Miten ja milloin kerroitte raskaudesta työpaikalla? (vaakalaudalla myös työsopimuksen jatkaminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh

Vieras
Olen sijaisena hoitoalalla, psykiatrisella osastolla. Työ saattaa tuoda mukanaan vaaratilanteita (mm. kiinnipito) eli raskaana ollessa ei voi mennä ihan kaikkeen mukaan. Työsopimukseni päättyy tämän kuun lopussa. Olen raskaana ja viikkoja nyt 8+5, työsopimuksen päättyessä11+5.

Mahdollisesta jatkosta on keskusteltu, mutta mitään varmaa ei vielä ole sovittu. Suunnittelin, että kerron raskaudesta sitten kun/jos tarjoavat tosissaan jatkoa. Raskaushan ei saisi olla este palkkaamiselle? Vai voiko työnantaja vedota siihen, etten voi hoitaa kaikkia tilanteita?

Vai pitäisikö kertoa raskaudesta jo nyt? Jos vaikka jo tänään tulee joku vaaratilanne hoidettavaksi..? Eilen kävin ensimmäisellä lääkärikäynnillä ja ultrankin mukaan todistetusti olen raskaana (aiemmin ajattelin, etten ainakaan ennen eka ultraa kerro, jos kyseessä onkin kohdu ulkop.raskaus tms) .

Mitä teen?

Mä ehkä kertoisin vasta sitten, jos työsuhde jatkuu. Eihän siihen ole kuin 3 viikkoa. Ja siis sillä lailla, että ENSIN allekirjoittaisin työsopimuksen, ja sen jälkeen vasta kertoisin. Ei saisi olla este ei, mutta en menisi välttämättä täysin luottamaan tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Mä ehkä kertoisin vasta sitten, jos työsuhde jatkuu. Eihän siihen ole kuin 3 viikkoa. Ja siis sillä lailla, että ENSIN allekirjoittaisin työsopimuksen, ja sen jälkeen vasta kertoisin. Ei saisi olla este ei, mutta en menisi välttämättä täysin luottamaan tuohon.

Tuolla työpaikalla on aiemminkin ollut tapaus, jossa nuori nainen ei ole kertonut työhön otto tilanteessa olevansa raskaana. Viikon ehti olla töissä ja sitten saikulle. Eli heillä on huonoja kokemuksia raskaana olevista...

Toisaalta tuon esimerkin takia haluaisin toimia toisin, rehellisesti. Toisaalta taas pelkään, että juuri tuon esimerkin takia jään ilman töitä jos kerron...

Minulla tosin eri tilanne kun on vakipaikka. Kerroin rv 11 ja aikaisemmin sen kyllä tiesi koska jouduin sairaslomalle rajun pahoinvoinnin takia. Minusta olisi reilua kertoa mahd. aikaisin. Vaikkapa heti, kun uusi sopimus on tehty. Olet kuitenkin niin alussa vielä ja voit hyvin kertoa esim. niskapoimu ultran jälkeen :) Eriasia, jos sinulla olisi jo yli 12 viikkoa siinä vaiheessa kun teet sopimusta. Minä kerroin ajoissa senkin takia, että minulle ehditään ajoissa hankkia sijainen.

pitää huomioida se, että jos joudutkin aikaisemmin sairaslomalle jostain syystä niin se lukee todennäköisesti sairasloma paperissa ja selviää työnantajalle. Itselläni tuli joskus noilla viikoilla valtava pahoinvointi jonka kanssa ei olisi töissä pärjännyt, kun vietin koko päivän vessassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
pitää huomioida se, että jos joudutkin aikaisemmin sairaslomalle jostain syystä niin se lukee todennäköisesti sairasloma paperissa ja selviää työnantajalle. Itselläni tuli joskus noilla viikoilla valtava pahoinvointi jonka kanssa ei olisi töissä pärjännyt, kun vietin koko päivän vessassa.

Minulla oli pahoinvointia viikko, pari sitten. Sillpoin en olisi pärjännyt töissä, mutta työsopimus alkoikin vasta viikko sitten. Eli pahoinvointi loppui sopivasti...vai voiko se tulla takaisin???

Ei näin :/ Rehellisyys huomattavasti parempi vaihtoehto. Ikävä kyllä tuolla tavalla pilaa monen muunkin nuoren ja esim juuri avioituneen naisen työnsaantimahdollisuuksia. Minä en esimerkiksi enää luota. Muutaman kerran näin tehty ja kusessa ollaan oltu. Molemmat tapaukset uusia soppareita, joita tehdessä on jo tiedetty raskaudesta, toisessa mentiin jo aika isoilla viikoilla. Etippä siinä sitte pätevä sijainen lyhyessä ajassa vaativaan työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:

Ei näin :/ Rehellisyys huomattavasti parempi vaihtoehto. Ikävä kyllä tuolla tavalla pilaa monen muunkin nuoren ja esim juuri avioituneen naisen työnsaantimahdollisuuksia. Minä en esimerkiksi enää luota. Muutaman kerran näin tehty ja kusessa ollaan oltu. Molemmat tapaukset uusia soppareita, joita tehdessä on jo tiedetty raskaudesta, toisessa mentiin jo aika isoilla viikoilla. Etippä siinä sitte pätevä sijainen lyhyessä ajassa vaativaan työhön.

Niin, rehellisyyden kannalla olen itsekin. Mietin myös sitäkin, että jos työsopimus jatkuu ja sitten kerron ja siitä ollaan minulle vähän vihaisia niin millaista on olla sen jälkeen töissä?!! Varmaan kamalaa...

Onko kyseessä sijaisuuden jatko vaiko ihan vakinaistaminen? Itse aikoinaan kerroin raskaudesta koeajan jälkeen, eikä työnantaja ollut oikeastaan moksiskaan. Itseasiassa olin raskaana jo kun eka työsoppari kirjoitettiin, tosin en kyllä itsekään vielä tiennyt siinä vaiheessa. Jos kyseessä on vakipaikka niin odottaisin niin kauan kuin soppari on kirjoitettu. Ihan vaan siitä syystä, että kohdalleni on osunut niin paljon syrjintää lapsen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kyseessä sijaisuuden jatko vaiko ihan vakinaistaminen? Itse aikoinaan kerroin raskaudesta koeajan jälkeen, eikä työnantaja ollut oikeastaan moksiskaan. Itseasiassa olin raskaana jo kun eka työsoppari kirjoitettiin, tosin en kyllä itsekään vielä tiennyt siinä vaiheessa. Jos kyseessä on vakipaikka niin odottaisin niin kauan kuin soppari on kirjoitettu. Ihan vaan siitä syystä, että kohdalleni on osunut niin paljon syrjintää lapsen takia.

sijaisuuden jatkosta kyse - ja sen verran lyhyestä jatkosta vielä, että senkin sopparin jälkeen olisi vielä muutama kuukausi synnytykseen. Eli en ainakaan äitiyslomalle olisi jäämässä kesken kaiken, sairauslomistahan ei koskaan tiedä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

sijaisuuden jatkosta kyse - ja sen verran lyhyestä jatkosta vielä, että senkin sopparin jälkeen olisi vielä muutama kuukausi synnytykseen. Eli en ainakaan äitiyslomalle olisi jäämässä kesken kaiken, sairauslomistahan ei koskaan tiedä...

Nää on aina niin hankalia. Tee miten itsestäsi tuntuu parhaimmalta :) Mutta varaudu myös siihen, että eivät jatka sopparia. Raskaus ei saisi olla este, mutta nykyään mistään ei voi olla varma. Jos on reilu työnantaja niin eiköhän ne jatka sopparia vaikka kertoisitkin etukäteen.

Mä kertoisin kyllä jos olisi vaan jatkosta kyse..jos siitä ollaan jo puhuttu että saat jatkaa niin etköhän saa. ja kyllä suullisestikin sovittu pitää pitää..
ite kerroin kyllä heti kun sain itsekin tietää..tai aloin vaivoista arvelemaan ja päätin että odotan sitten ultraan asti että onko siellä kaikki hyvin ja paikallaan että asiasta voi jo kertoa. Eli olin jo hmm viikoilla 12 tai 13.. kylä mua vähän jännitti kun suhteellisen uus työ vielä..
Mutta hyvin ottivat vastaan ja oon voinut hyvin enkä usko että tulee saikkeja sun muita. hyvin ehditään valmistautumaan vielä mammaloman sijaiseenkin.

mie tekisin niin että kun ottavat työsopparin jatkon puheeks niin sanoisin siinä vaiheessa että olen raskaan. En nyt menis niin äärimmäisyyksiin että kirjottaisin sopparin eka vaan luottaisin siihen sanaan. Jos tulis puhe siitä miksen ole aikasemmin sanonu niin voit vedota siihen että vko 12 on vasta niitä "turvallisia" viikkoja.

Yhteistyössä