Miten ihmeessä ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan? En ymmärrä.

  • Viestiketjun aloittaja enjymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
enjymmärrä
Tämä ei ole provo. En vain tosiaan ymmärrä, miten ihmiset eivät tule toimeen tuloillaan ja ovat rahapulassa.

-Tulot ja monet pitää sopeuttaa keskenään. Jos vaikka tulot laskee, niin pitää vaihtaa pienempään ja halvempaan asuntoon

-Yllätyksiä ei tule, koska olisi vain yllätys, jos ei tulisi ns raidy days. Eli pitää olla säästöjä tapahtumien varalle.

Miksi siis ihmiset oikeasti valittavat, ettei rahat riitä? Mun mielestä kyseessä on vain lähinnä elämänhallinnan puute.
 
HippuTAR
Sulla taitaa olla mielikuvituksen puutetta jos et oikeesti pysty kuvittelemaan miksi ne rahat ei riitä.

Totta on että osalla johtuu esim. shoppailusta, pelaamisesta tms. mutta ei läheskään kaikilla.

Mutta miksipä moinen aihe sun päätä nyt kivistää?
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
köyhä mutta fiksu
Mä olen miettinyt ihan samaa. En siis ketää haluu arvostella mut kuin tää on mahdollista. Itse lasken kanssa joka kuukaus hyvin tarkasti mitä voin ostaa ja paljo rahaa voi tuhlata. Ja vaikka täs kuussa tuli 150€ ylimääräsiä lääkäri laskuja niin ei sekota mun taloutta ollenkaa vaan olen aina varautunu näihin ylläreihin. Oikeesti ei pitäis olla mahollista että ihmisel ei ole kuun lopussa rahaa johtuu ihan omasta tyhmyydestä
 
vierailija...
Huomaa ettet ole ollut köyhä. Mä olen ollut ja voin sanoa, että ei siinä paljoa naurata kun pitää laskea senttejä että saa lapsensa ruokittua.
Ei pahalla, mutta mistä se tilanne on syntynyt? mun on niinvaikeata kuvitella ja toivon etten ikinä saa koettua, että joutuis miettimään mistä saa lapsille ruokaa...mummot,papat, isä, eikö heiltä ollut apua...Taas kerran ei millään pahalla, koska en tahdo edes viholliselke sellaista, mutta eikö se ole just sitä ettei vaan osa käyttää omat tulot 'oikein'.
 
Jos tulot laskee, niin onko se todella aina aivan realistista, että siitä sitä sitten vaan seuraavana päivänä muutetaan pienempään ja halvempaan asuntoon? No ei ole :D

Miten nopeasti vanhan asunnon saa myytyä? Tai miten nopeasti löytää uuden, jos tarkoituksena on muuttaa mahdollisimman lähelle, jotta lasten koulut, päiväkodit yms. eivät vaihdu. Ja vuokralla asuminen saattaa olla kalliimpaa, kuin oman omistaminen, joten melko hankalaksi kyllä menee muutto vain siksi, että isä jäi työttömäksi ja tulot laskivat.
Etenkin, kun ottaa huomioon sen, että se isä ei luultavastikaan ole työtön loppuelämäänsä. Joten onko se muuttaminen nyt välttämättä asia numero 1, joka tulee tuossa tilanteessa tehdä?

Periaatteessa kyllä. Jos tulot laskee, niin menojenkin tulee laskea. Mutta sekunnissa niitä menoja ei välttämättä saa laskettua niin paljon, että se riittäisi. Ja tällöin saattaa tilanne tosiaan sitten olla se, että rahapula iskee.

Säästöt on hyvä juttu. Mutta entäs sitten, kun ne säästöt hupenee? Meilläkin oli säästöjä. Mutta sitten ne meni, kun tuli yllätys, yllätys ja vielä yllätys. Yhteen oltiin varauduttu, kolmeen ei. Nyt on taas aika kerryttää säästöjä, mutta aikansa se kyllä vie, jotta ne saadaan taas samalle tasolle, kuin mitä ne oli.
Eli eivät ne säästöt itsestään synny, vaan niitä pitää kerryttää. Eikä se tapahdu päivässä, viikossa tai kuukaudessakaan. Kuukaudessa säästöön saattaa perheen taloudellisesta tilanteesta riippuen saada kympin tai parisataa. Ehkä enemmänkin. Mutta eipä sillä kuitenkaan kateta mahdollista tulonromahdusta ennen, kuin sitä säästökassaa on saatu kerrytettyä vähän pidempään.

Aivan. On ihmisiä, joilla on ongelmia elämänhallinnan suhteen. Tämä voi nyt ehkä tulla sulle yllätyksenä, mutta ei ne elämänhallinnalliset ongelmat poistu sillä, että heille sanoo "sun pitää säästää". Trust me, olen kyllä yrittänyt tuota toitottaa eräällekin kaverilleni kerran, jos toisenkin. Mutta ei auta. Jos ihminen ei osaa nähdä minuuttia pidemmälle, eikä hänellä ole oikeastaan mitään, mistä edes säästää, niin minkä siinä sitten tekee? Muuta, kuin elää ainaisessa rahapulassa.

Jos sanot alkoholistille, että "paa korkki kiinni", niin mitäpä luulet tapahtuvan? Tai jos sanoisit herkkuja ylettömästi ahmivalle, että "syö pussillisen sijasta vain yksi karkki", niin osaatko yhtään veikata, että kuinka siinä käy? Niinpä.
 
vierailija.
Pienestä yksiöstä on vaikea enää vaihtaa pienempään. Eikä edullisempiin asuntoihin ole mitään mahdollisuuksia päästä pääkaupunkiseudulla.

Onneksi omat kituutusajat ovat historiaa. Ymmärrän hyvin, että joillakin on tiukkaa, vaikka kuinka elävät suu säkkiä myöten.
 
enjymmärrä
Sulla taitaa olla mielikuvituksen puutetta jos et oikeesti pysty kuvittelemaan miksi ne rahat ei riitä.

Totta on että osalla johtuu esim. shoppailusta, pelaamisesta tms. mutta ei läheskään kaikilla.

Mutta miksipä moinen aihe sun päätä nyt kivistää?
Osallistun hyväntekeväisyyteen ja usein kuulen näitä tarinoita, miten rahat eivät riitä. Niissä aina on pahasti vialla se, että kaikki elää elämäntyylillä, johon ei ole varaa. Pitäisi elää siten, että rahat riittävät, vaikka se tarkoittaisi muutoksia.

Monesti nämä avustarvitsijat esim elävät asunnossa, johon tavallisella palkansaajalla ei edes olisi varaa. Tai on useita eläimiä, joille ei ole varaa ostaa ruokaa. Tai ollaan yrittäjiä, mutta ei ole tuloja yms.

Mua voi aina sivistää, miksi rahat eivät riitä ja mitä asian eteen on tehty.
 
vierailija.
Osallistun hyväntekeväisyyteen ja usein kuulen näitä tarinoita, miten rahat eivät riitä. Niissä aina on pahasti vialla se, että kaikki elää elämäntyylillä, johon ei ole varaa. Pitäisi elää siten, että rahat riittävät, vaikka se tarkoittaisi muutoksia.

Monesti nämä avustarvitsijat esim elävät asunnossa, johon tavallisella palkansaajalla ei edes olisi varaa. Tai on useita eläimiä, joille ei ole varaa ostaa ruokaa. Tai ollaan yrittäjiä, mutta ei ole tuloja yms.

Mua voi aina sivistää, miksi rahat eivät riitä ja mitä asian eteen on tehty.
Kukkaron herraksi -ohjelmassa oli pienituloisia yksinhuoltajia ja vastavia tapauksia useampia, joissa henkilö ei omilla valinnoillaan ollut aiheuttamassa rahapulaa. Monesti myös vastavalmistunut yksinelävä ihminen on tiukoilla, kun on isot opintolainat niskassa ja töitä on vain pätkittäin jos ollenkaan. Ei siinä tarvitse mitään erityisiä rahareikiä olla, että tekee tiukkaa.
 
enjymmärrä
Huomaa ettet ole ollut köyhä. Mä olen ollut ja voin sanoa, että ei siinä paljoa naurata kun pitää laskea senttejä että saa lapsensa ruokittua.
Oma perheeni on ollut köyhä lapsuudessa ja osa nykyisestä perheestäni/sukulaisista on itseasiassa todella köyhistä oloista, jota Suomessa ei edes aina ymmärretä.

Elämä on kuitenkin sujunut silloinkin hyvin, kun on elänyt tulojen mukaan.
 
enjymmärrä
No minkäs muut sun tyhmyydelle voi. Ei siis pahalla, mutta faktahan se on, jos kerta et osaa ajatella aivoillasi omaa napaa pidemmälle.

Onkin todella pätevä argumentti leimata toinen tyhmäksi, jos muut eivät kykene elämään tuloillaan?

Miten on mahdollista Suomessa, ettei pärjää tuloillaan? Jokaisen pitää elää sillä tavalla, että tulot riittävät. Jokaisella on kuitenkin tulot.
 
vierailija.
Oma perheeni on ollut köyhä lapsuudessa ja osa nykyisestä perheestäni/sukulaisista on itseasiassa todella köyhistä oloista, jota Suomessa ei edes aina ymmärretä.

Elämä on kuitenkin sujunut silloinkin hyvin, kun on elänyt tulojen mukaan.
Vaikka elämä onkin sujunut, niin eiköhän se kuitenkin ole ollut melkoista kituuttamista ja pennin venyttämistä, mikäli oikeasti ovat olleet köyhiä. Tuskin siis voi sanoa, että elämä on sujunut hyvin, pitäisi ennemin sanoa, että silti pärjättiin. Siinä on iso ero.
 
Osallistun hyväntekeväisyyteen ja usein kuulen näitä tarinoita, miten rahat eivät riitä. Niissä aina on pahasti vialla se, että kaikki elää elämäntyylillä, johon ei ole varaa. Pitäisi elää siten, että rahat riittävät, vaikka se tarkoittaisi muutoksia.

Monesti nämä avustarvitsijat esim elävät asunnossa, johon tavallisella palkansaajalla ei edes olisi varaa. Tai on useita eläimiä, joille ei ole varaa ostaa ruokaa. Tai ollaan yrittäjiä, mutta ei ole tuloja yms.

Mua voi aina sivistää, miksi rahat eivät riitä ja mitä asian eteen on tehty.
Ihan totta niin... toimeentulotukiasiakkaat asuvat hulppeissa merenrantahuvilassa kymmenine kissoineen ja ajelevat taksilla Helsingin kalleimpaan yökerhoon.

Koittakaa nyt päättää, onko se yrittäjyys hyvä vai ei. Tosi monessa työttömyysketjussa ollaan sitä mieltä, että pitäisi vaikka ryhtyä yrittäjäksi. Toisaalta sitten harvan oma yritys aluksi mitään erityisemmin tuottaa, aika tappiolla ne alkuajat saattaa mennäkin. Veikkaan silti, että jos yrittäjä luopuu yrityksestään ja siirtyy työkkäriin, hänet haukutaan taas täällä palstalla.
 
Tulo?

Palkkatulot + yrittäjätulot + saadut tulonsiirrot - maksetut tulonsiirrot = käytettävissä olevat tulot.

Kuka Suomessa on ilman tuloja ja mistä syystä? Itse tiedän pari tapausta, mutta kyse on taas siitä että henkilö haluaa elää tuolla tavalla.
No, olet jo nimimerkkiäsi myöten kertonut tässä ketjussa vaikka kuinka monta kertaa, että et ymmärrä miksi kaikki eivät vaan tule toimeen tuloillaan. Se on tullut selväksi - sinä et ymmärrä.
 
enjymmärrä
Huomaa ettet ole ollut köyhä. Mä olen ollut ja voin sanoa, että ei siinä paljoa naurata kun pitää laskea senttejä että saa lapsensa ruokittua.
Niin, kuten jo joku kysyi, mistä tälläinen tilanne on syntynyt?
Jos raha ei riitä lasten ruokaan, niin kannattaa pienentää menoja. Se on aina mahdollista tai sit hankkia lisätuloja. Sekin on aina mahdollista. Ruokaa muuten jaetaan aina viikottain ilmaiseksi monessa paikkaa. Jos asut väärässä paikassa, niin sekin on vaan valinta-asia.
 
enjymmärrä
No, olet jo nimimerkkiäsi myöten kertonut tässä ketjussa vaikka kuinka monta kertaa, että et ymmärrä miksi kaikki eivät vaan tule toimeen tuloillaan. Se on tullut selväksi - sinä et ymmärrä.
mutta sehän olisi helppo kertoa esimerkkinä, mistä muusta syystä rahat eivät riitä kuin elämänhallinnan puutteesta?

Musta esimerkiksi Suomessa kaikki tuet yms ovat todella isoja,niin miten niillä ei muka tule toimeen? Kaikkien oikeus ei kuitenkaan ole elää samanlaista elämäntyyliä, vaan mukauttaa elämä tulojen mukaan.
 
enjymmärrä
Ihan totta niin... toimeentulotukiasiakkaat asuvat hulppeissa merenrantahuvilassa kymmenine kissoineen ja ajelevat taksilla Helsingin kalleimpaan yökerhoon.
.
No tuossa tuli yksi case vastaan, jossa yh-äiti pyysi rahallista apua ruokaan. Vuokra oli joku 1200e/kk, ja 4 koiraa.

Ihan vain esimerkkinä: kuinka moni työssäkäyvä yh-äiti voisi pitää 4 koiraa ja tuon hintaista asuntoa? Paljonko bruttopalkan pitää olla, jos kohtuulliset asumiskulut saa olla max 40% nettotuloista?

Mä tunnen monta "köyhää", jotka ajelevat taksilla päivittäin (saavat taksiseteleitä). Mitään syytä toki ei olisi käyttää taksia. He myöskin joka päivä ruokailevat ravintolassa ja ostelevat kaikenlaista kaupasta ja käyvät matkoilla. Elämänhallinta toki heiltä on täysin mennyt, mutta yhteisykunta mahdollistaa tuollaisen elämäntyylin, johon työssäkäyvällä ei ole edes varaa.

Olen monessa maassa asuneena sitä mieltä, että Suomessa on todella isot tuet ja tukiverkko. Monesti liiankin hyvät. En ymmärrä, miksi jotkut eivät saa rahojaan sitten riittämään ruokaan, jos ei ole ongelmia elämänhallinnassa.
 
rrrrrrrrr
mutta sehän olisi helppo kertoa esimerkkinä, mistä muusta syystä rahat eivät riitä kuin elämänhallinnan puutteesta?

Musta esimerkiksi Suomessa kaikki tuet yms ovat todella isoja,niin miten niillä ei muka tule toimeen? Kaikkien oikeus ei kuitenkaan ole elää samanlaista elämäntyyliä, vaan mukauttaa elämä tulojen mukaan.
Oma syyni on työkyvyttömyys sairaudesta johtuen.

Pärjään kyllä, eli luottotiedot on kunnossa, vuokran maksan aina ajallaan enkä joudu näkemään nälkää. Koen siis että olen aika hyvin pystynyt sopeuttamaan menot tuloihin.

Mutta lol joku säästäminen pahan päivän varalle. :D Toki on kuukausia jolloin saan pienen summan säästöön, mutta summa tosiaan on pieni ja saattaa sitten mennä jo seuraavan kuun aikana. Kun budjetti on pieni voi pienetkin yllätykset vaikuttaa isosti.

Tällä hetkellä haluaisin (lääkärin suosituksesta) aloittaa uuden kuntoutuksen, mutta maksettavaa jäisi omasta pussista Kelan korvausten jälkeen kolminumeroinen summa kuukaudessa. Ei taida onnistua.
Lähitulevaisuudessa tuloni pienenevät entisestään jos/kun eläkkeensaajien asumistuki poistetaan.


En silti usko että olen jotenkin ainutlaatuisen hyvä budjetoimaan ja siksi pärjään, vaan todennäköisesti on paljon jengiä jolla menee aidosti huonommin kuin mulla ja toimeen tuleminen on hankalaa vaikkei tuhlailisikaan.
 
vierailijax
No siinä olet oikeassa että työssäkäyvä saattaa pärjätä heikommin kuin työtön. Itse olen kolmen lapsen yh ja palkkani on noin 44t/vuosi, kun kaikki menot katsotaan niin saisin enemmän käteen kun jäisin loikoilemaan kotiin. Yhteiskunta maksais asumisen, lasten harrastukset, yms. Plus jäis ihan helvetisti enemmän käteen rahnaa.

Toki voisin pienentää menojani mutta en halua vähentää lasten harrastuksista ja en halua muuttaa pienempään asuntoon vaan pärjään ihan hyvin näinkin, vaikka työttömänä saisinkin enemmän rahaa.
 

Yhteistyössä