Miten ihmeessä mä saan painon pudotettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihrapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihrapallo

Vieras
Kaikista kovista yrityksistä huolimatta paino ei putoa. Joskus saattaa 2kg pudota mutta sitten se pysähtyy eikä mitään tapahdu moneen kuukauteen. Mä oon niin kurkkua myöten täynnä kaikkia kasviksia, salaattia, rahkoja ja raejuustoja, aivan oksettaa nuo ruuat. Kun ei siltikään mitään tapahdu. Eikai ihminen jaksa elääkään jos pitää aina kituuttaa 1000kcal per päivä ruokavaliolla. Liikuntaa en jaksa harrastaa ja kaikkihan sanoo ettei liikunnalla voi laihduttaa. Mysteeri ylipäänsä on sekin miten paino pääsi nousemaan. Koko elämän hoikkana ihmisenä ollut ja nyt yhtäkkiä olen lievässä ylipainossa. Harrastin kyllä ennen paljon liikuntaa. Mutta söin myös ihan älyttömän paljon herkkuja monta kertaa enemmän kuin nyt.

Kai mä oon jotenkin luovuttanut nyt. Mutta olen masentunut kun oma ulkonäkö oksettaa. Kun ei muutenkaan ole erityisen nätti niin tällaisena tönkkönä läskipallona olen ihan oksettava. Haluan takaisin entiselleni. :'(

Elä heitä kaloreita liian alas äkkiä, sekoittaa kemian. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa, jo 4-5 km kävelyä 4 kertaa viikossa saa laihtumaan syömisten hillinnän, muttei liian hillinnän, lisäksi. Säännöllinen verensokeri ehkäisee herkutteluhalua. Einekset myös pois.

Voihan sitä hyvin täytekakulla ja makkaraperunoillakin laihduttaa, kunhan huolehtii että kaloreita ei silti tule liian isoja määriä.

Liikunnan suhteen, sillä saa helpolla kompensoitua liikaa energiansaantia ja samalla kroppa pysyy muutenkin kunnossa. Kannattaisi vaan yrittää löytää sitä jotain mielekästä liikuntaa. Usein se mielekäs saattaa olla hyötyliikuntaa, ja sitten myös mielekkyys usein lisääntyy huomattavasti, jos liikkuu yhdessä jonkun toisen tai toisten kanssa.

Mulla ollut sama ongelma. Vuosikausisa pyristellyt kilojen karistamisen kanssa. Nyt olen ollut 5:2 dietillä. Kahtena päivänä viikossa syön vain korkeintaan 500kcal. Muina päivinä olen suht normaalisti. Paino on pikkuhiljaa pudonnut. Kannattaa kokeilla. Ekat kaksi viikkoa oli paikotellen vaikeaa, mutta nyt diettipäivät sujuvat hyvin.

Bmi oli vähän yli 29 aikoinaan. Puoli vuotta myöhemmin se oli 23 ja on sitä edelleen.
Söin 1500kcal päivässä, neljä tai viisi ruokailua päivässä, eikä tarvinnut kituuttaa tai nähdä nälkää. PUnnitse ruokia ja kirjaa kaloreita alkuun, että opit oikeat annoskoot. Niin ja koitapa syödä se 500g (vähintään) kasviksia per päivä, täyttää kummasti, kun melkein joka ruualla saa vetää silmät kierossa gröönsaakkereita.

Ei ole mitään vippaskonstia, syö vähemmän kuin kulutat. Mulla toimi heti, kun annoin periksi sille "kyllähän mä nyt TIEDÄN mitä pitää syödä, maalaisjärkeä käyttäen.."-shaiballe ja aloin pitään kirjaa syömisistäni. Annoskoot oli liian isoja, kasviksia reippaasti liian vähän, vaikka luulin niitä syöväni hyvin. Nyt on paino pysynyt samoissa lukemissa kuukausia, ihan yhtään yrittämättä tai kuntoilematta. Syön karkkia jos siltä tuntuu, mut en jättimegapussillista vaan vähän, pitsaa menee joskus, mut ei koko pitsaa vaan 2 slaissia ja sit ei maha vedä enempää. Kohtuus kaikessa, niin mistään ei tartte kieltäytyä. Siihen kannattaa pyrkiä :)

Suosittelisin, että ensinnäkin lopetat sellaisten ruokien syömisen jotka eivät maita. Ei sellaisella ruokavaliolla voi olla lopun ikäänsä. Lisäksi, jos syöt ruokia, joista et pidä, tulet paljon helpommin syöneeksi lisäksi myös niitä ruokia joista pidät. "Kun maistui niin pahalta, että piti syödä jotain muutakin, että tuli parempi mieli. No kun söin niin terveellisesti muuten, että ei se sipisipussi haittaa." Ja se tapahtuu ihan huomaamatta. Koivuniemen kerra tuossa sanoikin, että voi sitä laihtua kakulla ja makkaraperunoillakin kunhan katsoo miten suuria annoksia syö. Syö ruokia, joista pidät, mutta älä syö liian paljon. Älä myöskään syö liian vähän. Jos kroppasi ajattelee sinun kärsivän nälänhädästä, se ei millään halua luopua yhdestäkään grammasta ennen kuin on aivan pakko.

Ruokapäiväkirja voi auttaa näkemään mitä todella syöt. Ei edes välttämättä ylöskirjattuna, mutta ajatuksissa huomaat joka aterian suupalan jonka syöt. Joskus sitä on sokea omalle syömiselleen eikä laske kaikkea syystä että tekosyystä.

Miten karppasit? Jos on liikaa proteiinia niin se saattaa olla yks syy miks ei toimi. Joillaki on se käsitys että karppaus olis hirveesti lihaa ja kananmunia, mut se on pikemminki runsaasti kasviksia, vähän hiilareita, normaalisti proteiinia (n. 1g per tavoitepainokilo) ja runsaasti rasvaa, ei tartte läträtä kuitenkaan.

Entä onko stressiä? Nukutko hyvin ja säännöllisesti? Ulkoiletko? Kannattaa tarkastella myös kaikkea ajatuksia ja uskomuksia mitä liittyy painoon, painonpudotukseen, hoikkana olemiseen jne.

Oisko mahdoton ajatus, että heittäis laihtumisajatukset kokonaan pois vähäks aikaa ja keskittyis luomaan terveellistä ja tyydyttävää elämää painosta viis? :)

Mä laihduin sillä, että pienensin huomattavasti annoskokoja. En siis kieltänyt itseltäni mitään vaan mottona oli, et "saat syödä mitä vaan, kunhan annokset ovat pieniä". Esim. Ennen söin kerralla 6 siivua leipää, nyt sallin itselleni 2 siivua aivan samoilla täytteillä (kevytmargariini ja kinkku). Pizzaa puolikas, toinen puolikas jää iltapalaksi tai seuraavaan päivään, yhden aterian sijaan saikin syödä tavallaan kaksi ateriaa. Tällöin vatsalaukku pieneni mukavasti ja pikkuhiljaa tulin myös täyteen pienemmistä annoksista! Liikuntaa mäkään en harrasta hyötyliikunnan lisäksi, mutta olen huomannut että esim. Lenkki saa pidettyä nälän ja iltanapostelun jostain syystä kurissa. Tsemppiä, ei kannata luovuttaa! Hoikkana oma olo on paljon kevyempi, energisempi ja onnellisempi!

Mulla ollut tosi vaikea laihduttaa normaalipainon sisällä. Lisäksi kilot tulleet heti takaisin. Kolme-neljä kuukautta sitten kokeilin 6viikon pätkän GofatGo:ta. Vaikka kuinka sitä parjattaisiin, niin mulla toimi, en edes repsuillut niiden viikkojen aikana kuten yleensä. Lisäksi kilot ovat jopa pysyneet poissa, vaikka mitään en ole laskeskellut tai vaakaillut sen jälkeen. Tietenkään sellaiselle pitsaa ja siideriä sipsipussikädessä linjalle en ole lähtenyt kokeilemaan, jotenkin ajatus ruuasta muuttui noiden viikkojen jälkeen.

Tuhat kaloria on aivan liian vähän! Ainakin viisisataa lisää ja sit lisäät viikkoon kolme pitkää (noin tunnin pituista) kävelylenkkiä. Eikä ois pahitteeksi muukaan viikonta lisänä.

Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Pinki
No mulla on pudonnut nyt 8vko aikana 9kg siten että syön pieniä annoksia. En syö vaaleaa leipää ollenkaan. Pidän yhden herkkupäivä viikossa. Käyn lenkillä, sitä voi tehdä ihan omaan tahtiin ja vähäkin auttaa.
Tsemppiä!

Syöt liian vähän? Kehosi on säästöliekillä, eikä kehosi saa tarpeeksi enegiaa kuluttaakseen sitä. Tämä on aika yleistä ja sen takia kannattaa lueskella netistä tarkempia ohjeita miten pääset junnaamisesta eroon. LAihduttaminen ei tarkoita sitä, että lopetat syömästä enää mitään. PAremminkin nyt sinun täytyy pitää jokunen möttöviikko käynnistääksesi laihtumisen uudelleen.

Tässä ketjussa on monta hyvää neuvoa ja maalaisjärkeä käyttäen. Lue vaikka uudelleen vastaukset 9-13 ajatuksella uudelleen ja noudata niitä :)

• Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="orion";30307930]Miten karppasit? Jos on liikaa proteiinia niin se saattaa olla yks syy miks ei toimi. Joillaki on se käsitys että karppaus olis hirveesti lihaa ja kananmunia, mut se on pikemminki runsaasti kasviksia, vähän hiilareita, normaalisti proteiinia (n. 1g per tavoitepainokilo) ja runsaasti rasvaa, ei tartte läträtä kuitenkaan.

Entä onko stressiä? Nukutko hyvin ja säännöllisesti? Ulkoiletko? Kannattaa tarkastella myös kaikkea ajatuksia ja uskomuksia mitä liittyy painoon, painonpudotukseen, hoikkana olemiseen jne.

Oisko mahdoton ajatus, että heittäis laihtumisajatukset kokonaan pois vähäks aikaa ja keskittyis luomaan terveellistä ja tyydyttävää elämää painosta viis? :)[/QUOTE]

Toi liika proteiinin syöminen onkin aika yleistä kun aletaan karpata. Ja rasvaa ei uskalleta lisätä. Sitten on huonovointisuutta ja muita "vaivoja". Kaikki tietysti karppauksen syytä. Eikä paino laske, vaan saattaa jopa nousta. Sekin karppauksen syytä, ei "karppaajan"

Mä saarnaan kaikille ton kalorien laskemiset puolesta, jos tuntuu että tekee omasta mielestään kaiken oikein ja silti paino ei putoa. Silloin teet jotain väärin. Sinulle ei ole kasvanut lihaksia, jotka nostavat painoa, et ole isoluinen tai liian stressaantunut. Syöt yksinkertaisesti väärin, liikaa, kulutukseesi nähden. Mun oli vaikea paikka "nöyrtyä" ja alkaa laskea kaloreita, mutta se auttoi. Huomasin ihan hirmuiset sudenkuopat mihin olin astunut uudestaan ja uudestaan, vaikka kuvittelin syöväni terveellisesti ja oppien mukaan.

Kun olet hetken punninnut ja kirjannut ruokia, osaat automaattisesti sopivat annoskoot eri aterioista :) Tsemppiä!

Mä syön tosi epäsäännöllisesti ja ilmeisesti sitten liian vähän?
Esimerkkinä vaikka tänään.
Kaurapuuroa aamulla 8:30 aikaan. Sitten vasta 14:30 aikaan syön ruisleivän kurkun ja tomaatin kera. Välipalaks omena. Päivällinen lihakeittoa. En syö hevos annoksia. Iltapala jäi syömättä.
Juon huonosti vettä. Maalla asuminen on masentavaa ei kauheasti siis tuu liikuttua. Hyötyliikuntaakaan saa harvoin ku joka paikkaan pitkät matkat eli pakko mennä autolla.

No en yhtään ihmettele, ettei painosi putoa. 1500kcal/pvä, ja liikuntaa, että syke nousee ja vähän hengästyy - tunti pari/pvä.
Jos asut maalla, hommaa koira tai heppa lenkkikaveriksi :)

Yhteistyössä