Miten Helv****ssä tällainen virhe pääsee tulemaan??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kysyin apteekista, ku olin pronaxeneja hakemassa, et saanko ottaa heti sellasen. Kysyi, oonko muuta lääkettä ottanu ja buranaa olin.. Sanoi, että ehdottomasti ei saa ottaa. Voi tehä pahaa jälkeä vatsalaukulle. Seuraavana päivänä sai vasta ottaa buranaa

pronaxen ohjeissa lukee vain että muita tulehdusipulääkkeitä ei tulisi ottaa saman aikaisesti koska lisäävät vain mahdollisia haittavaikutuksia, ei tehoa... eli jos olisi ehdottomasti kielletty ibuprofeenin käyttö pronaxenin kanssa niin silloin se varmasti olisi siihen erilailla merkitty...

Naprokseenin, kuten muidenkin tulehduskipulääkkeiden, aiheuttamat haittavaikutukset ilmenevät yleensä ruuansulatuskanavan alueella ja ovat käytetystä lääkeannoksesta riippuvaisia.

Haittavaikutuksia ilmenee herkemmin potilailla, jotka ovat huonokuntoisia ja joilla on useita sairauksia sekä iäkkäillä. Vakavien haittojen vaara lisääntyy suurilla annoksilla pitkäaikaisessa käytössä ja moninkertaistuu, jos samanaikaisesti käytetään muita tulehduskipulääkkeitä.

Ylävatsavaivoina voi esiintyä närästystä, ylämahakipua ja oksentelua. Särkylääkkeiden käyttö voi harvoin johtaa ruuansulatuskanavan verenvuotoon, mistä merkkinä voivat olla veriset tai mustat ulosteet sekä anemia. Jos näitä oireita ilmenee, on syytä keskeyttää lääkkeen käyttö ja ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Keskushermostoperäisiä haittavaikutuksia ovat olleet mm. päänsärky, väsyneisyys, kuulo- ja näköhäiriöt, korvien soiminen, huimaus ja pyörrytys. Allergiset reaktiot ovat mahdollisia mutta harvinaisia. Ihottumia on ilmennyt. Munuaisten vajaatoiminnan paheneminen ja turvotusten lisääntyminen ovat mahdollisia sydämen vajaatoimintaa sairastavilla potilailla.

Tulehduskipulääkkeiden, kuten Pronaxenin käyttöön, voi liittyä hieman suurentunut sydäninfarktin tai aivohalvauksen riski.

Kaikista haittavaikutuksista ja mahdollisista muista hoidon aikana esiintyneistä oireista tulisi kertoa lääkärille.

Ja lisäksi vielä: eikö lääkepakkauksessa ollut tuoteselostetta? Jos lääkärin ohjeet epäselvät ne pakkauksen ohjeet ainakin selkeyttävät...

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Mä kysyin apteekista, ku olin pronaxeneja hakemassa, et saanko ottaa heti sellasen. Kysyi, oonko muuta lääkettä ottanu ja buranaa olin.. Sanoi, että ehdottomasti ei saa ottaa. Voi tehä pahaa jälkeä vatsalaukulle. Seuraavana päivänä sai vasta ottaa buranaa

pronaxen ohjeissa lukee vain että muita tulehdusipulääkkeitä ei tulisi ottaa saman aikaisesti koska lisäävät vain mahdollisia haittavaikutuksia, ei tehoa... eli jos olisi ehdottomasti kielletty ibuprofeenin käyttö pronaxenin kanssa niin silloin se varmasti olisi siihen erilailla merkitty...

Eikös ibuprofeeni ole tulehduskipulääke??

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:

Eikös ibuprofeeni ole tulehduskipulääke??

on, mutta niin on myös panadol :) ja siltikin esim meidän pojan kuumekouristusten ehkäisyksi annetut ohjeet on että kuumeen noustessa yli 38.5 annetaan saman aikaisesti panadol/ burana ja pronaxen panadol/burana sen takai että se on nopeavaikutteinen lääke ja laskee kuumetta nopeasti, pronaxenia siksi että se pitää kuumeen pitempään pois... eli on ihan sairaalasta saadut hoito-ohjeet ja tuskimpa ne antais tuollaista ohjeistusta jos siitä olisi suurta haittaa... :)

Ap tekee uhollaan naurettavan paitsi itsestään, myös miehestään. Aikuisen ihmisen puolesta soittelee ja ärvelee...

Lekuri on aatellu aloitusannoksen, sitten aivan jetsulleen tilanteeseen sopivan antibiootin ja jatkossa parasetamolia... Nyt tässä jutussa tyhjä tynnyri kolisee, potilaan rva maalaa kummajaisia seinille "toistensa vaikutukset kumoamisella".

Nooh! Soittelehan vielä sinne sun tänne ja valita ja ärjy, jos siltä tuntuu. Mutta vaikuttaisi että olet vaan ilmeisen hassu ymmärtämättömyytesi tähden.

Alkuperäinen kirjoittaja työkseen hoitava...:
Ap tekee uhollaan naurettavan paitsi itsestään, myös miehestään. Aikuisen ihmisen puolesta soittelee ja ärvelee...

Lekuri on aatellu aloitusannoksen, sitten aivan jetsulleen tilanteeseen sopivan antibiootin ja jatkossa parasetamolia... Nyt tässä jutussa tyhjä tynnyri kolisee, potilaan rva maalaa kummajaisia seinille "toistensa vaikutukset kumoamisella".

Nooh! Soittelehan vielä sinne sun tänne ja valita ja ärjy, jos siltä tuntuu. Mutta vaikuttaisi että olet vaan ilmeisen hassu ymmärtämättömyytesi tähden.

Ok. Tämä on sinun mielipide. Tilannetta enemmän tietämättömänä. Minua ikinä näkemättä. Minun kokemuksista tietämättömänä.
Oletko koskaan muuten kuullut, ettei huutamalla saa mitään asioita hoidettua?
Itse sen tiedän, enkä missään vaiheessa ole / tule korottamaan ääntäni. Paitsi ehkä sinunlaisillesi ********
:)

Te olette suurin osa täysin pihalla noista lääkkeistä. Parempi kun ette lue netistä niistä mitään, koska ongelmaa näköjään sisälukutaidossa ja/tai ymmärryksessä. Muutama pikainen korjaus: Panadol EI ole tulehduskipulääke, kaksi tulehduskipulääkettä (esim. Pronaxen ja ibuprofeeni kuten Burana) EI kumoa toisiaan, antibiootti ja tulehduskipulääke EI ole sama asia jne. Kysykää apteekista, kyllä ne neuvot sieltä on täsmällisempiä ja arvokkaampia kuin tämän palstan lätinät.

Yhteistyössä