Miten ja miten paljon harrastatte liikuntaa, kun on pieni/pieniä lapsia ja käytte töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöh

Vieras
Miten järjestätte urheilulle aikaa? Harrastatteko lasten kanssa? Kun menen töihin, lapsi vajaan vuoden eli vinkkejä miten hoitaa kuntoaan? Töiden jälkeen haluaa kuitenkin olla lapsen kanssa vaikkei pitkiä päiviä hoidossa olekaan... Kertokaa miten olette hoitaneet tai miten on sujunut? :)

Kävelen päivittäin vähintään yhteen suuntaan päiväkodin ja kodin välin (matka noin 1,5km) rattaita lykkien (joissa kyydissä kaksi lasta). Siinäpä se.

Meillä on kaksi lasta ja käyn töissä. Harrastan liikuntaa 3-4 krt viikossa. Käyn joskus kuntosalilla ennen töihin menoa, kun olen ensin vienyt lapset hoitoon. Joskus käyn illalla lenkillä ja mies kattoo lapsia. Joskus pyydän mummoa katsomaan lapsia, että pääsen urheileen. Vähän tilanteesta riippuen. Vielä ei ole koskaan jäänyt urheilu sen vuoksi väliin, että ei olisi ollut lapsille hoitajaa.

Jos menen iltavuoroon (klo 13 tai 14) käyn aamujumpassa. Ja sitten kun mulla on aamuvuoro niin käyn illalla lenkillä. Liikun noin 3-4 krt/vko. Aamujumppa ei ole lapsilta pois, koska koululaiset koulussa ja nuorimmaisen vien päiväkotiin 9.30 ja jatkan siitä jumppaan.

En ole töissä vaan kotona lasten kanssa, mutta mahdollisuuksia omaan aikaan ennen lasten nukkumaan menoa ei ole eli yksin ei voi harrastaa. Käydään lenkillä koko porukka eli pienin rattaissa ja isommat kävelee.

aika hankalaa on. mutta jumppaan kyllä kotona olkkarin lattialla lapsi yleensöä pyörii tuossa mahan ja selän päällä vastuksena.
jumppaan yleensä aamulla olo on virkumpi. olenkin kyllä vuorotyössä ja harvon aamulla töissä

No eihän se ole mikään ongelma, kun perheessä on kaksi huoltajaa. Mä olen käynyt pelaamassa 2 kertaa viikkoon ja mies 1 kerran. Sitten viikonloppuisin ja epäsäännöllisesti viikolla käymme koko perheen voimin kävelyllä.

Ei meidän 3vee jaksa kävellä koko matkaa 5-10 kilsan kävelylenkeistä. Rattaat kulkevat mukana ja osan matkaa mennään vauhdilla ja osan rauhallisemmin. Illalla kuitenkin hoitopäivä alkaa painaa jaloissa...

Jos liikkua haluaa, niin aina joku mahdollisuus järjestyy. Itselläni kaksi pientä tyttöä, ja päivittäin teen kävelylenkkejä tuplarattaita lykkien. Uimahallissa tai kuntosalilla käyn välillä kun mies vahtii lapsia. Kotiin ostin stepperin ja poljen sitä melkein joka päivä, lapset yleensä touhuilee jotain samalla. Esikoiselle pyörän tarakalla istuin, ja ajellaan pyörälenkkejä. Yksinhuoltajilla on varmaan vaikeampi tilanne jos on esim.kaksi lasta. Mutta kahden vanhemman perheessä en koe vaikeaksi järjestää liikuntaa, kun voi toiselle jättää toisen lapsen tai molemmat. Toki itse hoidan lapsia, kun mies haluaa pelaamaan tai uimaan yms.

Itse en käy töissä, mutta olen päätoiminen opiskelija. Päivät menee siis koulussa ja lapsi on hoidossa. Me käymme lapsen kanssa yhdessa maanantaisin muksujumpassa. Tiistaisin mä käyn tunnin hallilla uimassa ja torstaisin mulla on jumppa. Keskiviikkoisin ja perjantainsin sekä viikonloppuna käymme vaunulenkillä pojan kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Lisäys vielä, vaunulenkittely olisi mukavaa aina iltapäivisin, mutta pahoin pelkään että kun lapsi lähtee kävelemään, ei rattaissa enää malteta istua..??

Meillä lapsi oppi pian rytmin, että mentiin samaa lenkkiä jonka puolessa välissä pysähdyttiin puistoon leikkimään, siinä itse venyttelin kun lapsi sai juoksennella, ja sit taas jatkettiin

teen kotona töitä. Kolme lasta, nuorin vauva. neljä tuntia viikossa treenit+kaikki muu mikä kuuluu harrastukseen. esim. pukujen teko. Vanhin harrastaa myös samaa kuin minäkin.

Töihin menon jälkeen urheilu on jäänyt aivan liian vähiin! Tyttö ei vaunuissa viihdy, joten lenkille ei pääse. Enkä raaski enää iltaisin lähteä kodin ulkopuolelle ilman lasta kun päiväkin olemme erillämme.
Minun urheilut koostuu 2-3 kertaa viikossa tehdystä kotikuntosalitreenistä, kun tyttö on jo nukkumassa. Sitten tietysti peuhataan ulkona jne ja hyötyliikuntaa on koko ajan, mutta kunnon urheilu on muisto vain... Ehkä sitten joskus taas... :|

Työmatka 5km pyöräillen (nykyään enää harvoin), kävellen tai juosten tuo jo mukavasti liikuntaa. Muuten kun meitä on kaksi vanhempaa niin tarvittaessa voi toinen hoitaa lapsia toisen harrastaessa.

Lasten kanssa ollaan käyty aiemmin jumpassa ja nykyisin uimassa. Sekä noita rataskävelyitä kun koiraa on kuitenkin lenkitettävä.

Pyöräilen joka päivä 20 kilsaa, työmatkat ei siis maksa mitään, ja samalla tulee tunti päivässä aerobista harjoittelua, lisäksi käyn kahtena iltana viikolla lihaskuntojumpassa, ja kerran viikonloppuna, muuten käydään perheen kanssa lenkeillä ja uimassa, siinä se.

Tuo leikkipuiston ja lenkin yhdistäminen kuulostaa hyvälle idealle! Meitä on siis kaksi ja lapsia yksi, ja nyt käydään lähes päivittäin pitkillä vaunulenkeillä (osan lapsi istuu rattaissa ja loput nukkuu, eli toiset päikkärit yleensä näin). Sen lisäksi käyn 2-3 krt viikossa iltaisin/viikonloppuisin jollain jumpalla ja joskus teen treeniä kotona. Pikkutreenit tehdään vauvan kanssa päivittäin, hän kun tykkää kovasti kyykkäämisestä sylissä ja muista hytkytyksistä :)
Sitten kun olen töissä niin noi pitkät vaunulenkit saattaa jäädä vähemmälle ja mietin sitäkin, että miten raaskin lähteä kotoa jumppailemaan.. vaikka toisaalta eihän se mitään "huonoa" harrastamista ole. Viikonloppuna on vauvauinti ainakin ensi kevääseen saakka, mutta siinä nyt ei itsellä kunto nouse ;)

Aikoinaan kuljin työmatkojakin pyörällä, mutta nyt pitänee hakea autolla lapsi (mies vie aamuisin) jotta on mahdollisimman lyhyet hoitopäivät. Missäs vaiheessa lapsi voi muuten olla fillarin kyydissä jo?
Kotona on jumppavideoita ja kuntopyörä, eli kyllähän sitä kotonakin pystyis harrastamaan.

Yhteistyössä