Miten ihmisillä on varaa ostaa uusia koko sisustus ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Droppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Droppi

Vieras
Varmasti on aina poikkeuksen poikkeuksia, joilla yksinkertaisesti on rahaa. Tuntuu silti, että nykyään kaikki, jotka muuttavat uuteen kotiin, niin aina uusivat kaiken? Me olemme keskituloisia, tai oikeastaan varmaan tienataan vähän enemmänkin, mitä ns. perusjamppa Suomessa. Emme elä yli varojemme ja joka kuukausi menee vähän säästöön yms.
Rakensimme talon. Jonkun verran uusimme liinavaatevarastoa, piti ostaa verhotangot, verhot, koukut yms. Lisäksi ostimme uudet sängyt, peitot, tyynyt, ruokailuryhmän, matot ja lastenhuoneisiin hyllyköt ja lepotuolit. Kaikkea pientä sisustuksellista juttua olemme myös ostaneet. Näihin kaikkiin on mennyt varmaan lähemmäs 10.000 euroa.
Jos olisimme kaikki huonekalut uusinut, niin summa olisi varmaan 30.000.

No ei mun tuttavapiirissä kyllä kukaan ole kaikkea uusinut. Päinvastoin... Joskus olen hiljaa ihmetellyt, kun ei ole ostettu mitään uutta, vaikka tarve/tila olisi ehkä kaivannut.

No mä sain todella nuorena perintöä. Niitä rahoja oli säästössä. Kun rakennettiin oma talo, niin lähes kaikki meni uusiksi. Edellisestä kodista tuotiin vain pari pöytää ja lapsen lepotuoli. Käytin siis säästöjä varmaan noin 30.000 edestä.

10 000€? No oiskohan sitten tuossa se syy?

Mä luulen, että tuo summa on aika lähellä sitä, mikä mulla on mennyt KOKO kodin laittoon. Jos nyt ei lasketa mukaan televisiota, tietokoneita, kodinkoneita jne. vaan siis puhutaan nyt niistä huonekaluista, tekstiileistä, sistustuskamasta jne. Ja meillä on siis 4 h + k, eli neliöitä on enemmän, kuin 20.

Mä ostin juuri muutama kk sitten lapsille uuden kerrossängyn. Maksoi 50€ + siihen uudet patjat, jotka maksoivat petareineen alle 100€. Peittoja en uusinut, mutta joulun alla ostin uusia tyynyjä hintaan 8€/kpl.

Parin viikon sisällä olen ostanut 3 kpl uusia verhoja...yhteishintaan 15€. Rakensin itse uuden ruokapöydän tämän vuoden puolella...hintaa pöydälle tuli noin 150€. Tuoleja en halunnut vaihtaa...niistä maksoin aikanaan 0€.

Jotta sillä lailla. Mulla on varaa uusia sisustusta melko useastikin (tosin nyt olen löytänyt ns. itseni näköisen tyylin, enkä järin suuria muutoksia tehdä halua), koska eipä se järin kallista ole. Kyllä siitä kallista halutessaan voi tehdä, mutta halvallakin pääsee, jos haluaa.

Itse elämäni selkävaivoista kärsineenä mä haluan panostaa sänkyihin enemmän, kuin mihinkään muuhun huonekaluun. Mun mielestä laadukkaita ja kunnollisia patjoja ei yleensä saa edes 80cm leveään sänkyyn alle 400 eurolla. Lasten sängyt oli 500e/kpl alennuksesta ja meidän sänky alesta 2500e.

[QUOTE="Veera";29587554]Me otettiin kymppitonni ylimääräistä asuntolainaa kun muutettiin isompaan asuntoon. Käytettiin se sitten huonekalujen yms ostoon.[/QUOTE]

Tässä lienee ainakin yksi selitys. Tuota kymppitonniakin maksellaan varmaan vuoden verran takaisin, ennenkuin varsinainen asuntolaina lyhenee senttiäkään. Tähän sitten vähän työttömyyttä ja asuntojen hintojen laskua, niin katastrofi alkaa olla valmis. :(

- Olkkarin matto 500
- Muut matot 1000e
- Verhotangot, pyyhekoukut yms 350
- Verhot 600
- Sohva olohuoneeseen 1800
- olkkarin lepotuolit 600
- olkkarin ns. tupakaappi 3800
- lattiakynttelikkö 150e
- telkkarihuoneen sohva 550
- tv taso ja hylly 800
- ruokailuryhmä 1800
- lepotuoli työhuoneeseen 300
- sänky aikuisille 2800
- lapsen sänky 580
- lapsen hyllykkö 260
- yöpöydät 300
- lamput kattoihin 800
- liinavaatteet yms 300 ?
- mikro 380
- sisustusesineet 1000e?
- astiat 300 ?
- kolme tuolia 150

Joitakin pöytiä, piano, pari pienhuonekalua, tauluja yms tuotiin edellisestä kodista. Säästöillä maksoin sisustuksemme.

- Olkkarin matto 500
- Muut matot 1000e
- Verhotangot, pyyhekoukut yms 350
- Verhot 600
- Sohva olohuoneeseen 1800
- olkkarin lepotuolit 600
- olkkarin ns. tupakaappi 3800
- lattiakynttelikkö 150e
- telkkarihuoneen sohva 550
- tv taso ja hylly 800
- ruokailuryhmä 1800
- lepotuoli työhuoneeseen 300
- sänky aikuisille 2800
- lapsen sänky 580
- lapsen hyllykkö 260
- yöpöydät 300
- lamput kattoihin 800
- liinavaatteet yms 300 ?
- mikro 380
- sisustusesineet 1000e?
- astiat 300 ?
- kolme tuolia 150

Joitakin pöytiä, piano, pari pienhuonekalua, tauluja yms tuotiin edellisestä kodista. Säästöillä maksoin sisustuksemme.

No huh huh...

MIKRO 380€??? :O

10 000€? No oiskohan sitten tuossa se syy?

Mä luulen, että tuo summa on aika lähellä sitä, mikä mulla on mennyt KOKO kodin laittoon. Jos nyt ei lasketa mukaan televisiota, tietokoneita, kodinkoneita jne. vaan siis puhutaan nyt niistä huonekaluista, tekstiileistä, sistustuskamasta jne. Ja meillä on siis 4 h + k, eli neliöitä on enemmän, kuin 20.

Mä ostin juuri muutama kk sitten lapsille uuden kerrossängyn. Maksoi 50€ + siihen uudet patjat, jotka maksoivat petareineen alle 100€. Peittoja en uusinut, mutta joulun alla ostin uusia tyynyjä hintaan 8€/kpl.

Parin viikon sisällä olen ostanut 3 kpl uusia verhoja...yhteishintaan 15€. Rakensin itse uuden ruokapöydän tämän vuoden puolella...hintaa pöydälle tuli noin 150€. Tuoleja en halunnut vaihtaa...niistä maksoin aikanaan 0€.

Jotta sillä lailla. Mulla on varaa uusia sisustusta melko useastikin (tosin nyt olen löytänyt ns. itseni näköisen tyylin, enkä järin suuria muutoksia tehdä halua), koska eipä se järin kallista ole. Kyllä siitä kallista halutessaan voi tehdä, mutta halvallakin pääsee, jos haluaa.

Ap ilmeisesti puhuikin kaiken ostamisesta kaupasta uutena...

Me ollaan pienituloisia myöskin ja sisustusta uusitaan koko ajan, aina kun löytyy jotain mieleistä halvalla. :)

Toimeentulotuella joudutaan välillä olemaan ja siltikin kotoa löytyy esim. marimekon tekstiilejä ja design-huonekaluja. :D

Viimeisimpiä löytöjä on tilaustyönä teetetyt makuuhuoneenkalusteet (parisänky+yöpöydät), joista maksoin 50€ ja uusien hinta on päälle 1700€. :)

[QUOTE="tarjoushaukka";29587639]No huh huh...

MIKRO 380€??? :O[/QUOTE]

Meidän mikro maksoi 660e. Nykyään lienee omakotitaloissa integroidut mikrot suurimmalla osalla ja 380e halvimmasta päästä. Tavalliseksi mikroksi suht. tyyris, mutta en sanoisi kalliiksi vielä. Laatu maksaa kodinkoneissa.

Meillä kaikkien patjat ovat kehonlämmön mukaan asettuvaa (en muista nimeä)... erittäin mukavat ja vauvakin nukkuu sellaisen päällä kuin tukki! :) Emme ole myös joutuneet karsia muustakaan, mutta meillä tämä huonekalujen hyvä taso johtuu puhtaasti siitä, että äitini saa työpaikkansa vuoksi puoli ilmaiseksi usean sadan/tonnin kalusteita. Meillä ei opiskelijoina olisi varaa näitä todellakaan ostaa :D .... Moni ihmetellyt kun meillä vaihtuu sohvat, tasot, lipastot yms suuremmat huonekalut tasaisin väliajoin ja osa varmaan luulee, että osamaksulla niitä tänne hommataan jostain Vepsäläiseltä tai Rondolta.

Mutta jos mulla olisikin varaa, en kyllä kalusteisiin mitään lainoja/säästöjä käyttäis.. kyllä niille parempaakin käyttöä tulee olemaan. Tosin mä ajattelen varmaan toisin just sen takia että ne kaikki tavarat tulee automaattisesti muualta. :)

No omakotitaloihin varmaan nykyään ostetaan enää pelkkiä integroituja mikroja ja 380 euroa on sellaiseksi aika edullinen.

Mä oon uusinu aika vähilläkin varoilla niin, että oon myynyt vanhat tavarat esim. huutonetissä. Ihan hyvin menevät kaupaksi kun kalusteita on pitänyt hyvin ja tekee huolellisen myynti-ilmoituksen. Esim. käytetyt ikean kalusteet on helppo myydä. Usein jonkun sarjan / koon / mallin valmistus on jo loppunut ja joltain puuttuu juuri se mitä itse haluat myydä.

Esim. joku pöytä jonka myin käytiin noutamassa joensuuhun - vaikka myin sen helsingissä. Tais olla tarvetta - ja itse ostin samalla rahalla uuden.

Ihan noin kalliita kalusteita meillä ei taida olla (tai jotain ehkä, mutta ei koko kalusto) kuin tuossa joku listasi noita hintoja.

Mikrosta 380e ei ole paha. Mulla on aina ollut jotakin satasen mikroja ja ihan paskoja. Toki toimivat, mutta tehoiltaan huonoja, lämmittäminen kestää pitkään ja jos jotakin muuta toimintoa, kuin lämmitys ja sulatus kaipaa, niin turha unelmoida. Nykyinen mikro maksoi muistaakseni 130e ja on toiminut hyvin nämä neljä vuotta, mutta tehoiltaan huono ja joskus vähän rätisee ja sulatustoiminto ei sulata kovin tasaisesti. Menee vielä hetken tuo mikro.
Meille töihin ostettiin ihan tavallinen "vanhanaikainen" mikro ja se maksoi muistaakseni 349e. Lämmittää ruuat todella nopeasti ja tasaisesti, sulattaa tasaisesti ja ero mun halpismikroon on huomattava! Duunipaikan mikrossa on vielä mukava etu grillaustoiminto ja muuta pientä mukavaa :)

Integroiduksi mikroksi 380e on aika halpis. Hyvä integroitu mikro maksaa sen 500-600e vähintään. Tavallisia mikroja saa marketeista muutamalla kympillä, mutta kyllä mä sanoisin, että peruslaadukas tavallinen mikrokin maksaa sen 150-250e.

Yhteistyössä