Miten ihmeessä voisi Päivähoidon aloittaa ilman itkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiiiii

Vieras
Tyttö aloitti päiväkodin kun oli vähän vajaa 4v. luonteeltaan niinkuin minä lapsena, ujo ja arka... parina päivänä vähän itki, mutta sitten meni ihan hyvin. Vuotta aikaisemmin jos olis yritetty, olis tullut huutoa varmaan 2viikkoa...

Nyt vien sitten pakon edessä(opiskeluaikani loppuu muuten...) pojat 1v. ja 3v. päikkäriin. Nuorempi ei varmaan oikein ymmärrä koko juttua, joten meni ihan nätisti, mutta tuo 3v. itki niin että sitten itkin minäkin...

PArina päivänä käytiin tutustumassa yhdessä tunnin verran, eilen olin tunnin mukana, ja tunnin poissa, ni kauheet itkut... tänään sitten vein ja lähdin, 2tuntia ovat hoidossa...
3v. huusi kuin tapettais...

Mulla olis ensi viikko vielä vapaa, joten voisi harjoitella pehmeesti, mutta miten se onnistuu? Onko parempi että heitän vain sisään lapset ja lähden, vai että olen kokoajan mukana...?

Mikä on lapselle parasta?

ujolle lapselle on parasta että jäät ja seuraat sivusta, kun alkaa luottamaan vieraisiin aikuisiin ja ihmisiin niin sitten jääkin paremmin. Sanot vaan aina lapsille että menkääs kysymää tädiltä jne kannnustat. Lapsi itkee vain sen hetken ja aikuisen pitäisi pystyä näyttämään ettei mitään hätää.

Uskon että on raastavaa, niin kuin varmaan jokaisesta äidistä. :hug:
Me ollaan aina käyty hoitopaikkoihin tutustumassa noin viikon ajan, tosin poika on aina mennyt uusiin paikkoihin mielellään että ei ole samasta tilanteesta kokemusta kuin teillä. Mutta mä ajattelisin niin että ekoina päivinä on hyvä olla vanhemman mukana, mutta sitten reippaasti koittaa jättää pariksi tunniksi kerrallaan. :)
Ihan varmasti muutaman viikon päästä poika tottuu päiväkotimenoon!

Tosiaan pitkähkö tutustuttaminen uuteen paikkaan varmaan auttaa, mut en suosittele jäämään lapsen kanssa kovin pitkäksi aikaa. Muuten lapsi luulee, että jäät aina katselemaan hänen leikkejään. Kerrot aamulla vaan, että nyt mennään päiväkotiin ja äiti hakee sitten kun olen leikkinyt vähän aikaa. Halit/pusut/heipat ja lähdet pois. Älä näytä tunteitasi lapsen nähden koska se hämmentää lasta entisestään.

älä ainakaan itse ala itkemään sen lapsen nähden. koska sillo se lapsi taatusti alkaa poraamaan. sanot vaan lapsille, että nyt mennään hoitoon, siellä sit sanot heipat sen enempia pehmoilematta, sanot hei hei ja että tulet hakemaan sit vaikka kolmen tunnin kuluttua ja lähdet. niin kovalta kuin se tuntuukin. lapset lopulta oppii kyllä mikä on homman nimi ja alkavat jäädä suosiolla hoitoo

Yhteistyössä