Miten jatkaa tästä? Neuvoja kaipaan (liittyy pottailuun)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa asialla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa kertaa asialla

Vieras
Lapsi, 2.5v, on nyt ollut viikon ilman vaippaa. Pysyy kuivana vaan jos muistetaan laittaa hänet potalle n. 2 tunnin välein. Jos unohtuu, tulee pissat housuun. Lapsi ei omatoimisesti mene potalle vaikka se ihan vieressä olisi. Kuitenkin nyt parin päivän aikana, sen jälkeen kun on sattunut vahinko (olen tietoisesti yrittänyt olla laittamatta potalle jos lapsi alkaisikin menemään siihen itse), niin on mennyt potalle istumaan. Eli ensin on pissat tullut ja sitten vasta siirtynyt itse potalle, ilman kehotusta.

Jatkanko samalla tavalla, laitan lapsen potalle parin tunnin välein ja toivon et jossain vaiheessa alkaa menemään siihen itse? Jätänkö laittamatta potalle, pesen pyykit ja pyyhin lattiat kun sattuu vahinkoja ja odotan et lapsi alkaa menemään itse potalle ennen kuin tulee pissa eikä vasta sen jälkeen? Vai unohdanko vähäksi aikaa koko pottailun koska lapsi ei selväksikään ole vielä valmis, otan vaipat taas käyttöön ja yritän myöhemmin uudelleen?

Minä jatkaisin tuosta. Anna muutaman vahingon käydä, lapsihan selvästi tiedostaa vahingon satuttua että se liittyy pottaan, kun siihen hakeutuu.
Meillä tyttö aloitti pottailun 1,5 vuotiaana satunnaisesti kokeillen, sitten 1v9kk ikäisenä kesälomallani jätin vaan kotona ollessa vaipat pois. Aamulla heti alkuun potalle ja isot kehut kun pissa tuli pottaan.
Sitten touhuillen kotona ilman vaippaa, ihan vaan pari vahinkoa riitti (heti vahingon tapahduttua vein potalle ja sanoin että nyt olisi pitänyt potalle mennä) niin oppi pyytämään potalle. Kannustin siis tyttöä kertomaan milloin haluaa mennä ja kehuin jos pyysi.
En moittinut vahingoista, totesin vaan että nyt olisi pitänyt mennä potalle.

Kysyin säännöllisesti pitkin päivää joko tarvitsee mennä pissalle, tyttö osasi kyllä jo sen ikäisenä vastata ei tai joo. En siis kiikuttanut potalle säännöllisesti vaan kysyin.
1v10kk ikäisenä oli sitten jo täysin päivä- ja yökuiva.

Mä palaisin vaippoihin ja odottaisin, että lapsi olisi itse kypsä ja halukas huolehtimaan vessakäynneistään. En oo koskaan ymmärtänyt, mitä järkeä tossa rytmitetyssä vessassakäynnissä on kenenkään kannalta.

Yhteistyössä