Miten ja mihin sijoitatte rahanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja kaipaava

Vieras
Hävettää ihan myöntää, etten ymmärrä näistä sijoitusasioista yhtään mitään. Tuli vaan mieleen, että kertyneitä säästöjä voisi ehkä muuallekin sijoittaa kuin pitää säästötilillä, vaikka mistään suurista rahoista ei olekaan kyse. Joskus taannoin minulla oli joku sopimus pankin kanssa, että kuukausittain meni tietty summa rahastoihin. Pankin vaihdon yhteydessä nostin nuo säästöt pois, koska se ei ollut tuottanut useamman vuoden aikana juuri mitään.

Nyt siis säästötilillä vähän vajaa 20.000 euroa, joista osan haluan pitää pahan päivän varalla "varmana säästönä", mutta esim. puolet voisin sijoittaa johonkin. Kuukausittain säästöön menee muutama satanen.

Pitäisikö vaan marssia pankkiin neuvoa kyselemään vai mitä kannattaisi tehdä?

Mä olen sijoittanut ihan osakkeisiin, itse valitsemiini sellaisiin. Valintaperusteina mulla ei kyllä mitään syvällistä analyysia ole, vaan olen vain ensin miettinyt, että mikä toimiala mun mielestä vaikuttaa kestävältä ja sopii mun omiin arvoihin ja sitten katsellut, miten sillä alalla toimivat firmat on pitkällä aikajänteellä pärjänneet. Näiden perusteella olen sitten tehnyt valintani. Olen myös pyrkinyt hajauttamaan sijoituksia niin ajallisesti kuin sijoituskohteiden määrän ja toimialojenkin suhteen, toki järkevissä rajoissa käytettävissä olevaan rahamäärään nähden.

En tiedä onko mun touhussa järkeä, mutta ainakin tällä hetkellä oon ihan kivasti plussalla. Mitään pikavoittoja en ylipäätään tavoittele, vaan ajatuksena on pitkäaikainen sijoittaminen.

Yhteistyössä