Miten hitossa suklaakuorrutteen teko onnistuisi?

• Viestiketjun aloittaja epäonnistunut tunari
  • Ensimmäinen viesti
epäonnistunut tunari
Harmittaa kun taas meni paketti suklaata kankkulan kaivoon. Olen siis tehny täytekakun ja yritin siihen päälle suklaakuorrutusta. Sulatin suklaan (siinä ei ole mitään ongelmaa) mutta sitten lisäsin pari ruokalusikallista kermaa ja se muuttui sellaseks rakeiseks mössöks, jota ei voi levittää kakun päälle.

Kokeilin myös sitä tapaa, että ensin kerma kiehuvaks ja siihen suklaa, mutta ei suklaa siihen sulanut kun ei ollu tarpeeksi kuumaa se kerma.. ja sitähän ei saa vissiin pitää enää hellalla sen jälkeen kun se on kiehahtanu?

Kokeilin myös sitä, että laitan purkin smetanaa sulanneeseen suklaaseen, mutta kävi niin kuin tuon kermankin kanssa eli sen jälkeen suklaan koostumus muuttui ja siitä tuli sellanen klöntti, jota ei voi levittää.

Sori pitkä vuodatus, mutta miten ihmeessä saisin tehnyä kunnon suklaakuorrutten onnistuen siinä?

Mulla ainakin onnistuu näin:
150 g taloussuklaata 1 dl kermaa 1 rkl margariinia
Kuumenna kerma kattilassa, mutta älä keitä. Lisää sekaan suklaa ja margariini. Sekoita, kunnes kuorrutus on tasaista. Anna jäähtyä hieman ja kuorruta kakku.

Laita suklaa tarpeeksi pieninä paloina, laitat esim pussiin ja taot kaulimella! :kieh:

chocolata
etsi netistä ohje.
JA, älä sekoita kylmää kermaa vaan lisää se suklaaseen jo ennen sulatusta.

vatkaus on kova sana! Eli vähän kerrallaan lisää. siis tosi vähän ja samalla hulluna vispaat! =)

vieras
Jos esimerkiksi smetanaan yhdistää sulatettua suklaata, kannattaa smetana ottaa hyvissä ajoin huoneenlämpöön. Kylmä smetana nimittäin jäähdyttää sen suklaan välittömästi ja siksi tulee klönttejä.

Itse olen ainakin onnistunut siinä, että lisään suklaan kiehahtaneeseen kermaan. Suklaa kannattaa paloitella vaan mahdollisimman pieneksi, että se sulaisi nopeasti. Olen kuitenkin yleensä pitänyt kattilaa vielä levyllä (levy nollilla) siinä vaiheessa, kun olen sekoitellut sitä suklaata joukkoon.

kääk
Suklaan sulatuksessa täytyy olla tarkkana, ettei suklaan sekaan pääse yhtään vettä. Esimerkiksi muovipussissa mikrossa on hyvä sulattaa ja kun leikkaa rei'n kulmaan, voi pursottaa kuvioita. Kattilassa sulattaessa ei kantta, ettei vesihöyry tiivisty kanteen ja valu suklaaseen. silloin se kokakroituu. Jos smetanan seassa on ollut yhtään vettä sekin saa kokkaroitumisen aikaan.

Oi kiitos vastaajille!! Suurkiitos tuostakin vinkistä, että suklaa kannattaa rouhia vaikka kaulimella. Tuohan on loistoidea.

Okei, eli olen tehny sen virheen että oon laittanu kylmää kermaa/smetanaa ja se selittää sen klönttiytymisen.

Ehkäpä neljäs suklaakuorrutukseni onnistuisi.

Kiitokset!
- kirjautunut ap

Itse olen vain palastellut suklaan, laittanut sen kattilaan kerman kanssa, sekoitellut siinä koko ajan, ja kun suklaa on sulanut, olen laittanut siitä suoraan kakun päälle ja hyvä on tullut; tasainen kuorrute =)

Alkuperäinen kirjoittaja Dooris-71:
Itse olen vain palastellut suklaan, laittanut sen kattilaan kerman kanssa, sekoitellut siinä koko ajan, ja kun suklaa on sulanut, olen laittanut siitä suoraan kakun päälle ja hyvä on tullut; tasainen kuorrute =)
Tuo kuulostaa helpolta. Kuinka paljon laitat kermaa ja suklaata?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Alkuperäinen kirjoittaja Dooris-71:
Tuo kuulostaa helpolta. Kuinka paljon laitat kermaa ja suklaata?
Minusta kermaa ei kannata laittaa paljonkaan, 1dl on liikaa (paitsi jos haluaa ihan löysän ja pehmeän kuorrutteen). Sacheriin en laita muuta kuin suklaata.

Yhteistyössä