Miten jouku voikin olla aina näin vaikeaa(isoäidistä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Minun isoäitini on 79v erittäin voimakastahtoinen nainen (ollut aina ja tulee aina olemaan...pahenee vain vanhetessaan) ja asuu Helsingin keskustassa. Olemme yleensä olleet joulupäivänä hänen luonaan syömässä jne. mutta nyt alkaa tympiä nuo juolut Helsingissä (asutaan 100km päässä) ja olemme nyt lähdössä sitten itä-suomeen joulun viettoon. Tästä mummo suuttui aika tavalla. Hänen mielestä joulu pitää viettää perheen kesken (lue: hänen kanssaan Helsingissä) Ja nyt me ei anneta lapsille oikeaa kuvaa joulusta jne. Pyydettiin häntä lähtemään mukaan, mutta se ei käy, koska keksii 100 tekosyytä, että ei voi lähteä. Myös meille tuleminen jouluksi on aivan ylitsepääsemätöntä (on aivan terve, joten siitä ei ole kysymys) Omistaa myös auton ja ajokortin. Me halutaan viettää nyt joulu ilman ajelua ympäri etelä-suomea ja rauhassa rentoutuen ja olisi lunta. mummoni ystävät ovat myös pyytäneet mummoani joulun viettoon, mutta ei suostu menemään ja on oikein marttyyri meitä kohtaan. Sitten istuu yksin joulun ja saattaa olla puhumatta seuraavat 2v (niin kuin äidilleni on nyt ollut yhdestä joulusta) Miten te tekisitte? Mummoni on minulle hirveän tärkeä, mutta onko oikein vaatia meitä istumaan Helsingin keskustassa jouluna? Olen yrittänyt keskustella, mutta marttyyri-mummoni kanssa se on aika toivotonta. Kaikki joulut menee ihan pilalle, kun minulla on huono omatunto mummosta ja toisaalta vihaan Helsingissä vietettyjä jouluja. Mummollani ei ole muita sukulaisia kuin minä ja veljeni sekä äitini, mutta veljeni viettää aina sellaisen joulun kun haluaa eikä stressaa mummon takia. Minä vaan olen aina miettinyt muiden hyvää oloa jne.

Auttakaa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pihlis:
Menette hakemaan mummon kyytiin, ettekä ilmoita ennakkoon mitään!

arvatkaa ollaanko yritetty tätäkin. Ei lähde niin ei lähde!!!! Viimeksi oltiin jo kissat saatu laatikkoon asti ja viety autoon, niin mummoni ei vaan lähtenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pihlis:
Menette hakemaan mummon kyytiin, ettekä ilmoita ennakkoon mitään!

arvatkaa ollaanko yritetty tätäkin. Ei lähde niin ei lähde!!!! Viimeksi oltiin jo kissat saatu laatikkoon asti ja viety autoon, niin mummoni ei vaan lähtenyt.

Kantakaa se kiikkustuolissa niin kuin nuo karjalaiset aikoinaan ;-).

Oikeesti, aika vaikee juttu saati kun ajattelee että nuo mummot ei elä ikuisesti. Joka toinen vuosi Hesassa ja joka toinen niin kun itse haluatte?

Sinulla on oikeus viettää joulusi perheesi kanssa, siellä missä haluatte. Olet jo paljon tehnyt mummon eteeen, pyytänyt mukaan jne. JOs ei aikuinen ihminen osaa joustavampi olla, niin olkoon sitten ihan issekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Ala samanlaiseksi marttyyriksi: No eihän se mummo tietenkään halua meidän kanssamme viettää joulua, nyyh nyyh... ym ym...

Olen sanonut näin, mutta tästä se riemu nyt nousi. Ei oikein tykännyt! :(

Vanhat ihmiset on todella vaikeita välillä, varsinkin erittäin voimakastahtoiset

Sellaista se vanhempien ihmisten kanssa on ja on aina ollut. Sellaisiahan sitä ehkä meistäkin tulee kun tarpeeksi vanhoiksi eletään..?

Kieltämättä, rasittavia nämä joulun pakkopullat. Miten kiva ois lähteä jonnekin mökille keskelle ei mitään ja pakata juuri sellaiset herkut mukaan kuin itse haluaa. Mutta meillä olisi kanssa pari vikisevää marttyyriä sen jälkeen jotka ei antaisi anteeksi varmaan ikinä. Ai miten leppoisaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Sellaista se vanhempien ihmisten kanssa on ja on aina ollut. Sellaisiahan sitä ehkä meistäkin tulee kun tarpeeksi vanhoiksi eletään..?

Kieltämättä, rasittavia nämä joulun pakkopullat. Miten kiva ois lähteä jonnekin mökille keskelle ei mitään ja pakata juuri sellaiset herkut mukaan kuin itse haluaa. Mutta meillä olisi kanssa pari vikisevää marttyyriä sen jälkeen jotka ei antaisi anteeksi varmaan ikinä. Ai miten leppoisaa!

sanopas muuta. Joka joulu sama homma. Mieheni on jo aivan totaalisen kyllästynyt ja sen mielestä me vaan lähdetään ja tehdään mitä halutaan jouluna, koska minä olen mummon vuoksi tehnyt ihan kaiken. Minulle tuo vaan ei ole yhtä helppoa.

sanopas muuta. Joka joulu sama homma. Mieheni on jo aivan totaalisen kyllästynyt ja sen mielestä me vaan lähdetään ja tehdään mitä halutaan jouluna, koska minä olen mummon vuoksi tehnyt ihan kaiken. Minulle tuo vaan ei ole yhtä helppoa.

Miettikääpä, miksi annatte mummon/martttyyrin pilata joulunne vuosi vuoden jälkeen? :)

Mä en kans tajua miks pitäis (joulunakaan ) tehdä niinkuin joku muu haluaa ja olla jossain missä ei itse halua olla...

Mulla tää ongelma on äitini kanssa,pitäis tehdä niinkuin hän haluaa...

:headwall:
|O

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

Miettikääpä, miksi annatte mummon/martttyyrin pilata joulunne vuosi vuoden jälkeen? :)

No minäpä mietin:
-koska ne ovat kumminkin vanhempani enkä haluaisi loukata
-lapsetkin haluavat mennä sinne
-ajattelen aina etukäteen, että kyllä mä jotenkin kestän ja kehittelen sinne jotain omaa, joka auttaa jaksamaan ja ajattelen, että ehkä he tänä jouluna ottaisivat paremmin huomioon meidänkin toiveet (toiveajattelua)
-äiti on niin huonossa kunnossa kuka tietää onko se hänen viimeinen joulunsa
-saadaanhan me olla kaikki muut viikonloput kotona ihan vapaasti
-ajattelen aina että no tämä joulu vielä näin ja jos on kamalaa niin ensi joulu eri tavalla

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

Muttakun en halua 2v kestävää mykkäkouluakaan. On edelleen äidilleni vihainen yhdestä joulusta eikä ole puhunut hänelle 2v. Äiti erehtyi lähtemään muualle jouluksi, koska ei isäni kuoleman jälkeen halunnut koko joulua keskustella asiasta/itkeä jne. Minusta äiti teki ihan oikein, mutta mummo veti herneet asiasta äidille. No tässä nyt ollaan. Tuntuu, että syyttää meitä isän kuolemastakin :(

Miettikääpä, miksi annatte mummon/martttyyrin pilata joulunne vuosi vuoden jälkeen? :) [/quote]

Muttakun en halua 2v kestävää mykkäkouluakaan. On edelleen äidilleni vihainen yhdestä joulusta eikä ole puhunut hänelle 2v. Äiti erehtyi lähtemään muualle jouluksi, koska ei isäni kuoleman jälkeen halunnut koko joulua keskustella asiasta/itkeä jne. Minusta äiti teki ihan oikein, mutta mummo veti herneet asiasta äidille. No tässä nyt ollaan. Tuntuu, että syyttää meitä isän kuolemastakin :([/quote]

Tästä alkaa mankellin uusi vastaus:

EI se oikein hyväll ekuulosta, jos teette vastoin omia toiveitanne, menette mummon luo ja pitää puhua selän takana omista toiveista. Minusta kuulostaa, että mummo on liikaa saanut pyörittää teitä oman mielensä mukaan... :/ Olisko jo aika aikuistua, ottaa vastuu itsestään ja omasta joulusta (kuulostaa hassulta...heh), ja antaa mummon sopeutua sitten siihe.n. Toiset ihmiset ottaa juuri niin paljon valtaa lheisisä, kun heidän sallitaan ottavan.

Tehkää teille itselle omanlainen joulu ja antakaa mummon olla puhumaton marttyyri. Ei tuo kauan jaksa pelleillä kun kaikki läheiset kaikkoaa ympäriltä. Olette liian kauan antaneet mummon määrätä teidän asioista!

Yhteistyössä