juhlistaa jotenkin.

eikö sulla oo autoo ollenkaan? miten te ootte muuttaneet jonnekin maalle jos ei ole autoa? vuokraatte mökin vai onko rahasta tiukkaa? siellä teet kokon ja syötte herkkui kahestaan? tai onko sulla yhtään lähi sukulaista?

Ei me nyt niin malla asuta (4 km keskustaan) mutta kesäisin paikallisliikenne on todella onnetonta ja juhlapyhinä sitä ei ole oikeastaan ollenkaan eli pyöräilyn varassa mennäön kesät.
suoraan sanottuna mökin vuokraus ei innosta kun se tuntuu jotenkin työläältä vuorokauden takia. Eilen loppui työt klo 18 ja huomenna alkaa työt klo 12 niin matkustamiseen olisi mennyt iso osa ajasta.

Ei me nyt niin malla asuta (4 km keskustaan) mutta kesäisin paikallisliikenne on todella onnetonta ja juhlapyhinä sitä ei ole oikeastaan ollenkaan eli pyöräilyn varassa mennäön kesät.
suoraan sanottuna mökin vuokraus ei innosta kun se tuntuu jotenkin työläältä vuorokauden takia. Eilen loppui työt klo 18 ja huomenna alkaa työt klo 12 niin matkustamiseen olisi mennyt iso osa ajasta.
Käy 25 kilometrin pyörälenkillä.

mut ens jussitahan puhuit otat lomaa koko kesäkuukauden ja vuokraat mökin. kun vuokraa ni ei tarvii tehä itte juuri mitään muutakuin lämmittää sauna ja tehä ruuat. ja voitte keskittyy lapsen kaa olemiseen tai pyydätte viellä lapsen kavereita mukaan. ostat ilotulitteita uutenva vuotena ja säästät vähän jussiks ja paukuttelette sitten ;)

Eilen loppui työt klo 18 ja huomenna alkaa työt klo 12 niin matkustamiseen olisi mennyt iso osa ajasta.
Ei tuossa tilanteessa oikein voi juhlistaakaan. Eikä tosiaan ole mikään pakko. Eivät kaikki vietä juhannusta mitenkään erityisellä tavalla. Mutta ihan hyvin sitä voi viettää kaupungissakin ja tekee sitä mitä huvittaa tehdä. Eiväthän ne mökkijuhannuksetkaan yleensä ole mitään muuta kuin mökillä olemista ja päivä sattuu olemaan juhannus.

Leivotte jotain herkkua tai laitatte erikoisempaa ruokaa, paistatte vaikka lettuja. Tai käytte jätskikioskilla ja istutte torin laidalla katsomassa vilinää, tai teette kotona annokset kulhoihin ja syötte vaikka pihalla. Tai teette piknikin lähipuistoon, evääksi voileivät ja tuoreita mansikoita. Lämmitätte saunan illalla, tai aamulla, ja syötte saunassa mehujäät.
Ei juhannuksena tarvitse sen enempää mennä metsään tai baariin tai mökille, jos sellainen ei muutenkaan kiinnosta, vaan voitte tehdä sitä mikä on teille itselle mukavaa. Ja pikku jutut riittää, ei tarvii olla mitään megaviihdykettä. Lasta ei tarvitse viedä syvälle metsään vaan luontokokemuksen voi saada lähiössäkin kun pysähtyy tarkkailemaan, aina sieltä löytyy puu, pensas, kukka, heinä, lintu, hyönteinen.

Leivotte jotain herkkua tai laitatte erikoisempaa ruokaa, paistatte vaikka lettuja. Tai käytte jätskikioskilla ja istutte torin laidalla katsomassa vilinää, tai teette kotona annokset kulhoihin ja syötte vaikka pihalla. Tai teette piknikin lähipuistoon, evääksi voileivät ja tuoreita mansikoita. Lämmitätte saunan illalla, tai aamulla, ja syötte saunassa mehujäät.
Ei juhannuksena tarvitse sen enempää mennä metsään tai baariin tai mökille, jos sellainen ei muutenkaan kiinnosta, vaan voitte tehdä sitä mikä on teille itselle mukavaa. Ja pikku jutut riittää, ei tarvii olla mitään megaviihdykettä. Lasta ei tarvitse viedä syvälle metsään vaan luontokokemuksen voi saada lähiössäkin kun pysähtyy tarkkailemaan, aina sieltä löytyy puu, pensas, kukka, heinä, lintu, hyönteinen.
kuka ihme syö mehujäätä saunassa? sehän sulaa sinne ja tahmii kaikki paikat ja sit saa rehkiä siivouksen kaa.

kuka ihme syö mehujäätä saunassa? sehän sulaa sinne ja tahmii kaikki paikat ja sit saa rehkiä siivouksen kaa.
Ei sula, hyvin sen ehtii syödä :D
Minä söin nuorempana, ja annan joskus omille lapsille kun mökillä uivat ja saunovat pitkään. Saavat siitä nestettä ja energiaa. Meillä syödään joskus myös jäisiä pakastemarjoja saunassa, mutta ne voi lipsahtaa sormista ja kieriä lauteiden alle. Toisaalta sauna on ihanteellisen helppo siivota.

Ei sula, hyvin sen ehtii syödä
Minä söin nuorempana, ja annan joskus omille lapsille kun mökillä uivat ja saunovat pitkään. Saavat siitä nestettä ja energiaa. Meillä syödään joskus myös jäisiä pakastemarjoja saunassa, mutta ne voi lipsahtaa sormista ja kieriä lauteiden alle. Toisaalta sauna on ihanteellisen helppo siivota.
Mä en oo koskaan syönny saunassa täytyypä kokeilla :). mut miten niin ei sula kun mä esim ostan jätskin kiskalta ni aina putoo sormille. vai kuinka nopeita sun lapset on sitte nsyömään vai onko se mehujää koko ajan suussa ni ei kerkiä putoomaan. mut voiko pelkällä letkulla saada tahamat pois? vai millä tavalla helppo pestä? harjaa käyttäen? no kokeilen tota sauna hommaa mä luulin sitä läpäks ku esim fm sanoi ottavansa naposteltavaa saunaan

Mä en oo koskaan syönny saunassa täytyypä kokeilla . mut miten niin ei sula kun mä esim ostan jätskin kiskalta ni aina putoo sormille. vai kuinka nopeita sun lapset on sitte nsyömään vai onko se mehujää koko ajan suussa ni ei kerkiä putoomaan. mut voiko pelkällä letkulla saada tahamat pois? vai millä tavalla helppo pestä? harjaa käyttäen? no kokeilen tota sauna hommaa mä luulin sitä läpäks ku esim fm sanoi ottavansa naposteltavaa saunaan
Ehkä me ollaan sit nopeita. Teen joskus myös itse muotteihin mehujäätä, olisko se vielä syvemmin jäässä kun siinä ei ole niin paljon sokeria? Eikä sen tarvii iso olla, ihan tavallinen pieni riittää niin siitä saa nestettä.

Mä kastelen lauteet, harjaan ne, harjaan lattian, huudon kaiken kylmällä vedellä ja lopuksi vedän lastalla. Joskus käytän pesuainetta. Helppoa, kun ei jätä pitkäksi aikaa hikeä pinttymään.

Nukkukaa pihalla teltassa ensi vuonna juhannusyö! Meidän piti nukkua parvekkeella tänä yönä mutta sabotoitui koko päivä kun kuopus ei nukkunut päikkäreitä. Ehkä ensi vuonna nukutaan sitte. Eväät mukaan telttaan tietysti. Nukuttiin menneenä koronatalvena makuupusseissa olkkarissa kahtena yönä peräkkäin, ja tuntui melkein kuin ois ollut lomalla kun palattiin makkariin kolmantena yönä.

Ehkä me ollaan sit nopeita. Teen joskus myös itse muotteihin mehujäätä, olisko se vielä syvemmin jäässä kun siinä ei ole niin paljon sokeria? Eikä sen tarvii iso olla, ihan tavallinen pieni riittää niin siitä saa nestettä.

Mä kastelen lauteet, harjaan ne, harjaan lattian, huudon kaiken kylmällä vedellä ja lopuksi vedän lastalla. Joskus käytän pesuainetta. Helppoa, kun ei jätä pitkäksi aikaa hikeä pinttymään.
Hmph mun piti mennä jo nukkuun mut kävin avlla lukemas juttuis siellä saa aina nauraa jutuille ku monta erilaista. Siis teetkö sen mehujään et kaadat vaikka omenamehua muottiin ja sit pakkaseen?. Miks ihmeessä pitää lastalla vetää? Mitä sillä saa aikaan?. Siis siivootko joka kerta saunan ku ootte käynny?. Sillonkun asuin kämpässä jossa sauna ni vetelin letkulla vaan joka paikkaan ilman jynssäämistä :(. Mut en tiedä kyl miten sokerin jäätyvyydessä on eroja ilman sokeria.

Hei muuten millä osastolla niitä muottei myydään vaik prismas?

Yhteistyössä