Miten ihmiset ennen kestivät likaisuuttaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävain"

Vieras
Vanhempani ovat kertoneet minulle, että heidän lapsuudessaan 1930-luvulla ja 1940-luvulla käytiin saunassa kerran viikossa. Silloin siis peseydyttiin vain kerran viikossa ja ilmeisesti myös vaatteet vaihdettiin kerran viikossa, jopa alusvaatteetkin. Olen myös lukenut, että menneinä vuosisatoina peseydyttiin todella harvoin, ehkä vain muutaman viikon/kuukauden välein, kun pesuveden lämmittäminen oli vaikeaa.

Minua ihmetyttää, että kuinka ihmiset kestivät sellaista likaisuutta, siis että miten he pystyivät olemaan peseytymättä ja vaihtamatta vaatteita ehkä jopa useita kuukausia? Olivathan he varmaan tottuneet siihen, mutta ainakaan minä en kestäisi sellaista. Eikö ne vaatteetkin haise jo ihan kamalilta, jos niitä pitää yhteen menoon monta kuukautta pesemättä niitä ja eikö olo ole ihan hirveän likainen jos ei peseydy kuin suunnilleen jouluna ja juhannuksena?

Ainakin, jos on tehnyt enemmän ulkohommia, niin eihän ne vaatteet niin pahasti haise/ haju ei haittaa. Jossain toimistossa aromit olisivat aika pöyristyttävät, jos ihmiset eivät peseytyisi.

Samoin jos vaatteet on vaikka kainalosta löysempiä, niin ei ne niin nopeasti hielle ala haista. Ja naamaa ja kainaloita on varmasti joskus vedellä sipaistu tuolloinkin.

Mä luulen, ettei siihen kiinnitetty mitenkään huomitota. Tai siis kaikki haisi yhtä pahalle ja joka paikassa haisi jo muutenkin. Jos miettii entisajan esim vessa-asioiden hoitoa yms, niin tuskin siinä yks hiki hais niin kovasti.

ei tarvii mennä noinkaan vanhaan aikaan, meillä 60-70 luvulla oli just noin. navettatöitä tekivät vanhemmat. talvella sauna lämpes kerran viikkoon ja kesällä sentään kahdesti. muulloin ei sitten pesty kuin kasvoja ja käsiä. vaatteita vaihdettiin tarpeen mukaan. puhtaat alusvaatteet joka päivä. ja äiti pesi kaiki vaatteet käsin kerran viikossa

• Tykkää
Reactions: erinys
Mun lapsuudessakin (syntynyt 1970-luvulla) oli meillä niin että ulkosaunassa ja ulkohuussissa käytiin. Ja ihan kaupungissa siis, ei maalla. En muista että olisin tuntenut itseäni likaiseksi. Nyt olis toista, mökilläkin peseydyn joka päivä vaikka ihan kantovesi, ei suihkua.
Päätalon kirjoissa on kuvaavia muistelmia noilta 1900-luvun alun ajoilta. Miehet savotassa raskaassa työssä, välillä kävivät "paijanvaihetuksella" kotona. Alusvaatteet liasta mustia ja levymäisiksi pinttyneitä...

Silloin ihmisillä oli muutakin elämää kuin itsensä kyylääminen, kuuraaminen ja mm. pillukarvojen nyppiminen. Tehtiin töitä, oltiin ulkona kaiket päivät jolloin vaatteet tuulettuu. Nykyään hikoillaan sisällä seisovassa ilmassa ja vaatteita säilytetään tunkkaisissa vaatekaapeissa. Puuvillaiset ja pellavaiset löyhät vaatteet tuskin haiset niin kuin nykypäivät viskoosipaskat.

Ja kyllä se päivittäinen kainalon ja värkin huutaisu onnistui kun padassa oli vettä. Silkkaa hulluutta on käydä päivittäin suihkussa ja sitten päälle valittaa kun iho kuivuu ja on pakko rasvata! 1-2 krt vko suihku ja värkit pesee joka toinen päivä niin pysyy paikat kunnossa. Kaiken maailman tulehdukset alapäässäkin pysyisi poissa kun sitä ei jatkuvasti kuuraisi.

[QUOTE="minävain";28322943]Vanhempani ovat kertoneet minulle, että heidän lapsuudessaan 1930-luvulla ja 1940-luvulla käytiin saunassa kerran viikossa. Silloin siis peseydyttiin vain kerran viikossa ja ilmeisesti myös vaatteet vaihdettiin kerran viikossa, jopa alusvaatteetkin. Olen myös lukenut, että menneinä vuosisatoina peseydyttiin todella harvoin, ehkä vain muutaman viikon/kuukauden välein, kun pesuveden lämmittäminen oli vaikeaa.

Minua ihmetyttää, että kuinka ihmiset kestivät sellaista likaisuutta, siis että miten he pystyivät olemaan peseytymättä ja vaihtamatta vaatteita ehkä jopa useita kuukausia? Olivathan he varmaan tottuneet siihen, mutta ainakaan minä en kestäisi sellaista. Eikö ne vaatteetkin haise jo ihan kamalilta, jos niitä pitää yhteen menoon monta kuukautta pesemättä niitä ja eikö olo ole ihan hirveän likainen jos ei peseydy kuin suunnilleen jouluna ja juhannuksena?[/QUOTE]

Siihen tottuu tosi nopeasti! Meillä oli elämänvaihe, jolloin saunaan/suihkuun pääsi vain kerran/kaksi viikossa. Toki kainalot ja alapää pestiin päivittäin, mutta hiukset, jne. vain päästessä saunaan tai suihkuun. Ja en kuulemma kavereiden mukaan edes haissut, vaikka itsestä kyllä aluksi siltä tuntui.

Jos ei paremmasta tiedä, ja on ihmisten yleinen tapa, niin kylpy kerran viikossa on aivan riittävästi. Sama se on nykyajan vanhuksilla, jotka hoitajien apuja tarvitsevat - kerran viikossa on mahdollista tarjota heille kokopesu. Muuten tottakai alapäätä, käsiä ja kasvoja pestään aamua iltaa ja tarvittaessa siinä välilläkin.

Jos ei paremmasta tiedä, ja on ihmisten yleinen tapa, niin kylpy kerran viikossa on aivan riittävästi. Sama se on nykyajan vanhuksilla, jotka hoitajien apuja tarvitsevat - kerran viikossa on mahdollista tarjota heille kokopesu. Muuten tottakai alapäätä, käsiä ja kasvoja pestään aamua iltaa ja tarvittaessa siinä välilläkin.

Aika jännä sekin, että vaikka itse olin jo muuttanut omilleni ja pääsin yltiöhygieeniseen ympäristöön, niin käydessäni äitini luona, joka vanhaa tapaansa noudattaen, kävi suihkussa kerran viikossa ja pesi silloin myös hiukset, hän ei todellakaan haissut hielle eivätkä hiukset näyttäneet rasvaiselta. Mä veikkaan, että tämä nykyinen elämäntapa muuttaa tuota elimistöä siten, että alkaa tulla enemmän hienhajua, hiusten rasvoittumista ym. jos ei joka päivä pese.