Miten ihminen voi uskoa hyvään kaikkivaltiaaseen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hyvä jumala tappoi ystäväni 2-vuotiaan ilman mitään syytä. Vai onko se syy se, että vanhemmat eivät paljoneet jumalaa riittävän hyvin? Lapsi siis kuoli ns. kätkytkuoleman, aamulla oli sängyssään kuolleena. Hyvä jumala tappoi mummoni syöpään. Hän oli kuitenkin äärimmäisen harras ja uskova ihminen, mutta niin vain sai kärsiä elämänsä viimeiset vuodet tuskaa ja kipua. Näiden tapausten jälkeen en ole uskonut hyvään jumalaan, vaikka lapsena ja nuorena uskoinkin.
Viaton lapsi meni taivaaseen, samoin uskovainen mummo.
Maailmassa on aina kärsimystä, on ollut kautta aikojen ja tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Ei se muuta Jumalan olemusta. Jos on vaikeuksia, tulee rukoilla Häneltä apua. Eikä syyttää. Tähän kehottaa Raamattukin. joka on Jumalan Sana.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Raamatun vastenmielisin tarina on minusta Jobin tarina. Jumala lyö vetoa saatanan kanssa, ja sen takia ihminen saa kärsiä valtavat menetykset. Siis sen takia, että jumala haluaa todistaa saatanalle olevansa oikeassa. Hän siis käyttää Jobia hyväkseen. Sairasta.
 
vierailija
Raamatun vastenmielisin tarina on minusta Jobin tarina. Jumala lyö vetoa saatanan kanssa, ja sen takia ihminen saa kärsiä valtavat menetykset. Siis sen takia, että jumala haluaa todistaa saatanalle olevansa oikeassa. Hän siis käyttää Jobia hyväkseen. Sairasta.
Väärä tulkinta. Raamatullinen tulkinta niin pitkä, eikä mahdu tähän. Jobin kirja pitää.lukea kokonaan, siinä on happy end.
 
vierailija
-Se 2-vuotias on Taivaassa, missä on loputon ilo ja rauha. Miljoona kertaa parempi paikka kuin tää maapallo.
-Mummosi kuitenkin sai elää suht pitkän elämän. Suomen lääketieteen kivunlievitys sen sijaan on surkeaa syöpähoitojen kohdalla.
Itse pelkään kivuliasta syöpää, en haluaisi kokea sellaista viimeisinä vuosina.

Mutta en mä Jumalaa silti jonkun kipujakson takia olemattomana pitäis.
Mä koen nytkin Hänen läsnäolonsa. Joku ajallinen tuska verrattuna ikuiseen Taivaaseen jossa ollaan miljoona potenssiin miljoona vuotta...

....niin. Ihminen on huono suhteuttamaan asioita.

Ehkei tämä 2-vuotiaan vanhempia asia oikein lohduta. Hyvä kun kuolit, koska pääsit parempaan paikkaan.
V***ttu mitä tekopyhää p**kaa.

toivottavasti olet oman taivaspaikkasi jo rukoillut, mikset muuten ole jo siellä jos se on miljoona kertaa parempi paikka. Eikö kannattaisi jo lähteä.
 
vierailija
Jumala ei tuomitse ihmisiä palvonnan mukaaan, vaan jokaisen omalla mittapuullaan, muistaakseni ja jos perimätieto pitää paikkaansa.
Kuolema on kärsimystä eloonjääville, emme tiedä, mitä se on kuoleville.
En tiedä, miksi Jumala on laittanut maailmaan kivun ja säryn. Epätoivon ja pahan mielen. Hirmuisen määrän julmuutta ja sitä rataa.
Mutta silti täytyy kysyä, voisimmeko parantaa syövän tai keksiä paremmat kipulääkkeet, jos itse sitä tekisimme, emmekä sotisi ja haalisi muiden rahoja.. Kunnioittaisi valtaa yli muiden onnen.

Nii, ja tuska on aina suhteellista. Se ei ole ollut sitä samaa, mitä se on nykyisin. Syövän kanssa ei ole tarvinnut kärvistellä vuositolkulla, siihen on kuoltu paljon nopeammin.

Ymmärrän kyllä hyvin, mitä tarkoitat, että Jumala ei ole hyvä. Ja ei ehkä meidän mielestä olekaan. Oikeaa vastaustahan emme tiedä. Mistä me tietäisimme, mikä loppupeleissä on hyvää ja mikä on pahaa. Ei se silti vähennä sitä potutusta, että emme tiedä.
Oletko muuten ikinä miettinyt, mikä saisi kaiken kärsimyksen omalta kohdaltasi loppumaan, tai ettei kärsimystä tulisi? Meillähän on toi kuuluisa valinnan vapaus. Mitä tekisit, miten eläisit? Itse tulin siihen tulokseen, että miten tahansa elämäni järjestänkin, niin jotain surua sinne tulee kuitenkin.
No entä tahtoisinko surun otettavan pois? Jos en olisikaan rakastanut vanhempiani, en olisi surrut heidän kuolemaa. Olisinko ollut tyytyväinen, jos en olisi rakastanut. Näin, siinä on noidankehä, jota jotkut kutsuu elämäksi.

Tämä on juuri sitä tekstiä, jolla yritetään selittää joku ylimaalinen olento jolla on kaikki langat käsissä.
Me emme vaan ymmärrä mikä on Jumalan tarkoitus meille.

Niin... ota vaan se elämä ihan omiin kätösiin.
 
vierailija
Väärä tulkinta. Raamatullinen tulkinta niin pitkä, eikä mahdu tähän. Jobin kirja pitää.lukea kokonaan, siinä on happy end.
Ai happy end on se, että Jobin vaimo ja lapset kuolee, sitten Job menee uusiin naisimiin ja saa uudet lapset? Ne uudetko korvaa ne vanhat. Joo, kuolleet kai sitten pääsi taivaaseen, mutta ei itseäni kyllä kovin lohduttaisi uudet lapset, jos nykyiset kuolisi.
 
Eikös raamatussa sanota, että jumala kostaa isiensä teot vielä seitsemäntee polveen jälkeläisille? Joten ehkä tässä nyt sitten kärsitään jostain, mitä joku minun esi-isistäni teki joskus 1700-luvulla.
Toiseen tai kolmanteen, ei seitsemänteen. Mikä toteutuu suvuissa aika hyvin: väkivallan, mitätöinnin tai alkoholismin haitat näkyvät usein lapsenlapsillekin asti.
Mä ja sisarukset kärsimme erään isovanhempamme toilailuista edelleen.
 
Ai happy end on se, että Jobin vaimo ja lapset kuolee, sitten Job menee uusiin naisimiin ja saa uudet lapset? Ne uudetko korvaa ne vanhat. Joo, kuolleet kai sitten pääsi taivaaseen, mutta ei itseäni kyllä kovin lohduttaisi uudet lapset, jos nykyiset kuolisi.
Tuota Job-ajattelua oli vielä 100 vuotta sitten. Jos sodassa kuoli lapsi, sitä surtiin, mutta ei surtu loputtomiin. Elämä jatkui.

On hienoa että lapselle annetaan iso arvo nyky-yhteiskunnassa. Mutta pitää muistaa, että entisaikaan ei ajateltu niin lapsikeskeisesti.

Eikä ajatella nykyäänkään esim.Ranskassa.
 

Yhteistyössä