Miten ihmeessä onnistutte karkkilakossa?

  • Viestiketjun aloittaja itseinhokki
  • Ensimmäinen viesti
itseinhokki
Haluaisin niin lopettaa tän herkuttelun, mutta miten se onnistuisi?

Pahimmat houkutukset on suklaa ja karkit. Painoa pitäis saada tippumaan ja kunto nousemaan.

Miten sinä olet onnistunut?
 
tissis
Minun karkinsyöntini loppui oikeastaan siihen, kun lapsi rupesi ymmärtämään kaupassa jotain. Eli en kehdannut ostaa karkkia hänen nähtensä. Ja koska en oikeastaan juuri käy yksin kaupassa, en osta karkkia. Elokuviin jos menen, saatan pienen irtokarkkipussillisen koota. Jotain tyyliin 80 sentillä... Makeanhimo ei vaivaa kuin 15 minuuttia, sanotaan. Jos siitä selviää niin se on voitettu, ja kyllä se tosiaan häviää kokonaan. Älä osta, se on minun neuvoni.
 
Mielestäni paras keino on tehdä tarkka lista ostoksista mitä aikoo ostaa eikä saa lisätä yhtään ylimääräistä. Lisäksi kauppakäynnit kannattaa vähentää mahdollisimman pieneen määrään, esim. 1 tai 2 kertaa viikossa.
 
Mä löin miehen kanssa tosi rankan vedon, jossa oli hyvä palkinto (vkl hotelliloma) ja ankara rangaistus (vuoden viikkoimurointinakki). Voitin vedon, olin 9kk suklaatta. Toki silloin täytyy itse olla sitoutunut rehellisyyteen.
 
tissis
Mielestäni paras keino on tehdä tarkka lista ostoksista mitä aikoo ostaa eikä saa lisätä yhtään ylimääräistä. Lisäksi kauppakäynnit kannattaa vähentää mahdollisimman pieneen määrään, esim. 1 tai 2 kertaa viikossa.
Joo, tämä on ehdottomasti hyvä: käy kaupassa vain äärimmäisessä hädässä, sillä tavoin että on pakko ostaa vähintään neljä kassillista ruokaa. Ei jaksa karkkia kantaakaan :D
 
Miun oli pakko vähentää suklaan ja karkin syöntiä terveyden takia, miulla kun todettiin
äskettäin diabetes.
On tuolla keittiönkaapissa parikin rasiaa suklaata, mutta 4 suklaa palaa oon syönny 2
viikon aikana.
Mie syön makean nälkään makeaa romanopaprikaa ja bulgarian jugurttia missä on jäisiä
marjoja, hyvää eikä eikä sokeria tarvita.
Joskus syön jäisiä baaanipaloja.
 
toimii
Olin neljä kuukautta karkkilakossa vuosi sitten, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä, koska korvasin karkit muilla herkuilla. Jälkikäteen ajatellen olisi ollutkin parempi syödä edelleen karkkia ja jättää muut herkut syömättä. Kun näin ettei tilanne korjaannu ja paino alkoi karkkilakon myötä nousta tasaisesti, aloitin karppauksen. Nykyisin syön vain tummaa yli 70 % suklaata. Jos teen poikkeuksia. Esimerkiksi viime viikolla söin yhden rivin Fazerin tummaa manteli-päärynäsuklaata. Se oli aivan liian makeaa, suorastaan pahaa. Eipä tee mieli maistaa toista kertaa, vaikka ennenvanhaan se olisi ollut minulle suurinta herkkua. Karppaus tehoaa makean himoon tehokkasti.
 
Voisin alkaa tukilakkoon. Päästin vedon loputtua ikävästi tilanteen lipsahtamaan tasan samaan, missä oli ennen vetoa ja nyt alkaa olla jo aika sokerikuorrutettu olo. Lisäksi hormonihoitojen ja pco:n kannalta olisi hyvä saada insuliinitasot hanskaan.

Mulla on onneksi tänään eka kerta puoleen vuoteen, että olen yksin ja ehdin mennä salille ja uimahalliin rauhassa huhkimaan ja h/likoamaan. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: MsGodDammit
"vieras"
Ei kannata ruveta mihinkään lakkoihin, mut koita vähentää karkinsyöntiä. Ota yks pala tummaa suklaata ja laita se suuhun sulamaan ja imeskelet sitä hitaasti. Sovi itsesi kanssa että saat syödä vain pari palaa tummaa suklaata viikossa. Tumma suklaa on terveellisempää kun vaalea ja ei tosiaan tarvita kuin pari palaa niin saa makeanhimon tyydytettyä.
 
Kaapit tyhjiksi herkuista ja kaupassa ei vaan mene karkkihyllylle. Mulla teki pahaa kun suku ei oikein uskonut ettei saa tuoda yhtään karkkia meille. Kahville tullessa piti kantaa konvehtirasia tai karkkipussi :eek:
Ei ne tajunneet että mä olen kuin huumeaddikti kun näen jossain herkkuja, mutta en mä katsonut asiakseni liikaa avautuakaan heille kun ei se niille kuulu.

Kuukauden kestin, oli kamalaa ja nyt pitäisi aloittaa uudelleen kun kävi selväksi etten kykene kohtuudella herkuttelemaan. Se on joko kaikki tai ei mitään.

Kaappeihin vaan muuta naposteltavaa, kuivattuja hedelmiä, marjoja, tuoreita hedemiä ja vihanneksia, pähkinöitä ja siemeniä.
 
"aapee"
Kiitos kaikille vastauksista!

Tosiaan se lakko on huono sana ja idea, elämäntapamuutos ennemminkin olisi tehtävä. Taidan ostaa sitä tummaa suklaata ja syödä harvoin, enintään 1 pala päivässä jälkiruoaksi. Vai pitäisikö olla aluksi vähän aikaa kokonaan herkuitta?

Marjoja meillä on pakastimessa ja maustamaton jugurtti on mielestäni hyvää sellaisenaankin, eli niillä sitten mennään. Ja hedelmillä.

Kyllä tää tästä. Kiitos tsempeistä! :)
 
"vieras"
Mä taas sanoisin, että älä lakkoile vaan koita vähentää. Kun ei heittäydy liian fanaattiseksi, niin totaalirepsahtamisen riski pienenee... Itse olen nyt muutaman viikon ollut siten, että mulla on 2 ihan sallittua herkkua, joita saan kohtuudella syödä ja kyllä mä esim. runebergin päivänä söin sen runebergin tortun. Herkkujen syönti on vähentynyt todella paljon. Pari ekaa päivää ilman herkkuja oli vaikeita, mutta sen jälkeen ei ole juurikaan tehnyt edes mieli... Olen myös yrittänyt syödä aiempaa enemmän kasviksia ja hedelmiä ja marjoja.
 
Mä olen Piparnakkelin kanssa samassa jamassa, vain totaalikieltäymys toimii karkin ja suklaan suhteen. Jos ei satu olemaan täysin addiktoitunut - siis samalla tavalla kuin alkoholistit tai narkkarit - niin tuo vähittäinen muutos ja lempeämpi tie ovat varmasti toimivia. Ehkä toimivampiakin, sillä jonkin asian itseltään kieltäessään sitoo itsensä voimakkaasti siihen kiellettyyn asiaan. Mulla esimerkiksi vähittäinen vähentäminen ja pois opettelu toimivat tupakan kanssa mainiosti.
 
"vieras"
nyt olen ollut tammikuun alusta karkkilakossa.. Tai mulla on yksi karkkipäivä kuussa. Pannassa on myös muutkin herkut ja keksit.. Ekan viikon jälkeen on ollut helppoa. Jos iskee hirveä himo, niin syön pakkasesta mansikoita puolilitraa niin ja helpottaa. Karkkihyllyt eivät enäl saa suuta vettymään ja karkkipäivänä herkuttelen turkinpippureilla (nam!). Yllättävän helppoa on ollut kun vaan pääsi ekasta viikosta yli..
 
Pax -pastilli
Aloitin vappuna kuukauden karkkilakon ihan vain itsekuria testatakseni. Vaikka pidinkin vain yhden karkkipäivän viikossa, silloin tuli sitten hotkittua aina väh. 200-300 grammaa karkkia, eli aivan liikaa. Täydellistä herkkupaastoa minun on turha aloittaa, eli esim. pieni annos popcornia, kuivattuja hedelmiä tai pala piirasta viikonloppuna ei maailmaa kaada.
 
näin mulla
Mulla toimii vähentäminen ja järkeily. Ensin mietin, mitä kaikkea jättipussillinen karkkia pitää sisällään ja miltä se sokerimönjä näyttää vatsassani. Tän jälkeen eivät liivate-väriainepallerot paljoa kiinnosta, joten jäljelle jäävät laku ja suklaa, joissa on edes promille ravintoaineita. Annan itselleni luvan syödä niitä, mutta vain karkkipäivänä ja pieniä määriä kerrallaan. Ei siis koko suklaalevyä, vaan yksi pieni patukka. Jos tekee mieli jotain hedelmäkarkkia, voin ostaa askin ja syödä sen hitaasti. Ällöttää jälkikäteen paljon vähemmän kuin kiskoa kaksin käsin jumbopussi vartissa:)
 
vierailija
Kannattaa myös miettiä mistä karkkinälkä johtuu. Mikäli tekee mieli suklaata, onko mahdollista ettet syö esim rasvoja tarpeeksi? Silloin kannattaa syödä avokadoa tai pähkinöitä pieni kourallinen. Jos taas tekee mieli karkkia niin lisää ateriaan hieman enemmän hiilaria esim. riisiä/perunaa. Olisi hyvä syödä n 3 tunnin välein 5 kertaa päivässä jolloin energian saanti pysyy tasaisena eikä supernälköä tule. Pidä myös annoskoot pieninä ja noudata lautasmallia. Näin minulle on neuvottu ja on toiminut :) tuo on myös on hyvä neuvo, ettei mene nälkäisenä kauppaan. Itse herkuttelen syömällä kurkkua tjn ja karkkia ei oikeastaan tee enää mieli. Vatsalaukku taitaa myös olla sellainen että mikäli on aina tottunut syömään ähkyyn niin vatsa ”venyy” jolloin tarvitsee enemmän ruokaa että tulee täyteen. Se myös pienee alkuperäiseen kokoon kun alkaa syömää pienempiä/normaaleja annoksia. Saa korjata jos joku ammattilainen lukee tätä ja jos herkuttelet herkuilla, suunnittele se etukäteen äläkä pode huonoa omaatuntoa. Elämästä pitää myös nauttia!
 
yllättävän helppoa. muutaman päivän kun selviää. niin sitten on helppo jatkaa. itse syön hedelmiä ja marjoja korvikkeena. myös kromia voi käyttää. se hillitsee makean himoa. kotiin ei kannata ostaa mitään karkkia tietenkään. koska siinähän käy niin, että ottaa ja vetää ne kerralla menemään.
 
vierailija
yllättävän helppoa. muutaman päivän kun selviää. niin sitten on helppo jatkaa. itse syön hedelmiä ja marjoja korvikkeena. myös kromia voi käyttää. se hillitsee makean himoa. kotiin ei kannata ostaa mitään karkkia tietenkään. koska siinähän käy niin, että ottaa ja vetää ne kerralla menemään.
Totta. Mulla on kyllä makean himo vähentynyt iän myötä. Onneksi jotakin hyvää :D
 
r0s
Jos päätän, etten syö namuja niin en vain syö.

Suurimpaan salmiakinhimoon jelppii kaksi, kolme salmiakki-xylitol-sisupastillia ja jos suklaanhimo yrittää yllättää, juon lasillisen kuumaa, vähäsokerista chilikaakaota.
 

Yhteistyössä