Miten jaksaa uhmaikäisen kohtauksia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tipu

Jäsen
02.06.2007
169
0
16
Hei!

Pojallemme (1v8kk) iski viikko sitten uhma. Perheeseemme syntyi uusi vauva, ja aluksi kaikki näytti oikein hyvältä. Esikoinen on ollut positiivisesti kiinnostunut vauvasta eikä ole osoittanut mustasukkaisuutta. Oltuamme vauvan kanssa viikon kotona, alkoi esikoiselle tulla kiukkukohtauksia. Nyt siis viikon ajan, useita (kymmeniä) kertoja päivässä poika on saanut kauheita kohtauksia. Ne alkavat jostain ihan pienestä, yleensä liittyy siihen, ettei jokin asia mene hänen tahtonsa mukaan, ja silloin alkaa korvia vihlova huuto ja rääkyminen, lattialla sätkiminen, potkiminen, tavarat saattavat lentää, poikaa pyytää syliin mutta samantien valahtaa takaisin lattialle jne....

Luin netistä uhmaiästä, ja tajusin, että siitä on kyse (itsenäistymisestä, oman tahdon koettelusta). Pojalla on vauvasta asti ollut voimakas temperamentti ja se näkyy ja kuuluu näissä kohtauksissa. Olemme mieheni kanssa pyrkineet olemaan johdonmukaisia pojan suhteen, eli entiset säännöt ja rutiinit pitävät paikkansa huolimatta pojan huudosta ja tahtomisesta.

Minulle tämä pojan muuttuminen on ollut todella raskasta. Olen itkenyt lähes päivittäin, kun suren, miten äitin pikkukulta on muuttunut. Aiemmin leikki paljon itsekseen, nyt ei, aiemmin meni itse nukkumaan ja nukkui hyvin, nykyään kiukuttelee illalla ja yölläkin herää kiukku- ja huutokohtaukseen, aiemmin söi hyvin, nykyään saattaa heittää lautasen lattialle. En voisi enää kuvitellakaan lähteväni pojan kanssa kauppaan tai tekeväni monia asioita, joita aiemmin hänen kanssaan tein. Minä siis pelkään niitä huutokohtauksia. Asiaa ei helpota se, että minulla on vauva hoidettavana, ja hormonit lienevät vielä hieman sekaisin. Lisäksi mulla on masennustaustaakin. Pelkään sairastuvani uudelleen.

Onneksi mies on nyt vielä kolme viikkoa lomalla, mutta sitten hän lähtee kolmeksi viikoksi työreissuun, ja pelkään tulevaa hirveästi! Saamme tosin apua äidiltäni, mutta silti miehen/isän poissaolo pelottaa. Eniten ehkä pelkään sitä, että mun hermo ei kestä pojan huutoa. Vaikka kuinka yritän olla rauhallinen ja kestää pojan kohtaukset, niin valitettavasti olen usein korottanut ääntä, no, suorastaan huutanut pojalle ja riuhtaissut hänet nopein ottein lattialta syliin tai sohvalle. Pelkään satuttavani poikaa. Ja sitten kun olen menettänyt hermoni, itken sitä syyllisyyttä, jota koen tapahtuneen jälkeen. Säälin myös poikaa, kun äiti on huutanut hänelle, vaikka äidin pitäisi olla turvallinen. Tietysti huutamisen jälkeen katuessani tekoani otan pojan syliin ja halaan ja suukottelen. Aika ristiriitaista touhua...

Miten te muut vanhemmat jaksatte uhmaikäisiä lapsianne, tai siis niitä kiukkukohtauksia?! Onko muita, joilla on samankaltaisia ajatuksia?

joo meillä oli sama homma ton 5v esikoisen kans, meille synty helmikuussa vauva ja vauvan syntymästä lähtien kilareita oli päivittäin, keittiön tuolitki lenteli ja just tollasta kurkku suorana karjumista+ paljon muita temppuja. lopulta lysähdin vaan esikoisen sängylle istumaan ja räjähdin itkuun ja sanoin pojalle suoraan että äiti ei enää jaksa ku aina tulee vaan huono äiti ja pas*a äiti kommentteja, lopulta siinä säbgyllä itkettiin yhdessä.. :'( en olis kyllä halunnu esikoiselle tuollasta tunteiden purkausta välttämättä näyttää ku kuulostaa siltä että se on jääny sille tosi elävästi mieleen. mut kyllä meillä tuota kesti pari kuukautta, nyt kilareita tulee ehkä kerran parissa viikossa ja se nyt ei tunnu missään ku vertaa siihen mitä se aikasemmin oli. tsemppiä sinulle,tiedän että raskasta on :hug:

Täällä sama juttu, lapsilla ikäeroa 1v 8 kk ja samaa rataa mennään kuin teilläkin! Ihanaa että löytyy kohtalotovereita. Meilläkin alkoi kovin uhma kun isi palasi töihin isyyslomalta. Silloinhan sai huomiota edes toiselta vanhemmalta, nyt vauva vie suurimman huomion äidiltä päivisin ja sitä sitten kiljutaan, tehdään tahallaan tuhmuuksia, haetaan huomiota...Minulla tukijoukot vähissä, yksin on pärjättävä. Meillä onneksi taapero käyttäytyy kyllä paremmin esim. kaupungilla, kun on eri ympyrät kuin kotona, joten suosittelen rohkeasti vaan lähtemään ihmisten ilmoille.

Itsekin toisinaan syyllistyn taaperolle huutamiseen ja sitten pyydetään anteeksi ja halataan. Luulenpa että jokainen vanhempi joskus "räjähtää" lapselleen, eikä se varmaan mitään vahinkoa tee jos pyytää anteeksi ja selittää lapselle, että äiti teki nyt väärin kun huusi...

Voimia ja jaksamista sinulle, kyllä tämä vaihe varmaan jossain vaiheesssa helpottaa, kun vauva kasvaa. :hug:

T:äiti ja lapset 2v ja 4kk

helou!
MEillä on 8-vuotta täyttävällä esikoispojalla menossa elämänsä pahin ikä...huh huh ! käyttäytyy kuin 2 - vuotias ja samalla kuin murrosikäinen teini.(tämä on tätä itsenäistymisen aikaa) ...välillä tulee parempia jaksoja ja taas toi uhmaaminen alkaa . poika on ollut vauvasta asti tempperamenttinen tapaus ja uhmaiät olleet tosi rasittavia |O
onneksi tällä hetkellä 4-vuotiaalla tytöllämme on "välikausi" uhmasta kun taas 1v6kk ikäisellä pojallamme alkaa lähestyä tämä 2-vee kausi.

Nämä uhmakaudet on jo kertaallleen nähty ja niihin on tottunut..poistun paikalta ja annan mennä toisesta korvasta ulos kun aletaan huutaamaan /raivoomaan...tämä konsti on meillä osoittautunut hyväksi keinoksi .
Luojalle kiitos että pääsen syksyllä töihin ja muut saavat enimmäkseen kuulla näitä lasten uhmahuutoja :kieh:

Yhteistyössä