Miten ihmiset uskaltaa nyt ottaa isoja lainoja?

• Viestiketjun aloittaja eija
  • Ensimmäinen viesti
eija
ostaa asunto, alkaa rakentamaan kun on nyt niin hankalat ajat, joka puolella lomautusta, irtisanomisia.... ei taida ihan kaikkien työpaikat olla niin varmoja kuin ite luullaan

aika moni siti ottaa 200tonnin lainoja nyt.
miten uskaltaa?
itse olen jo aivan peloissani et miten tän meidän lainan kans selvitään, lähemmäs 130 000 vielä maksamatta

Pitkä takaisinmaksuaika
Musta laina pitäisi kaiken kaikkiaan mitoittaa niin, että perhe kestää ainakin toisen työttömyyden tai muun ansiosidonnaisen (esim ä-loma) ilman, että takaisinmaksussa tulee ongelmia. Ei sitä musta voi ajatella niin, että viime vuonna oli hieno aika ottaa laina ja nyt taas tosi huono. Tai siis ehkä voi, mutta nousu- ja laskusuhdanteita kun tulee joka tapauksessa pidemmässä takaisinmaksuajassa. Niihin pitää varautua. Ei sitä voi niin lyhytjänteisesti ajatella, hyvässä eikä pahassa.

Zoe-F
Miehellä on varma työpaikka, ja jos niin huonosti kävisi, että sieltä lomautuslappu tulisi, niin hänellä on toinen työpaikka mihin häntä on kosiskeltu pitkän aikaa.
Asuntolaina ei nyt ole mikään päätä huimaava summa, itse tehtiin vielä pikkusijoitus tähän niin, että asunnon arvo nousi.
Jos pankki vaatisi maksamaan lainan heti, niin myisimme asunnon ja maksaisimme helposti myös minun opintolainani samalla siinäkin tapauksessa, että asunnon hinnasta joutuisi pudottamaan 30% pois.
Ja laina noin puoli vuotta sitten otettu.

Tästä myös erittäin samaa mieltä:
Musta laina pitäisi kaiken kaikkiaan mitoittaa niin, että perhe kestää ainakin toisen työttömyyden tai muun ansiosidonnaisen (esim ä-loma) ilman, että takaisinmaksussa tulee ongelmia.

Älä ruoki lamaa
Ja muistutukseksi vielä, että todennäköisesti tästäkin lamasta yli 90% ihmisistä selviää ihan hienosti eläen normaalia elämää, käyden töissä, maksaen lainojaan, kuluttaen..

vieras
peesaan tätä:

Musta laina pitäisi kaiken kaikkiaan mitoittaa niin, että perhe kestää ainakin toisen työttömyyden tai muun ansiosidonnaisen (esim ä-loma) ilman, että takaisinmaksussa tulee ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkä takaisinmaksuaika:
Musta laina pitäisi kaiken kaikkiaan mitoittaa niin, että perhe kestää ainakin toisen työttömyyden tai muun ansiosidonnaisen (esim ä-loma) ilman, että takaisinmaksussa tulee ongelmia. Ei sitä musta voi ajatella niin, että viime vuonna oli hieno aika ottaa laina ja nyt taas tosi huono. Tai siis ehkä voi, mutta nousu- ja laskusuhdanteita kun tulee joka tapauksessa pidemmässä takaisinmaksuajassa. Niihin pitää varautua. Ei sitä voi niin lyhytjänteisesti ajatella, hyvässä eikä pahassa.
Peesi! Kun lainan mitoittaa niin että se kestää myös työttömyyden/hoitovapaat niin ei tule ongelmia. Tää voi toki olla ongelma jossain pk-seudulla, jossa asunnot maksaa maltaita, mutta ainakin muualla suomessa ihan mahdollista.

ei paniikkia
Alkuperäinen kirjoittaja eija:
ostaa asunto, alkaa rakentamaan kun on nyt niin hankalat ajat, joka puolella lomautusta, irtisanomisia.... ei taida ihan kaikkien työpaikat olla niin varmoja kuin ite luullaan

aika moni siti ottaa 200tonnin lainoja nyt.
miten uskaltaa?
itse olen jo aivan peloissani et miten tän meidän lainan kans selvitään, lähemmäs 130 000 vielä maksamatta
Samalla tavalla sä siitä selviät kun tähänkin asti. Maksat joka kuukausi lainaa takaisin pankille. Jos jotain muutoksia tulee, niin sitten menet pankkiin sopimaan uudesta maksuohjelmasta.

Lama on joukkohysteriaa, jossa nekin lakkaavat kuluttamasta joilla ei ole siihen mitään syytä.

tyttöjen äiti
Mä olen muutamasta paikasta lukenut sellaisen säännön, että lainaa tulee ottaa vain sen verran mitä omat bruttotulot ovat kahdessa vuodessa. Tosin kuningaskuluttajassa puhuttiin viimeksi, että saisi olla vaan sen verran kun brutto on vuodessa, mutten oikein tiedä pitääkö se paikkansa, kun se ei ollut mikään laina-asiantuntija vaan joku sijoitusneuvoja pörssipuolelta. No kuitenkin. Tän sääsnnön perusteella tosi moni on ihan ylivelkainen. Ainakin mun kaveripiireissä.

tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
..eipä ne vakituiset työsopimuksetkaan ole viime aikoina estänyt lomautuksia, irtisanomisia ym.
No molemmat ollaan kunnalla hoitotöissä vanhustenhoitopuolella. Varma tulevaisuus.
Joo. Siltä alalta ei kyllä hommat varmaan lopu pitkään aikaan!!!

jaa
..eipä ne vakituiset työsopimuksetkaan ole viime aikoina estänyt lomautuksia, irtisanomisia ym.
No molemmat ollaan kunnalla hoitotöissä vanhustenhoitopuolella. Varma tulevaisuus.
vautsi. onkin oikea unelmatyö ja ei ainakaan palkka päätä huimaa.

vieras
Jaaha. Kuntasektori sen kun kurjistuu... Voipa olla, ettei tuokaan työsarka takaa ikuista leipää. Monilla kunnilla kova halu esim. yksityistää sosiaalipuolella, ostopalvelut yleistyvät jne.

Siis todennäköisesti teillä varma tulevaisuus (jos terveys kestää), mutta tosiaan ei kukaan voi luvata nykyisen sosiaaliturvamallin jatkuvan ikuisesti.

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mä olen muutamasta paikasta lukenut sellaisen säännön, että lainaa tulee ottaa vain sen verran mitä omat bruttotulot ovat kahdessa vuodessa. Tosin kuningaskuluttajassa puhuttiin viimeksi, että saisi olla vaan sen verran kun brutto on vuodessa, mutten oikein tiedä pitääkö se paikkansa, kun se ei ollut mikään laina-asiantuntija vaan joku sijoitusneuvoja pörssipuolelta. No kuitenkin. Tän sääsnnön perusteella tosi moni on ihan ylivelkainen. Ainakin mun kaveripiireissä.
Meillä otettiin asuntolainaa sen verran, kun miehellä on bruttotulot puolessatoista vuodessa.

rohkea rokan syö !
Alkuperäinen kirjoittaja esimerkiksi:
Lainoihin saa myös takaisinmaksuturvan, joka suojaa työttömyyden, lomauttamisen ja sairauden varalta lainanmaksut.
vakuutukset on sitä varten.
Ei sitä voi lakata elämästä jonkun asian pelon vuoksi !

sama ylempää
No musta vähän tuntuu että mua ei irtisanota, ihan sen takia ku työnantaja ei pärjää ilman mua ja miehen työpaikka on jo alivajaus, ja sielläkin on pakko työt tehä.

juu
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
vautsi. onkin oikea unelmatyö ja ei ainakaan palkka päätä huimaa.
Sanoo katkera, jolla ei itsellä ole vakipaikkaa ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Ei olla lainoja otettu nyt, mutta toisilla aloilla kasvu jatkuu ja esim. miehen duunissa rekrytoidaan jatkuvasti ja palkkoja nostettiin ja bonuksia satelee. Ei kaikilla aloilla mene huonosti.
Mikäs ala tää on?

Yhteistyössä