Miten ihmeessä kenelläkään on varaa asua Helsingissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Auttakaa tyhmää. Sain unelmatyöpaikan Helsingistä mutta nyt iski tenkapoo kun en keksi mistä löydän asunnon?

Katselin oikotiellä hintoja ja aivan kamalia vuokrapyyntejä on asunnoissa! Jopa yli tuhat euroa kaksiosta.

Kertokaa mistä kannattaisi alkaa etsiä asuntoa, ei tarvitse mikään keskusta-asunto olla mutta siitä pitäisi päästä helposti keskustaan töihin? Eikä isokaan tarvitsisi olla, mutta kuitenkin nyt siisti ja suihku + keittiö ym. pitäisi löytyä, tuolla vuokrataan jopa suihkuttomia huoneita!

Kertokaa mistä lähialueilta pääsisi keskustaan töihin noin 45 minuutissa tai totta kai mieluummin alle?

Apua, olen hölmö maalainen!

Käyhän perehtymässä paikallisjunien kulkuun. Paikallisjunalla hurauttaa todella kaukaakin puolessa tunnissa keskustaan. Jos asunto on läheltä juna-asemaa, saatat päästä todella kaukaakin kohtuullisessa ajassa keskustaan.

Ylipäätään sun pitää sovittaa asuntosi ja työpaikkasi nopsan kulkureitin päihin. Kilometrit eivät ole oleellisia vaan muu sijainti.

No Itä-Helsingissä taitaa olla halvinta, mutta mä en ainakaan sinne muuttais. Sitten Länsi-tai Pohjois-Helsinki (Malmi, Pukinmäki, Kannelmäki, Malminkartano ym.) jotka on junanradan varrella, niissä on kyllä kallistunut kans vuokrat mutta kyllä sieltä löytyy halvempia kuin keskustasta ja junalla noin 10-20 min keskustaan, junia menee arkisin päivällä noin 10 min. välein. Ja jos noissakin turhan kallista niin katsele Vantaan puolelta M-radan varrelta (Myyrmäki, Vantaankoski, Martinlaakso, Louhela) tai Tikkurilan seutuvilta, sieltä pääsee kans junalla ja menee sellaiset 15-25 min.

Itse asuin aikoinani Lassilassa, Pohjois-Haagan pysäkin vieressä (M-juna) ja keskustaan meni se 10-15 minsaa. Bussikin kulki hyvin. Olin juuri opiskelut lopettanut tyttönen, kaukaa pääkaupunkiin muuttanut. En kuolemaksenikaan muista vuokraa, oli aikalailla markka-aikaa (1997 sinne muutin) muttei mikään törkykallis ollut. Ja kiva asuinalue.

Kokeile hakea Vantaan kaupungin asuntoa. Itse hain aikoinaan ja sieltä tarjottiin muistaakseni 500€ saunallista kaksiota. En kuitenkaan ottanut kun sain Stadista kämpän.

Itä-Helsinkiäkään ei kannata poissulkea, jos sieltä löydät kohtuuhintaisen kämpän. Kunhan nyt ei ole ihan kiinni jossain ostarissa tai metroasemassa, niin todennäköisesti on ihan rauhallista. Liityntälinjat toimivat hyvin ja metrolla hurauttaa nopeasti keskustaan.

Stadinasunnot vuokraa kaupungin asuntoja, sitten on VVO, mitä ei kannata jättää huomioimatta. Ja jos sulla on töitä täältä, vaan ei asuntoa, niin kysele siltä työnantajalta. Aina parempi, jos työnantajalla on työsuhdeasuntoja.
Keravaltakin pääsee Helsingin keskustaan alle puolessa tunnissa, junat on nopeampia kuin bussit tai ratikat, joten junaratojen läheisyys myös Espoossa ja Vantaalla takaa nopeat yhteydet Helsingin keskustaan.

[QUOTE="Vieras";24133299]Espoolta ja Vantaaltakin selviää Helsinkiin helposti tuossa ajassa, mutta pikkaisen tulee hintaa tietty aina lisää seutu lipulle.[/QUOTE]

Kuka nyt Espoossa haluu asua :D
Ja Stadin kaupungin kämppiä ei saa kukaan muu kuin mamu tai hörhöjuopponarkki TAI 0,00001% todennäköisyydellä lapsiperhe jolla käy hitonmoinen tsägä

Hei täältä Herttoniemestä

Kyllä taas loataan syyttä ihanaa ja merellistä itää.
Jos nyt jonkin paikan sulkisin pois, niin Malmi on mielestäni viimeinen rotanloukko!
Ja pohjoisesta helsingistä löytyy myös maineensa veroinen Jakomäki. :)

Koska sinulla on työpaikka ja muutat Helsinkiin, saat asunnon melko pikaisesti kaupungilta tai esim. VVO:lta. VVO:lla kaksio esim Itähelsingissä maksaa noin 700-800 euroa kuukaudessa. Kaupungin asunnot ovat pari sataa halvempia. On hyvä jos saa asunnon metroreitin varrelta, koska sitten pääsee helposti ja nopeasti liikkumaan.

Jos on tyopaikka, asunnon saanti ei ole ongelma. Ne joille ei asuntoja hevillä anneta, ovat työttömät ja asunnottomat.

Itse asun Itäkeskuksen lähellä. En ole kokenut mitään häiriöitä, ja alue on mukava, koska kaikki palvelut ovat vieressä ja hienot ulkoilumaastot ja merenranta kilometrin päässä.

Katso tuolta asuntohelpistä: http://www.asuntohelppi.fi/
Siellä aika hyvä tarjonta vuokra-asuntoja, edullisiakin. Palvelee kait ensisijaisesti opiskelijoita, mutta kyllä muutkin sitä voivat käyttää.

Itä-Hki tai Hki ylipäätään on siitä hyvä, että säästät kun sun ei tarvitse hankkia seutulippua. Seutulippu on kuitenkin n. 90 e/kk eli tuplasti sen, mitä Hgin sisäinen.

Hgissa edullisempia alueita vielä suht lähellä on vaikka Roihuvuori, Lassila, Vuosaari. Kaikista näistä löytyy mun mielestä sekä ikävämpiä paikkoja että oikein idyllisiä paikkoja.

[QUOTE="...";24133322]Hei täältä Herttoniemestä

Kyllä taas loataan syyttä ihanaa ja merellistä itää.
Jos nyt jonkin paikan sulkisin pois, niin Malmi on mielestäni viimeinen rotanloukko!
Ja pohjoisesta helsingistä löytyy myös maineensa veroinen Jakomäki. :)[/QUOTE]

No joo, mut idässä ne hyvät alueet sit on samaa hintatasoa kuin keskusta. Puhe olikin että mistä saa kuitenkin suht edullisen asunnon.

Ap: kokeile hakea Satolta, VVO:lta ja Kevalta.

Hei kiitos ihan oikeasti kaikille! Kiva kun annoitte hyviä vinkkejä noista asuinalueistakin, minä kun en edes niitä tunne nimeltä. Nyt pitääkin alkaa käydä niitä läpi!

Luulisitteko että kannattaa laittaa asuntohakemus kaupungille vaikka on ihan siis työssäkäyvä ja näin, meillä päin ei kaupungin asuntoja juuri ollu ja ne meni käytännössä niinkuin sosiaalisista syistä, eli ei varaa asua muualla kun ei ole töitä tms?

Me asutaan pahamaineisessa Itä-Helsingissä ja ihan heti en pois muuta vaikka tarvittais 1 huone lisää. On täällä ihan mukaviakin alueita esim. tämä vartiokylä/vartioharju missä olen kohta 4 vuotta itse asunut. Katso ihmeessä yksityisiltä niitä asuntoja myös koska ne ei välttämättä ole oikeastaan sen kalliimpia kun vvo:n tai sadon. Me maksamme 49m2 kaksiosta 700€/kk ja yksityiseltä ollaan vuokrattu. Jos olet kunnon ihminen jolla asiat hyvin niin sitten on ihan turha odottaa edes kaupungilta asuntoa koska ne jaetaan suurimmaksi osaksi yh:lle, sosiaalitapauksille ja mamuille.

Aina kannattaa yrittää kaupunkiakin! Itse tosiaan olin kotoa pois muuttava opiskelija ja mies vakiduunissa oleva. Silti tuli asuntotarjous sekä Helsingiltä että Vantaalta.

Katson olevani mieheni kanssa ihan kunnon ihmisiä, emme mitään mamuja tai juoppoja. Eikä lapsiakaan ole.

Hei kiitos ihan oikeasti kaikille! Kiva kun annoitte hyviä vinkkejä noista asuinalueistakin, minä kun en edes niitä tunne nimeltä. Nyt pitääkin alkaa käydä niitä läpi!

Luulisitteko että kannattaa laittaa asuntohakemus kaupungille vaikka on ihan siis työssäkäyvä ja näin, meillä päin ei kaupungin asuntoja juuri ollu ja ne meni käytännössä niinkuin sosiaalisista syistä, eli ei varaa asua muualla kun ei ole töitä tms?

Vaikka lain mukaan esim. kaupungin asunnot pitäisi antaa asunnottomille ja eniten tarvitseville, Helsingin kaupunki syrjii asukasvalinnassa niitä, jotka eniten tarvitsisivat asunnon. Työssäkäyvälle asunnonhakijalle tästä on etua. Tiedän usaen tapauksen, jossa henkilö on muuttanut työn perässä Helsinkiin ja asuntoa on tarjottu parin viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Asunnottomat taas ovat usein hakijoina vuosia, eikä asuntoa silti tarjota.

Mistä tahansa kaupungin asuntoa ei kannata ottaa, eli ei esim. Kontulasta, Mellunmäestä, eikä Jakomäestä.

Hyvät vuokralaiset (töissä, maksaa aina vuokran ajallaan, on siistejä) on aina haluttuja. Onko sulla tuttuja Hhissa? Voisit levittää sanaa, että olet kämppää vailla. Tuttujen kautta saa helposti edullisemmin, koska vuokranantajat arvostavat sitä, kun joku voi "suositella" luotettavaa vuokralaista. Mekin ollaan asuttu vuosikaudet alle 700 e/kk kaksiossa Pikku Huopalahdessa, joka siis sporamatkan varrella. Yksityiseltä vuokrattu.

Edelleen, jos sulla on tuttuja, niin voisivat laittaa haluamasi alueen kauppoihin ilmoituksia, että etsitään vuokra-asuntoa. Joskus onnistuu tuotakin kautta. Yksi mahdollisuus on laittaa ilmo Kirkkoja kaupunki -lehteen. En tiedä mitä maksaa, mutta sitä lukevat ainakin monet potentiaaliset vuokranantajat, ja siinä voit antaa vaikutelman luotettavasta vuokralaisesta.

Heitänpä tänne vielä ehdotukseksi Tapanilan (junaradan varrella), Maunulan (keskuspuiston vieressä ja Pohjois-Haagan (junaradan varrella).

Kyllähän sitä voi kokeilla että saiskos kaupungilta, ei siihen hakemukseenkaan nyt kauan mene kun sen tekee. Mut voisin kertoa et me muutettiin naapurikaupungista Helsinkiin ja saatiin Satolta 2 viikossa aivan ihana kämppä, just sellanen kun haluttiin sieltä mistä haluttiin. Ja mä vähän epäilen että millaista se naapuriaines sitten olisi jossain kaupungin kämpässä... Mut eipä sitä voi tietää ennen kuin kokeilee ja tosiaan ainahan voi kieltäytyä vaikka sieltä tarjottais jotain mitä ei halua :)

Yhteistyössä