Miten jollekin ei riitä 1000€ kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli pitkään pelkät asumiskulut yli 1400€/kk... Oma vika tietysti, että halusin maksaa lainaa nopealla aikataululla pois.

Lisäys: Lasten tarha- ja koulumaksut yht. n. 450€/kk. Kalliita harrastuksia ei ole onneksi.

Viimeksi muokattu:
Meillä vie jo pelkät lasten hoitomaksut 500 €/kk. Eli puolet siitä tonnista pelkästään siihen. Tonni sitten asumiseen, eli 1500 €/kk meni jo siinä. Eikä vielä edes päästy töihin.

Riippuu elämän laadusta, kuinka isot asumismenot, kuinka kallista ruokaa ostaa, kulkeeko autolla vai kävellen, harrastaako mitään, onko lapsia tai eläimiä hoidettavana..

no nimenomaan, opiskelijoilla on leveetä
heikentäisin sosiaaliturvaa nuorilta. Alle 30v voi ottaa mitä töitä vaan, jos ei ole vammainen ja vaikka tehdä kahta työtä ja opiskella ja elää makaronilla ja asua solussa.
Miksi hemmottelemme nuoria?
Nykyään nuoruus = opiskelen rennosti unelma-alaa, biletän, matkustelen...
Nuorilla ei ole mitään todellisia elintärkeitä kuluja, ei mitään ansioita ja silti meidän täytyy nuoleskella niitä ja antaa rahaa, ettei ne hauku meitä ahneiksi ja vanhoiksi ja julmiksi.

Niin no, koska olen opiskellut itselleni ammatin ja hankkinut siihen jatkuvasti lisäkoulutusta ja olen työssäni hyvä, ansaitsen saada siitä enemmän rahaa kuin mitä jollakin tulonsiirroilla elävällä on käytettävissään.
Ja vastineeksi siitä että olen töissä ja menetän siis vapaa-aikaani huomattavan paljon, mulla on oikeus myös tehdä muutakin kuin"pärjätä tonnilla josta jää rahaa vielä olueenkin"

Vuokra (kolmio Espoossa) noin 900€. Päivähoitomaksut kolmesta lapsesta vajaa 600€. Sähkö, vakuutukset, bussikortit, ruoka, hygieniatuotteet yms, niin 1000€ ei vaan millään riitä.

Kotihoidontuella ollessani saimme sitä nettona noin 500€ (kolme alle kouluikäistä ja Espoo-lisä). Lisäksi lapsilisät noin 300€ ja miehen palkka noin 1700€. Yhteensä siis noin 2500€ ja sillä pärjättiin ihan hyvin.

Jos siis olisimme vain minä ja mieheni sillä 1000€/aikuinen eli 2000€ niin hyvin tultaisiin toimeen.

Omakotitalossa kun asuu, menee aina satku kun käy kaupassa. Bensaa palaa, sähköä kuluu ja vakuutukset maksavat. Vaatteita en osta kuin töihin enkä käy parturissa, 3 tonnin netosta ei tonnin lainanlyhrnnyksen jälkeen kyllä säästöön juuri jää.

Meillä vie jo pelkät lasten hoitomaksut 500 €/kk. Eli puolet siitä tonnista pelkästään siihen. Tonni sitten asumiseen, eli 1500 €/kk meni jo siinä. Eikä vielä edes päästy töihin.
Niin, jos tienaisitte tonnin kuussa olisitte oikeutettuja eri tukiin ja hoitomaksutkin olis luultavasti 0e. Sinänsä ihan turha verrata nykyisiä menoja tilanteeseen jos me saatais vaan tonni kuussa...

Niin, jos tienaisitte tonnin kuussa olisitte oikeutettuja eri tukiin ja hoitomaksutkin olis luultavasti 0e. Sinänsä ihan turha verrata nykyisiä menoja tilanteeseen jos me saatais vaan tonni kuussa...

Tottahan toki kannattaa verrata. Ap ihmetteli, miten jollakulla töissäkäyvällä ja enemmän tienaavalla voi mennä heikosti. Tuossahan on yksi tekijä - korkeammat maksut. Sinne se "ylimääräinen" raha menee, ja vastaa näin osaltaan ap:n kysymykseen.

Työttömänä, opiskelijana tai eläkeläisenä saa myös muitakin etuisuuksia kuten alennuksia julkisissa liikennevälineissä. Mutta toki hyvä niin.

Yhteistyössä