Miten jättää vastaamatta uteluihin nätisti, kun kuitenkin haluaa pysyä väleissä?

Pikkuinen Jättiläinen

Aktiivinen jäsen
24.08.2008
2 948
5
38
Ongelmana on siis henkilö, joka kuuluu sukuun ja säännöllisesti nähdään. On aika manipuloiva ihminen ja kysyy hyvin suoraan asioita ja osa niistä on sellaisia mihin en haluaisi vastata mitään. Välillä onnistun kiertämään kysymyksen, vaihdan puheenaihetta tai vastaan jotain ympäripyöreää, mutta tämä henkilö kysyy sitten asiaa kohta uudestaan niin että enää ei voi vastata mitään epätarkkaa. En ikinä itse kehtaisi udella asioita tuolla tavalla, etenkin jos huomaisin henkilön haluavan olla puhumatta asiasta, mutta kaikki ei selvästikään ajattele samoin :kieh:

Olen joskus käyttänyt vastakysymystä "miksi kysyt" tai "miten niin" mutta siitä sitten loukkaannutaan että muuten vain kysyin tai tuhahdetaan että ei kai se mikään salaisuus ole. Tämä henkilö on esimerkiksi kysynyt että kun olen hoitovapaalla niin olemmeko hakeneet lyhennysvapaata vai kuinka minulla on varaa jäädä kotiin.. En olisi halunnut vastata tuohon ollenkaan, raha-asiat tuntuu tosi henkilökohtaisilta enkä ole mitenkään tilivelvollinen kertomaan, mutta sitten kuitenkin tuo henkilö sai minut tuntemaan (manipuloitua jotenkin) että tuohon kuuluu vastata (olin taas ensin kiertänyt kysymyksen) ja ajattelin sitten että ei kai tuo ole iso juttu kertoa. Ja jälkeenpäin harmittelin kun olin kertonut, vaikkei oikeasti nyt niin iso juttu olekaan kyseessä..

Samoin palkkaa on kysytty hyvinkin tarkkaan, vaikka ne hänen omat raha-asiansa ovatkin sitten sellaisia joista ei todellakaan puhuta.

Mitä tuollaisen ihmisen kanssa pitäisi tehdä? Alanko tenttaamaan hänen palkkaansa, säästöjään ja menojaan yhtä tarkasti kuin hänkin tekee? Jos otan tiukan linjan että en kerro asioista mitään niin sitten loukkaannutaan (ja senkin toisaalta ymmärrän kun aina ei ole kyse mistään isoista asioista, mutta jotkut asiat vaan on sellaisia joita en vaan jostain syystä halua kertoa :D )

Mulla on vastaava työkaveri, ja mä sanon aina ystävällisen aurinkoisesti "en kerro" ja hymyilen päälle ;)

"ei kai se salaisuus ole" --> ei niin mutta ei nyt ihan julkistakaan tietoa
"muuten vaan kysyin" --> ahaa (ja jättää asia siihen)
hoitovapaa-asia -- > tarkka taloudenpitohan sen mahdollistaa (jos kyselee tarkemmin niin toteaa vaan saman uudelleen tai suosittelee marttojen nettisivustoa säästövinkkeineen)

jne

Mullakin on lähipiirissä tuollainen ihminen. Olen vastannut ympäripyöreitä kyllästymiseen asti, kunnes keksin olla vastaamatta mitään, siis olen ihan hiljaa :D Siitä toinen vaivaantuu niin, että ei sano hetkeen itsekään mitään. Olen myös sanonut suoraan että utelu on epäkohteliasta, tai että hän ei ole tarpeeksi läheinen ihminen tietämään jotain asiaa.

Tämä ihminen on miehen sukulainen ja tosiaan kyselee kaikkea raha-asioista, säästöistä, painonnoususta/laskusta, kuukautisista, seksielämästä ennen miestä (!!) jne. Ja kaiken kysyy tyyliin "miksi, mikset, eikö sulla ole"... kuin pieni ärsyttävä, liian tunkeileva lapsi.

Joko nauraskelet, että älä sinä meidän raha-asioista huolehdi tai sitten vastaat jotain ympäripyöreää ja jatkat, että 'Mutta mitenkä... jotain hänen raha-asioistaan.

Mullakin on lähipiirissä tuollainen ihminen. Olen vastannut ympäripyöreitä kyllästymiseen asti, kunnes keksin olla vastaamatta mitään, siis olen ihan hiljaa :D Siitä toinen vaivaantuu niin, että ei sano hetkeen itsekään mitään. Olen myös sanonut suoraan että utelu on epäkohteliasta, tai että hän ei ole tarpeeksi läheinen ihminen tietämään jotain asiaa.

Tämä ihminen on miehen sukulainen ja tosiaan kyselee kaikkea raha-asioista, säästöistä, painonnoususta/laskusta, kuukautisista, seksielämästä ennen miestä (!!) jne. Ja kaiken kysyy tyyliin "miksi, mikset, eikö sulla ole"... kuin pieni ärsyttävä, liian tunkeileva lapsi.

Tän mä lainaan omaan käyttööni, kiitos! :D

[QUOTE="vieras";23714457]Ihmetyttää kyllä, että miten tuollaiset ihmiset kehtaa kysellä estottomasti kaikkea. Tosin itsellä painoni on ainut asia mitä en suostu kertomaan :D[/QUOTE]

Muakin ihmetyttää. Ja mun kohdalla tämä tyyppi kyselee vielä joskus isossa seurassakin, tai sukulaisten kesken kahvipöydässä että "eiks sua yhtään hävetä kun sun äiti on alkoholisti?"

Muakin ihmetyttää. Ja mun kohdalla tämä tyyppi kyselee vielä joskus isossa seurassakin, tai sukulaisten kesken kahvipöydässä että "eiks sua yhtään hävetä kun sun äiti on alkoholisti?"

"Kun minä en asialle mitään mahda, miksi minun pitäisi hävetä?"

Mulla on just tuo asia kanssa vähän herkkä aihe. Monta kysymystä on sellaisia, että saatan mielessäni miettiä jotain mutta ei mulla tulisi MIELEENKÄÄN laukaista sitä ääneen! :O

[QUOTE="vieras";23714431]
"muuten vaan kysyin" --> ahaa (ja jättää asia siihen)
hoitovapaa-asia -- > tarkka taloudenpitohan sen mahdollistaa (jos kyselee tarkemmin niin toteaa vaan saman uudelleen tai suosittelee marttojen nettisivustoa säästövinkkeineen)

jne[/QUOTE]

Tuossa tilanteessa tuo henkilö vain kysyisi asiaa uudestaan. Ja uudestaan. Ja tuo hoitovapaasta kysyminenkin meni niin että lopulta kysyi ihan suoria kysymyksiä että oletteko ottaneet lainasta lyhennysvapaata jne. eli kyllä tai ei vastauksia pelkästään mahdollista antaa.

Tuo "en kerro" on aika hauska :D Ja Phoebsin hiljaisuus voisi olla myös aika jäätävää :D Ehkä kokeilen näitä seuraavalla kerralla.. jos muistan. Nuo tilanteet tulee aina niin puskista ja kysymykset pääsee yllättämään..

[QUOTE="Eee";23714422]No minä sanoisin ihan suoraan, että kerro sinä omat raha-asiasi ensin, niin katsotaan niitä mun raha-asioita sit sen jälkeen...[/QUOTE]

Näin itse tekisin senjälkeen kun olen sanonut, että tuo kysymys tuntuu liian henkilökohtaiselta, enkä haluaisi tuollaisesta edes puhua..

Jos itse ei halua kertoa raha-asiaansa, niin sit voi tehdä kysymyksen, että miten voi olettaa, että toinen haluaa niistä puhua? Mutta toisaalta, jos toinen sitten auliisti niistä kertoo, niin kai sitä sit on pakko kertoa tuon sanomisen jälkeen itsekin.. Eli parempi on, kun sanoo vaan ettei halua asiasta puhua, eikä tarkoita loukata sillä toista..

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;23714491:
Tuossa tilanteessa tuo henkilö vain kysyisi asiaa uudestaan. Ja uudestaan. Ja tuo hoitovapaasta kysyminenkin meni niin että lopulta kysyi ihan suoria kysymyksiä että oletteko ottaneet lainasta lyhennysvapaata jne. eli kyllä tai ei vastauksia pelkästään mahdollista antaa.

Tuo "en kerro" on aika hauska :D Ja Phoebsin hiljaisuus voisi olla myös aika jäätävää :D Ehkä kokeilen näitä seuraavalla kerralla.. jos muistan. Nuo tilanteet tulee aina niin puskista ja kysymykset pääsee yllättämään..

Aurinkoinen hymy ja: "Ei kuulu sinulle"

Ainakin meidän ympäristössä (sinnikkäiden utelijoiden kanssa) isi-vastaukset on vaan pieni viivytys siihen, että tieto on kalastettu. Sanokaa siis suoraan "en halua", "en kerro" jne sen sijaan, että käytätte pehmeämpää "en haluaisi", "en mielelläni kertoisi" jne. Ei toi mikään takuukeino ole ja ihan samalla tavalla utelu jatkuu, mutta tosta saa itse enemmän pontta kuin varovaisemmasta kieltäytymisestä. Ne pari ylimääräistä hengenvetoa, joiden aikana utelias miettii uutta tapaa udella, saattaa tehdä ihmeitä omalle päättäväisyydelle olla vastaamatta nuuskijalle.

Mun ensisijainen reaktio on vastata kysyttyyn, vaikka keskittyneempänä en haluaisikaan. Toi -isi-en poistaminen on auttanut hiukan.

Tästä ketjusta tuli jotenkin mieleen mun äidin ja veljen välinen keskustelu jostain vuosien takaa. Veljen kännykkä oli soinut ja se oli kipaissut yläkertaan puhumaan. Kun se tuli takaisin alas:

Äiti: Kuka soitti?
Veli: Ei kukaan sulle.
Äiti: ... No mitä asiaa sillä oli?
Veli: Ei mitään sulle.

[QUOTE="Eee";23714753]Tästä ketjusta tuli jotenkin mieleen mun äidin ja veljen välinen keskustelu jostain vuosien takaa. Veljen kännykkä oli soinut ja se oli kipaissut yläkertaan puhumaan. Kun se tuli takaisin alas:

Äiti: Kuka soitti?
Veli: Ei kukaan sulle.
Äiti: ... No mitä asiaa sillä oli?
Veli: Ei mitään sulle.[/QUOTE]

:laugh:

Minun naapuri/ystävä on käynyt ihan totaalisen raivostuttavaksi. Soittelee kesken oman työpäivänkin, heti aamusta alkaa "NO, JOKS OOT HEREILLÄ" sellaseen ivalliseen äänensävyyn vaikka herään yhtä aikaisin kuin hänkin. "JOKS OOT KOULUSSA" no ei ole tänään koulua "NO OOTSIE SAANU TÄNÄÄ MITÄÄ AIKASEKS" no mitä helvettiä???? Minulla on pari lähipäivää viikossa ja loput vapaata jolloin teen mitä teen, tehtäviä tai kotiaskareita tai muita asioita. Lisäksi tulee puheluita tyyliin "tuli vaan mieleen et joks oot hoitanu sen ja sen asian, ootko tullu ajatelleeks tätä ja tätä seikkaa..."

Aivan MIELETTÖMÄN ärsyttävää!!!!!!!! Ihan kuin äiti soittelisi, paitsi että minun äitini ei kysele tuollaisia koska tietää että hoidan itse asiani !!!!

Mä varmaan vetäisin ihan överiksi vastauksien kanssa. Eli jos kysyy palkkaa vastaus on että ihan h***vetin paljon. Tai miten on varaa olla hoitovapaalle, no kun se palkka on niin iso niin johonkin rahat täytyy käyttää. Otitteko lainanlyhennysvapaata: ei ku maksettiin koko roska kerralla pois.

Toi on ikävä... Yks tyyppi tiedusteli meidän talonrakennusprojektista. Kauheen tarkkaan ois pitänyt kertoo kaikki tontin hinnat sun muut. Ja kun sanottiin, että ei rakenneta itse vaan tilataan valmistalo, niin alkoi tivaamaan, että mikä valmistalo. En halunnut kertoa, koska en jaksa sitä kitinää sen talon merkistä, niin sanoin, että muutamia vaihtoehtoja ollaan mietitty. Niin niin, mut mikä talo se nyt sit on tarkkaanottaen!!!! Ärsyttävää, että kun yrittää jotenkin ilmaista nätisti, et nyt ei haluta kertoa enempää, niin tivataan ja tivataan. Tavallaan pakotetaan sanomaan se "Ei kuulu sulle".

Minulla on myös eräs tällainen tuttava, hän utelee estoitta ja mikä pahinta jos hän huomaa että halua vastata hän jankuttaa ja jankuttaa ja ei riitä kuule vastaukseksi että se asia ei sinulle kuulu vaan taas vittu jankuttaa, ja siinä on turha kierrellä tai kaarrella tai vahtaa puheenaihetta kun taas jankuttaa.
Jos häneltä itseltään kysyy että onko sinusta mukavaa jos käyn utelemaan kovin henk kohtaista niin kysy mitä halua, ja kun kysyn jotain tooosi henk kohtaista niin johan ollaan naama punaisena tiuskimassa en minä nyt tarkoittanut että ihan kaikkea voi udella.
Sitten ihmettelee kun hänellä ei juuri kavereita ole ;) johtuisikohan siitä että ei pidä joka asiaan omaa nokkaansa tunkea.

p.s Ja raha asioista tämäkin utelee ;) Mikä hemmetti siinä onkaan että toisia kiinnostaa toisten raha asiat, minä en kuitenkaan heidän rahoillaan elä.

Yhteistyössä