Miten hyvin 2 vuotiaanne antavat pestä hampaat?

Meillä pojan kanssa joka ilta yhtä tappelua :whistle: Yhteen väliin antoi pestä aamuin illoin hyvin,mutta etuhampaat oli silloinki ongelmana.Mutta nykyään saattaa mennä useempikin päivä kun ei pesu onnistu lainkaan..Pitäsköhän ostaa jotain fluori yms tabletteja?

Meillä on kanssa tuon pojan kanssa aika kausiluonteista miten antaa pestä. Fluoritabut on käytössä ja jos ei tosiaankaan anna harjaa suuhunsa laittaa olen käskenyt vedellä purskutella. Nyt on ikää jo melkein 4v ja pesu sujuu tappelutta. Niin ja sillon pienempänä metsästimme muumipeikkoja sillä harjalla niistä hampaista ;)

Meillä ei kyllä ole ollut mitään isompia ongelmia hampaittenpesussa (ainakaan vielä ;) ) yleensä jos meinaa aamulla ennen hoitoonlähtöä olla takkusta niin sillä saa houkuteltua hommissa eteenpäin ;)

Mirpeli
Kyllä se meilläkin aika ankeaa on tuon likan (ensi kuussa 2v) hampaiden pesu. Kyllä innolla aletaan pesemään, mutta kun on ottanut sellaisen kivan leikin koko hommasta, että puree harjaa ja nauraa. Ei sitä paljoa ehdi liikuttamaan kun taas puree. Siis periaatteessa harja on kyllä kauan suussa tahnoineen vaan eipä sillä paljoa pysty harjaamaan. :/ Itse tykkää tuota hymyä kiillottaa, siis etuhampaita.

Meillä ollaan ostettu ksylitol-pastilleja ja koitettu muistaa antaa aina ruokailun jälkeen ja joskus purkkaa, tuppaa vaan vielä nielemään sen.

Oli muuten joskus kaksivuotiaana sellainen vaihe, että hampaiden pesu oli tappelua. Sai keksiä vaikka mitä peikkoja, joita sieltä piti metsästää. Ai, tuolla on vielä yksi, kääk kun on iso,, jne :whistle:

Sekin vänkääminen loppu jossain vaiheessa. Tsemppia ja harjausta vaan iltaisin! Kyll se siitä!

Kun luimme kirjan "Sanna hammaslääkärissä" niin se auttoi asiaan.
Nykyisin esikko antaa pestä hampaat suht kunnolla, etsimme ruskeita täpliä ;) Esikko aloittaa itse harjaamisen (pieni nokare hammastahnaa) ja äiti/isä pesee lopuksi. Kun kävimme hammstarkastuksessa niin suuhygienisti painotti, että kerran päivässä olisi hyvä saada pestyksi hampaat hammastahnan kanssa. Muuten voi antaa ksylitolipurkkaa ruuan jälkeen. Lapsen hampaat kestää 5 happohyökkäystä/päivä, joten jos ei anna ylimääräisiä välipaloja/makeaa niin hampaat pysyvät ehjinä. Ja janojuomana vesi...

Yhteistyössä