Miten jäätte perheen menot ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hankala tilanne tällä hetkellä. Ennen meillä vain yksi yhteinen tili, siitä maksettiin kaiken, isommista menoista keskusteltiin ym..
Erottiin ja silloin jaettiin rahat ja siitä lähtien on eri tilit. Nyt näyttäis siltä, että ollaan taas samaa taloutta...Miten olis hyvä jakaa menot?
Mun nettotulot + lapsilisät on n saman verran mitä hän saa nettona, ehkä hän saa satasen-pari enemmän.
Laina 850e
Muut asumiskulut keskimääriin n 250e (kesällä 150, talvella 350)
Päiväkoti 180
Ruokaan n 400-500e
Muut laskut n 100
Hänen bensa n 250e
Mun autokulut n 150e
Sit on vaatteet, lääkärikulut ,vapaa-aika ym mitä normiperheessa on. Meillä on 2 lasta.
mä hoidan laskuen maksun ja usein miten ostokset. En haluaisi vinkkua joka senttiä, mutta en kyl tässä elämätilanteessa halua jäädä "tappiollekaan". Mikä olis järkevintä? Yhteinen tili josta maksetaan kaikki yhteiset laskut/ostokset vai joku muu jako?
Suositelkaa viisammat :)

Molemmat laittaa 70% tuloistaan uhteiselle tilille ja siihen molemmille korti niin ruoka ja lastenvaatteet voidaan ostaa sieltä. Samalta tililtä
maksetaan sit laina ja kaikki muutkin laskut. Lapsilisän voi siirtää menemään tuonne samaan paikkaan.
Kumpikin voi sit tehdä omalle tililleen jäävällä 30% mitä tykkää, säästää, käyttää omiin harrastuksiin, työlounaisiin jne.

Tietty prosentir kannattaa laskea niin että kulut tulee katetttua ja yhteiselle tilille jää vähän puskuriakin esim jos jokin kodinkone hajoaa tms.

• Tykkää
Reactions: m1es
Meillä ei mieheni kanssa niin tarkkaa ole, sillä tavalla laskut ja muut menot maksetaan, että molempien tilille jää käyttörahaa. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, mies tienaa nyt enemmän, joten hän myös maksaa enemmän laskuja. Mun on henk. koht vaikea ymmärtää niitä pariskuntia, jotka asuvat yhdessä, mutta jokaikinen asia pitää maksaa tarkalleen puoliksi, kummatkin maksavat oman ruokansa jne.. Minusta yhteenmuutto tarkoittaa sitä, että ollaan valmiita sitoutumaan toiseen myös taloudellisesti. Mikä parisuhde se on, jollei toinen suostu maksamaan puolisonsa ruokia tai vaikka tamponeja perimättä rahaa takaisin :D :D

Meillä mies maksaa asuntolainan ja minä laskut, joita omakotitalosta kertyy oikeastaan saman verran kuin asunlainaan menee per kk. Tämän lisäksi maksetaan puoliksi ruoka. Eli n. 50-50 menee. Meillä on erikseen taloustili ja omat käyttötilit sen lisäksi.

Jos tarkka haluaa olla niin laskette yhteen asuntolaina + yhteiset laskut + ruokakulut ja jaatte summan kahdella ja tämän summan kumpikin laittaa sitten taloustilille.

Meillä ei mieheni kanssa niin tarkkaa ole, sillä tavalla laskut ja muut menot maksetaan, että molempien tilille jää käyttörahaa. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, mies tienaa nyt enemmän, joten hän myös maksaa enemmän laskuja. Mun on henk. koht vaikea ymmärtää niitä pariskuntia, jotka asuvat yhdessä, mutta jokaikinen asia pitää maksaa tarkalleen puoliksi, kummatkin maksavat oman ruokansa jne.. Minusta yhteenmuutto tarkoittaa sitä, että ollaan valmiita sitoutumaan toiseen myös taloudellisesti. Mikä parisuhde se on, jollei toinen suostu maksamaan puolisonsa ruokia tai vaikka tamponeja perimättä rahaa takaisin :D :D

Meillä on tällä hetkellä juurikin tuollainen tilanne että mies on töissä ja minä en. (En ole saanut töitä kevään jälkeen vaikka olen hakenut) ja kaikki pitäisi maksaa puoliksi. Vuokran jälkeen minulle jää vajaa 180€ kuukaudeksi rahaa ja silläpitäisi maksaa vielä laskut, ruoka, omat tamponit sun muut menot ja minä joudun maksamaan myös kissan ruoat+hiekat. Olen myynyt tavaroitani tori.fi:ssa että saisin rahaa edes vähän. Joskus rahat on niin loppu että jos shamppoo vaikka loppuu kuun lopussa niin sitten täytyy olla jonkunaikaa ilman. Minä olen niin loppu kun stressaa tuo rahatilanne ja olen miettinyt jopa eroa että tulisin toimeen vähän paremmin tämän työttömyysajan. Asumistukea tai muuta kun ei nyt saa miehen tulojen takia. Mitenkä ihmeessä saisin miehen maksamaan edes 20€ enemmän vuokraa? sekin auttaisi kovasti.

Ap tässä. Ennen vaikeuksia/eroa meillä oli juuri näin. Kaikki oli yhteistä ja perhettä varten. Nyt kuitenkin kun elämä on näyttänyt kaikki puolensa täytyy miettiä myös itseä. Ei ole edelleenkään tarkoitusta laskea sentilleen kaikkea, mutta ei ole tarkoitus kustantaa toisen huveja, koska en ole varma huomisesta. Vielä pari vuotta sitten olisin kauhussa omasta tekstistä, kaikki on ollut MEIDÄN ja MEITä varten, sitten se kupla hajosi ja elämän tosi asiat avasi mun silmät :)

Ap tässä. Ennen vaikeuksia/eroa meillä oli juuri näin. Kaikki oli yhteistä ja perhettä varten. Nyt kuitenkin kun elämä on näyttänyt kaikki puolensa täytyy miettiä myös itseä. Ei ole edelleenkään tarkoitusta laskea sentilleen kaikkea, mutta ei ole tarkoitus kustantaa toisen huveja, koska en ole varma huomisesta. Vielä pari vuotta sitten olisin kauhussa omasta tekstistä, kaikki on ollut MEIDÄN ja MEITä varten, sitten se kupla hajosi ja elämän tosi asiat avasi mun silmät :)

Ymmärrän kyllä huolesi, minulla kun ei tätä erovaihetta ole ollut. Ehkä saattaisinkin ajatella hieman erikantilta, jos ero tulisi. Tällä hetkellä en ainakaan suhteessa haluaisi ajatella niin, että "sitten kun ero ehkä kenties tulee, niin jaamme tavarat niin ja näin". Mutta, koittakaa keksiä jokin hyvä ratkaisu yhdessä miehesi kanssa :)

Meillä nyt että mie asun lasten kans ja maksan kaikki, eipähän tartte riijellä rahoista.
Talonpuolikkaan käytöstä maksan vielä exälle. (edelleen puolet/puolet tästä talosta molemmat omistaa)

Me siirrtetään yhteiselle käyttötilille joka kk tuloihin suhteutettu summa. Esim. mies tienaa 2000e ja minä 1000e. Miehen prosentti kokonaistulosta on 67% ja minun 33%.
Perheenkulut 1500e.
lapsilisät 200e, jolloin käyttötilille pitää saada rahaa vielä 1300e.
Mies maksaa 1300 x 67%= 871€
Minä maksan 1300 x 33%= 429€

Tällä maksetaan perheen yhteiset laskut.

Molemmilla on omat asuntolainat joita saa olemmat lyhentää omaan tahtiin niin nopeasti tai hitaasti kuin haluaa. Humputtelureissut maksetaan omista rahoista, jolloin ei ole koskaan tullut riitaa siitä miksi toinen laittaa rahaa turhaan kun toinen haluaisi maksaa asuntolainaa pois.
Ä-lomalla ja hoitovapaalla hieman erilainen järjestely.

Taloustili jonne molempien tuloista tietty prosentti, niin että kulut saadaan maksetuksi. Ei tarvitse jatkuvasti riidellä.

Mä tekisin ehkä ennemmin niin, että tilit menee yhteiselle tilille ja sieltä kumpikin saa omaan käyttöönsä saman summan rahaa.
Mun mielestä on reilua, että lapsiperheessä kummallakin vanhemmalla on rahaa omassa käytössä yhtäpaljon tienasivat sitten miten tienasivat.

Tuo on huono koska puoliso pystyy kyttäämään tiliotteelta että mitä on tullut ostettua. Paree on omat palkkatilit joilta siirretään sovittu summa yhteiselle laskutilille.

:ROFLMAO:

Niin, siis ajatukseni oli, että on yhteinen tili, jonne palkat menee ja josta maksetaan laskut. Sitten on omat tilit, joille siirretään se sovittu summa... ei pääse sitten puolisot kyttämään :sneaky:

Me laitetaan kumpikin yhteiselle tilille 400€ eli sinne tulee kuukausittain 800€. Siitä maksetaan talon lainanlyhennys, sähkö, vesi ja lämmitys. Toki mies maksaa noita muita kuluja välillä omalta tililtään jos yhteisellä tilillä ei ole tarpeeksi rahaa. Ruoan mies maksaa pääosin, mä ostan sen verran mitä pystyn. Kumpikin maksaa muut lainansa ja laskunsa itse.

Mies on kokopäiväisessä työssä ja hänellä on isommat tulot. Mä olen osa-aikaisessa työssä joten tulot sitä mukaa, sen vuoksi mies maksaa enemmän ruokia. Talo ja laina ovat miehen nimissä koska mulla on luottotiedoissa merkintä. Ulosotto vie osansa mun palkasta joten mun tulot ei ole suuret. Mutta en siis asu tässä kuitenkaan ilmaiseksi. Olemme naimisissa ja molemmilla yksi meidän kanssa asuva lapsi, yhteistä lasta yritetään.

Mitenkäs tämä? Miehen kanssa maksettu kaikki puoliksi äitiyslomankin aikana, kun en uskaltanut/voinut asiasta valittaa. Lopulta hänen mennessä taas töihin, suostui maksamaan 2/3 ruokamenoista, ei muusta. Hän kuitenkin syö puolet enemmän kuin minä, joten ehkä ihan kohtuullista edes tuo. Nyt edelleen sama juttu, vaikka kohta saan itse vain kotihoidontukea ja miehen tulojen takia en mitään muuta. Itselläni ei ole käyttörahaa ollenkaan ja käytän vanhoja säästöjäni ja mies elelee herroiksi, sijoittelee uusiin osakkeisiin ja säästää pitkän pennin joka kuukausi. Olen hoitanut lasta ja kotia koko ajan hänen töidensä ja harrastustensa ajan. Itse en pääse mihinkään. Ei ehkä ihme, että en enää jatka suhteessa.

Yhteistyössä