Miten hoitaa käytännön järjestelyt eron koittaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Meillä kaksi pientä lasta, 5 v ja 2 v. Itselläni todella vaativa työ. Mies ilmoitti eroavansa, käytännössä saadaan järjestettyä ero ensi kesänä.

Miten ihmeessä saada pidettyä elämä kasassa? En voi jäädä pois töistä, varsinkaan nyt, kun ero tulee, koska raha-asiat tulevat menemään tiukalle (asuntolaina jää minulle). Kuitenkin huolestuttaa, miten lapset jaksavat, jos joutuvat olemaan pitkiä päiviä ph:ssa.

Miten te eronneet olette järjestäneet päivähoito- ja muut käytännön kysymykset siten, että lapsille ero menisi mahdollisimman kivuttomasti. Mies aikoo kantaa puolet vastuusta, kyse on vain siitä, miten se käytännössä toteutetaan.

meillä viikko-viikko systeemi ja toimii todella hyvin. lapsiviikon teen töitä 8-16 aina tasaisesti ja sitten lapsettomat viikot pidempiä päiviä. vaihtopäivä meillä on aina perjantai, jolloin lapsi ehtii lepäämään ennen arjen koittoa "uudessa" kodissa. toimii tosi hyvin! itsellänikin vaativa työ markkinointialalla ja työtä riittää kyllä.. hyvin tämä toimii :)

Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti;22283420:
meillä viikko-viikko systeemi ja toimii todella hyvin. lapsiviikon teen töitä 8-16 aina tasaisesti ja sitten lapsettomat viikot pidempiä päiviä. vaihtopäivä meillä on aina perjantai, jolloin lapsi ehtii lepäämään ennen arjen koittoa "uudessa" kodissa. toimii tosi hyvin! itsellänikin vaativa työ markkinointialalla ja työtä riittää kyllä.. hyvin tämä toimii :)

Toi viikko-viikko-systeemi kuulostaa järkevältä. Painat niska limassa töitä silloin kun lapset isällään ja otat vähän löysemmin silloin kun ovat sulla.

Tai vähennät työaikaa 80%, jäät siis osittaiselle vanhempainvapaalle. Tarkoittaa sitä että teet 6h päivässä töitä.

Toi viikko-viikko-systeemi kuulostaa järkevältä. Painat niska limassa töitä silloin kun lapset isällään ja otat vähän löysemmin silloin kun ovat sulla.

Tai vähennät työaikaa 80%, jäät siis osittaiselle vanhempainvapaalle. Tarkoittaa sitä että teet 6h päivässä töitä.

Tässä tilanteessa minulla ei ole varaa 80 % työaikaan. Ajattelin, että kunhan ollaan saatu alku rullaamaan (asuntoasiat, ylimääräiset hankinnat ym. tehtyä), voisin jäädä 80 % työajalle, kun esikoinen menee kouluun (1,5 vuoden päästä).

Miltä kuulostaisi, jos hoitaisimme viikko-viikko-systeemillä, mutta niilläkin viikoilla, kun lapsi on toisella vanhemmalla, toinen vanhempi voisi hakea esim. kahtena päivänä tarhasta ja hoitaa iltapalaan saakka? Siinä olisi mahdollisuus nähdä lapsia myös niillä viikoilla, kun lapsi on isällään, ja toisaalta, isänsä voisi "tasata" töissä niinä iltoina niitä miinuksia, joita muina lastenhoitopäivinä on tullut, ja sama pätisi tietysti minulle niillä viikoilla, kun lapset ovat minulla.

Hmm. sanotaanpa vaan näin että, kun olin vielä lasten isän kanssa yhdessä niin pääasiassa minä sekä vein että hain lapset hoidosta. Sehän on ihan normaalipituinen päivä jos tekee tavallista työtä.
8h työpäivät siis.

Erottuamme ex saattoi hakea jos minulla pidempään töitä ja samalla sai tosiaan viettää aikaa lasten kanssa.
Minä hain sitten työmatkalla lapset kotiin.

nyt olen kotiäitinä ja vain vkoloppuisin ( joka toinen pääasiassa ) ja lomalla ovat isällään nuo muksut.

Niin ja jos tekisit osa-aika työtä niin säästäisit tietysti myös hoitomaksuissa silloin. Osa-aikaisena saa jonkun verran myös ositeltua päivärahaa, jos liittoon kuuluu. Rahallisesti tilanne siis voi olla melko 50-50 teit sit 100% tai osa-aikaisesti.

Yhteistyössä