Miten hoidatte vauvan ja taaperon päiväunet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SV
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SV

Vieras
Hei! Meillä on vauva reilu 3 kk ja isosisko 1 v 8 kk. Nyt on muodostunut ongelmaksi se, että isosisko ei enää meinaa nukahtaa päiväunille normaaliin aikaan klo 12.30 maissa, vaikka vielä tarviikin päiväunet. Leikkii ja juttelee vaan sängyssä.

Olen nukuttanut vauvan yleensä ensin unille, mutta vauvalla on tapana herätä 30 min jälkeen, ja tarvitsee sitten hyssyttää uudestaan uneen. Nyt isosiskoa ei olekaan saatu tähän mennessä nukahtamaan, ja karkaa sängystä ja keksii vaikka mitä sillä aikaa kun nukutan vauvaa uudestaan uneen...

Lisäksi molemmat on aika herkkäunisia, joten vauvan nukuttaminen on vähän vaikeaa, jos isosisko möykkää vieressä.

Olisiko hyviä ideoita, miten toimia?

Laita isosisko unille myöhemmin?

Meillä on myös vauva reilu 3kk ja nukkuu parhaillaan samaan aikaan isoveljensä kanssa. En tiedä miten näin on käynyt, mutta mitenkään en ole yrittänyt nukutella vauvaa, hän tulee tässä samalla.

meillä aivan saman ikäiset kun teillä. ja meillä vanhempi nukkuu pinniksessä, josta ei karkaile, muuten varmaan olisikin aika härdelli. ainoa mun tehtävä on sitten pitää tää vauva hiljaisena isomman päikkäreiden aikaan. vielä sujunut ok.

Se on vaikeaa. Meillä oli koko viime vuoden vaihtelevia virityksiä. Toimivin oli se, että varasin isommalle kuvakirjoja ja/tai sadun kuunneltavaksi ja otin viereen isoon sänkyyn.

Vauva nukahti tissille ja isompi aikanaa silitykseeni, kirjan lukemisen kesken tai johonkin siihen viereemme.

jaa-a, meillä on sama ikäero kuin teillä ja kiroan vieläkin että piti mennä siirtämään esikoinen pinnasängystä pois liian pienenä, kun eihän tuo siellä sängyssä alkuun pysynyt, vaan vaati valvomista.
meillä on menty vauvan rytmien mukaan nukkumaan, eli esikoinen on valvonu niin kauan että vauva varmasti nukkuu ja sitte vasta oon laittanu hnet nukkumaan eli joskus vasta kahden jälkeen.. sillee se on onnistunu ilman itkua ja hammasten kiristystä niin en oo jaksanu välittää vaikka joskus käykin niin että nukkuu sitten liian pitkään ja iltaunet viivästyy..

muita meillä hyväksi todettuja vaihtoehtoja on imettää vauvaa esikoisen sängyn päädyssä istuen. tai lähteä kummankin kanssa lenkille niin nukkuvat sitten rattaissa.

Meillä vauva 6kk ja taapero 2v. Isomman unille laittamisen kanssa on ollut koko ajan "ongelmia". Tilanteet vaihtuu päivittäin ja vauvan rytmi vaihtelee. Paras neuvoni on että ei turhia murehdi vaan menee päivä kerrallaan... Itse aluksi stressasin ihan hulluna noita nukkumaan laittamisia ja sitä kun on kaksi herkkäunista... Suurin helpotus tilanteeseen oli kun uusin oman asenteeni. ;)

[QUOTE="Tyttöjen äiti";24564677]Paras neuvoni on että ei turhia murehdi vaan menee päivä kerrallaan... Itse aluksi stressasin ihan hulluna noita nukkumaan laittamisia ja sitä kun on kaksi herkkäunista... Suurin helpotus tilanteeseen oli kun uusin oman asenteeni. ;)[/QUOTE]

Hyvä neuvo :)

Meillä sekä esikoinen että näköjään kuopuskin on sellaisia vauvoja, että "rytmi" pysyy korkeintaan viikon, mutta pysyy silti joissain raameissa. Jos alkaisin vahdata kelloa että nyt pitää nukkua, niin hulluksi tulisin. Minua helpottaa tosin se, että esikoinen on jo 2,5v ja on aina nukahtanut rauhassa ja nykyään ilman mitään nukutteluja. Hetken saattaa hölistä omiaan, mutta sitten nukkuu. Voi olla, että saan harmaita hiuksia sitten kun poika ei enää nuku päiväunia (alkaa vähän siltä näyttää välillä)... mutta menen senkin sitten sentti kerrallaan.

Yhteistyössä