Miten jaksaa herätä aikaisin lukemaan pääsykokeisiin?! Auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huhhuh"

Vieras
Olen tehnyt koko vuoden töitä, jotta voin jäädä kokonaan pois töistä kevään ajaksi lukeakseni pääsykokeisiin. Olen siis pihistellyt koko vuoden ostoksista ja menoista ja se todella on näkynyt.

Nyt kun olen lomalla niin nukun yhteen- tai kahteentoista ja lukeminen on hyvin takkuista. Motivaatio-ongelmia selvästi havaittavissa.

Miten ihmeessä saan itseni aikaisin nousemaan, jotta kerkeän lukea mahdollisimman paljon pääsykokeisiin?

Maalatkaan minulle kauhuskenaarioita tai antakaa tsemppihaleja, mutta yrittäkää vaikuttaa minuun jollain tavalla. En todellakaan ole tietoisesti säästänyt rahaa tätä varten, että nukun aamua pitkään ja luen jos jaksan. En halua laiskotella tätä kevättä. Haluan kouluun!

Älkää kysykö minne olen hakemassa. Se ei ole pääasia. =)

Eihän siinä muu auta, kuin sinun katsoa peiliin ja kysyä, haluatko oikeasti opiskelemaan vai et. JA sitten toimit sen vastauksen mukaisesti: jos haluat, niin pystyt kyllä nousemaan aamulla ylös. Jos et halua, niin nuku vaan.

Menet vain riittävän aikaisin nukkumaan että saat kunnon 8-9h unet, tai mikä ikinä sinulle onkin sitten riittävää. Iltatelkkarit ja muut ilta"riennot" pois siis.

Mä tein niin (kahdesta laiskottelukeväästä oppineena), että suhtauduin lukemiseen kuin töihin. Kirjasto aukesi klo 9, joten mun työpäivä alkoi yhdeksältä ja päättyi klo 17. Välissä oli yksi lounastauko ja yksi kahvitauko. Tein itselleni lukusuunnitelman, jota noudatin. Minulla toimi tuo ja lopputulos oli haluamani opiskelupaikka. Iltaisin sai tehdä muuta kun "työpäivä" oli kunnialla pulkassa.

En tiedä auttaako varsinaisesti tuohon ylösnousuongelmaan, mutta tee lukuaikataulut. Suunnittelet miten paljon pitää esim viikossa lukea ja päiväkohtaisesti voit vaikka laittaa tavoitteen, että klo 12 mennessä olet lukenut päivän alueen kertaalleen läpi ja sen jälkeen kertausta x tuntia. Tai miten sen lukemisen/kertaamisen tms sitten jaotteletkaan, mutta kuitenkin teet ne selkeät rajat itsellesi.

Olen aiemman vastaajan sdfh.kj samaa mieltä, että jos ei lukeminen onnistu kotona, kannattaa lähteä urakoimaan muualle.

Vielä kannattaa tehdä niin, että jos olet juuri jäänyt pois töistä, sovi itsesi kanssa loma esim. viikoksi. Saatat joutua nukkumaan työväsymystäsi pois ja kehosi vaatii sitä. Tee se kaikki hyvällä omallatunnolla, äläkä vaadi loman aikana itseltäsi mitään. Alat vain orientoitumaan siihen, että ensi maanantaina alat sitten tekemään uutta työtäsi.

Jos taas olet yöllä lukijoita, niin lue yöllä. Ihmiset ovat erilaisia ja vastaanottokyky vaihtelee vuorokauden mukaisesti. Pääasia, että noudatat lukujärjestystäsi.

Nyt todella kiitän itseäni, että avauksen tänne tästä aiheesta tein! =) Jokainen kommentti, mitä tähän asti on tullut, on saanut minut ajattelemaan asioita vakavamielisesti.

Tuo kohta, jossa joku kommentoi, että kysyä itseltään, että haluaako oikeasti kouluun vai ei, oli melko herättävä. Tosiaan, jokaiseen tekoon tai tekemättä jättämiseenhän sisältyy valinta siitä, mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää.

Olen aiemman vastaajan sdfh.kj samaa mieltä, että jos ei lukeminen onnistu kotona, kannattaa lähteä urakoimaan muualle.

Vielä kannattaa tehdä niin, että jos olet juuri jäänyt pois töistä, sovi itsesi kanssa loma esim. viikoksi. Saatat joutua nukkumaan työväsymystäsi pois ja kehosi vaatii sitä. Tee se kaikki hyvällä omallatunnolla, äläkä vaadi loman aikana itseltäsi mitään. Alat vain orientoitumaan siihen, että ensi maanantaina alat sitten tekemään uutta työtäsi.

Jos taas olet yöllä lukijoita, niin lue yöllä. Ihmiset ovat erilaisia ja vastaanottokyky vaihtelee vuorokauden mukaisesti. Pääasia, että noudatat lukujärjestystäsi.

Minusta tuntuu, että työväsymys on jo nukuttu pois. Kahdeksan päivää olen jo lomalla ollut ja lomana tuon ajan olen pitänytkin (pääsykoelukemiset lähes nollassa). Nyt pitäisi vain saada itsensä ruotuun ja kirjojen ääreen. :d

Mä tein niin (kahdesta laiskottelukeväästä oppineena), että suhtauduin lukemiseen kuin töihin. Kirjasto aukesi klo 9, joten mun työpäivä alkoi yhdeksältä ja päättyi klo 17. Välissä oli yksi lounastauko ja yksi kahvitauko. Tein itselleni lukusuunnitelman, jota noudatin. Minulla toimi tuo ja lopputulos oli haluamani opiskelupaikka. Iltaisin sai tehdä muuta kun "työpäivä" oli kunnialla pulkassa.

Minä tein myös näin, kun kirjoitin gradua.

Kirjasto aukesi klo 10, joten minä olin kirjastolla viimeistään klo 10.10. Tein kahdeksan tunnin työpäivän, johon sisältyi myös lounas. Kun kuudelta pakkasin tavarani, fiilis oli aivan loistava.

Kun luin pääsykokeisiin, tein myös tarkat lukusuunnitelmat. Olin päättänyt, kuinka monta kertaa minun tulee lukea pääsykoeaineisto läpi. Jaksotin sen kalenteriin niin, että varasin myös puskuria: aina voi sairastua tai tulla muita vastoinkäymisiä. Jos saa alueen luettua nopeammin, voi joko pitää ylimääräisen vapaapäivän tai lukea lisää. Siinä vaiheessa oli usein hyvä motivaatio lukea lisää :)

Ja lopulta suurin motivaattori mulle oli ihan silkka itseruoskinta.

En ikinä ikinä olisi antanut itselleni anteeksi, jos haluamani opiskelupaikka olisi mennyt sivu suun sen takia, että en jaksanut nousta aamulla sängystä tai olisin jäänyt nettiin roikkumaan. Jo pelkkä ajatus siitä morkkiksesta sai mut ylös aamuisin...

Minusta tuntuu, että työväsymys on jo nukuttu pois. Kahdeksan päivää olen jo lomalla ollut ja lomana tuon ajan olen pitänytkin (pääsykoelukemiset lähes nollassa). Nyt pitäisi vain saada itsensä ruotuun ja kirjojen ääreen. :d

Aivan. Kello soimaan aamulla ja rupeat tekemään suunniteltua lukuohjelmaa. Susta se vaan nyt on kiinni ja siitä annatko periksi itelles.

Välttämättä avain onneen ei ole mikään "13 tunnin" lukuputki. Tulosta tuli itselläni silloin kun luin kunnolla ja kun tuli olo, että nyt paussi/päiväunet, ne myös otin. Lue sillä tavalla, että voit olla ylpeä suorituksestasi (esim. 6 h tehokasta opiskelua) muttet ole kohtuuton.

Ap lähtee nyt kirjastoon ja lakkaa etsimästä elämäänsä netistä. Käyn illalla vielä tosin tsekkaamassa tämän palstan.

Kiitos tuesta ja persuksille potkimisesta. Olo on voimaantunut ja opiskelukuviot tarkoitus laittaa ruotuun. Onneksi kirjasto on kahdeksaan asti auki täällä. Parempi minun on kirjastossa opiskella kuin kotona nyhjöttää tietokoneella kaikenmaailman Kaksplus -palstoilla lukemisen sijaan ;)

Mukavaa päivänjatkoa teillekin ja jos jollakin on jotain painavaa sanottavaa niin kirjoituksia luen mielelläni. =)

Ap lähtee nyt kirjastoon ja lakkaa etsimästä elämäänsä netistä. Käyn illalla vielä tosin tsekkaamassa tämän palstan.

Kiitos tuesta ja persuksille potkimisesta. Olo on voimaantunut ja opiskelukuviot tarkoitus laittaa ruotuun. Onneksi kirjasto on kahdeksaan asti auki täällä. Parempi minun on kirjastossa opiskella kuin kotona nyhjöttää tietokoneella kaikenmaailman Kaksplus -palstoilla lukemisen sijaan ;)

Mukavaa päivänjatkoa teillekin ja jos jollakin on jotain painavaa sanottavaa niin kirjoituksia luen mielelläni. =)

Jes, tsemppiä!:)

Käy tsekkaamassa ylen abitreeneistä kuinka hulluna abit ovat jo kirjoitusten lomassa lukeneet - kummasti motivaatio kasvaa ;) Itse luin muutama vuosi takaperin kahden lapsen kotiäitiyden ja osa-aikatöiden ohella oikiksen pääsykokeisiin. Jonkinlaista lukusuunnitelmaa suosittelen minäkin. Valmennuskurssia pidin hyödyllisenä, joten jos alalla järjestetään niin kannattaa mennä (mikäli talous sallii). Ensimmäisellä kerralla aukesi ovet, mutta melko kovan työn takana oli. Tsemppiä!

Kirjastopäivä takana. Hirmuinen nälkä, mutta hyvä mieli kun sain luettua monta tuntia siellä.

Joku kysyi, että onko minulla lapsia. Ei ole lapsia vielä, mutta toivonmukaan vielä jossain vaiheessa. :)

Mieti vaikka nykyistä ja tulevaa palkkaa. Mulla ennen yliopistoa alle tonnin, nyt 6.500.

Kieltämättä vuoden kituuttamisella on tullut monta kertaa mieleen, että eiköhän palkka vielä joskus ole edes vähän suurempi. Minulla tosin on mennytkin säästöön niin paljon kuin vain olen voinut laittaa, jotta voin tämän kevään olla pois työmarkkinoilta ja maksaa perusmenot.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29607159:
yksinkertaista jos haluat oikeesti kouluun, niin jaksat nousta. jos et nouse, sulle on yks lysti läpäisetkö pääsykokeet vai et

Ytimekäs ja napakka viesti. Olet kaiken kukkuraksi täysin oikeassa. Pesenhän minä hampaatkin joka aamu suurempia miettimisiä suorittamatta. Miksi en siis voisi nousta aamuisin alkaakseni lukea pääsykokeisiin ilman suurempia mutinoita, jos oikeasti olen sitä mieltä, että opiskelu on tärkein asia tällä hetkellä.

Minulla oli suuria vaikeuksia käynnistää lukeminen tosi suureen tenttiin 32-vuotiaana, aluksi kesti noin viikon, että opin taas opiskelemaan. Lopulta luin intensiivisesti klo 7-20 ja tentti meni loistavasti ja oli tosi hyvä sijoitus työuralleni. Lukemista kertyi yli 1 hyllymetri englanninkielistä kirjallisuutta, viimeisenä iltana ne lattialle kasasin. kirjoja 3500 sivua ja loput lehtiä. Kirjat luin kannesta kanteen alleviivaten ja toiseen kertaan alleviivaukset, lehdet selaillen. Pieni pelko persiessä sai minut töihin. Luin jopa enemmän kuin yo-kirjoituksiin tai pääsykokeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja käynnistysvaikeuksia;29607238:
Minulla oli suuria vaikeuksia käynnistää lukeminen tosi suureen tenttiin 32-vuotiaana, aluksi kesti noin viikon, että opin taas opiskelemaan. Lopulta luin intensiivisesti klo 7-20 ja tentti meni loistavasti ja oli tosi hyvä sijoitus työuralleni. Lukemista kertyi yli 1 hyllymetri englanninkielistä kirjallisuutta, viimeisenä iltana ne lattialle kasasin. kirjoja 3500 sivua ja loput lehtiä. Kirjat luin kannesta kanteen alleviivaten ja toiseen kertaan alleviivaukset, lehdet selaillen. Pieni pelko persiessä sai minut töihin. Luin jopa enemmän kuin yo-kirjoituksiin tai pääsykokeisiin.

Kuinka kauan aikaa jaksoit tätä seiskasta iltakasiin -rytmiä? Olisi myös mielenkiintoista kuulla, että mitä ajattelit heikkoina hetkinä? Ajattelitko, että periksi et anna vaikka mikä olisi vai kuinka? =)

Yhteistyössä