Miten jollain voi olla niin vähän rahaa, ettei pysty ostamaan edes yhtä lahjaa lapselleen jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei oo tosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei oo tosi

Vieras
Lueskelin keskustelupalstoja ja siellä jotkut inisi että ei ole varaa ostaa lahjan lahjaa lapsille kun rahaa niin vähän. Miten on mahdollista, että joulu tulee yllätyksenä joillekin, ettei ole laitettu sukanvarten? Meillä on helvetin pienet tulot ja ruvetaan aina hyvissä ajoin hankkimaan lahjoja lapsillemme, kunnollisia lahjoja, joita toivovat. Mihin ne ihmisten rahat menee? suomen sosiaaliturva on huiputasoa ja täällä elää herroiksi sossun pienimmillä tuilla, niistä ostaa kyllä lahjatkin. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25266424:
sanasta sanaan sama aloitus kuin pari viikkoa sitten. etkö saanut tarpeeksi vastauksia kysymykseesi

Isoäiti voi häipyä täältä soitattamasta suutaan. Ketään ei kiinnosta.

Kun rahat tuhlataan kaikkeen muuhun niin ei jää sijoitettavaa lapsiin. Ja miksi edes yrittää kun kerjäämällä saa lapselleen ylimääräisenä kaiken tarvittavan...

Minä olen tt-tulotuella elävä yh ja sain ostettua lapselle hyvät lahjat kun ostin pitkin syksyä, tarjouksista jne. Luulen minäkin, että kyse on vain siitä miten ne vähät rahat käyttää.. Suurimmalla osalla ainakin, onhan niitä poikkeustapauksiakin (esim. jollakin lainaa jota pitää pienistä tuloistakin lyhentää).
Tänään minulle soitettiin sossusta että lapselleni olisi lahja Joulupuu-keräyksestä. En sellaista itse ruvennut kyselemään, kun poika kuitenkin saa lahjoja. Mutta kun tarjottiin niin otin. Tavallaan kuitenkin oikeutettu siihen kun ei minua pienituloisempiakaan taida kuitenkaan paljon olla.

..ostamaan!! eikä kaikki aina edes maksa mitään, kun tekee itse kierrätystavarasta, opettelee askartelemaan yms viitseliäisyyttä ja aitoa välittämistä tämä tietenkin vaatii!! jos oma kaljapussi on paljoooooon tärkeämpi kuin omien rakkaitten lasten onni, tai seuraava huumepiikki tärkeämpi kuin mikään muu elämässä, niin vaikeaa siinä on kenenkään mitään onnellista joulua viettää, oli lahjoja tai ei!!
jos joku huumeäiti/isä luki tämän, niin terkkuja että mene itseesi ja anna lapset adoptioon
!

Saisi sisällyttää tuohon toimeentulotukeen jonkin elämänhallinta-kurssin, jossa opetettaisiin kädestä pitäen käymään kaupassa, juomaan vähemmän, järjestämään raha-asiansa ja ajan käyttönsä ja vaikka tekemään terveellistä ruokaakin.

Mun mielestä ei ole mitenkään outoa tänä päivänä että eletään niukasti! Ruoka on ihan saamarin kallista, niin kun kaikki muukin esim. bensa,sähkö. Tiedän ihmisiä jotka käyvät ihan palkkatöissä mutta silti rahat riittävät juuri juuri elämiseen...

No mulla ainakin on lainat yms. maksettavana, joten ei jää sossun minimin vertaa. No, ehkäpä lapset sitten kerralla saavat lahjan, kun musta aika jättää.
Ja ihan typerää ostaa vain jotain krääsää, kun muilta saavat paketteja yllin kyllin.
Ihmeellisiä nämä inisijät, joilla kuitenkin kaksi maksajaa taloudessa, joo, voihan siinä joku kymppi jäädä sukanvarteen, ihme olisikin jollei.

no jaa...itse saan minimi äitiysrahaa ja mies on työmarkkinatuella ja kyllä meillä on ihan lahjat saatu lapselle ostettua vaikkei se varmaan mistään mitään tajuakkaan. Myös joulukuusi, koristeet ja ruuat on ostettu, emmekä ole säästäneet rahaa tai ostelleet ennen tätä kuuta.

[QUOTE="vieras";25270340]no jaa...itse saan minimi äitiysrahaa ja mies on työmarkkinatuella ja kyllä meillä on ihan lahjat saatu lapselle ostettua vaikkei se varmaan mistään mitään tajuakkaan. Myös joulukuusi, koristeet ja ruuat on ostettu, emmekä ole säästäneet rahaa tai ostelleet ennen tätä kuuta.[/QUOTE]
meneekö teillä asumiskulut noista tuloista?

[QUOTE="Siis";25270354]meneekö teillä asumiskulut noista tuloista?[/QUOTE]

asumistuki saadaan ja loppuosa menee, voi sanoa että hyvä homma kun työmarkkinatuki nousee :)

Miten jollain voi olla niin vähän rahaa, ettei pysty ostamaan edes yhtä lahjaa lapselleen jouluna?

Miten jollain voi olla niin vähän rahaa, että asuu veneen alla? Miten jollain voi olla niin vähän rahaa, että pitää käydä ruokajonossa?

Me vanhemmat emme ole ikinä ostaneet lapsillemme joululahjaa. Saavat ihan tarpeeksi isovanhemmilta, tädeiltä ym. Suurin lahjamme on rakkaus (lapsia kohtaan ja vanhempien välillä), ehjä koti, matkat, puhtaat petivaatteet, katkaravut...listaa voi jatkaa loputtomiin...juu, eikä ole rahasta kiinni =)

Yhteistyössä