Miten HCG-arvo laskee kohdunulkoisessa raskaudessa?

Hei!

Minulla todettiin kohdunulkoinen raskaus reilu neljä viikkoa sitten. :'( Raskausviikkoja oli 7. Hcg-arvo oli ekassa mittauksessa 390 ja vasemmassa munanjohtimessa näkyi "jotain ylimääräistä". Lääkäri päätyi seuraamaan tilannetta alhaisen hcg arvon takia ja vähäisten kipujen vuoksi. Olen nyt juossut labrassa nämä neljä viikkoa ja hcg arvo on laskenut hitaasti mutta varmasti. Munanjohtimessa on edelleen jotain ultran mukaan. Viime viikolla arvo oli vielä 130 ja huomenna taas uusi mittaus.

Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut kohdunulkoisen raskauden hoidosta pelkällä seurannalla? Kuinka nopeasti hcg on laskenut? Kovasti nyt jännään sitä,että annetaanko minulla lääkehoito hcg:n hitaan laskun vuoksi... :(

Tämä oli meidän ensimmäinen yritys tulla raskaaksi ja heti kun ehkäisy jätettiin pois, niin tuli kohdunulkoinen raskaus. Kovasti haluaisin tulla pian uudelleen raskaaksi... Kuinka pian te saman kokeneet olette tulleet raskaaksi vai onko raskautumisessa ollut ongelmia? Voiko kohdunulkoisesta raskaudesta jäädä vaurioita, jos sitä ei leikata tai hoideta lääkehoidolla?

Kiitos, kun jaksoit lukea pitkän kysymyslistani! =)

Ymmärtääkseni, koska hgc-arvo laskee kokoajan, taitaa luonto itse hoitaa homman. Eli ilmeisesti se tulee itsestään ulos (mikä on vaan hyvä juttu kun ei tarvitse mitään solumyrkkyjä tai muita lääkkeitä). Sulla on varmaan vuotoa?

Mun ymmärtääkseni kohdunulkoisesta ei jää mitään vaurioita ellei mitään repeä tai jos et joudu leikkaukseen. Jos munanjohdin repeää, se yleensä poistetaan kokonaan. Jos alkio poistetaan munanjohtimesta leikkauksella, leikkaushaava parantuu kyllä aikanaan ihan ennalleen. Mutta uutta raskautta siinä tapauksessa saa alkaa yrittämään vasta kun se leikkaushaava parantunut.

Pikaista paranemista :hug:

:hug: sinulle raskaasta ajasta ja :hug: , että ensimmäisestä raskaudesta jäi nyt huonot muistot.

Minulla todettiin ku lokakuun lopussa. Rv silloin 5-6, hcg 2000. Sain piikin sytostaatteja kankkuun, raskaus oli niin erikoisessa paikassa, että tämä vaihtoehto katsottiin parhaaksi. Hcg:tä seurattiin kuukauden ajan, joulukuun alussa oli enää 2.
Eli kuukaudessa laski normaaliin, sytostaatit nopeutti laskua. Minulle vannotettiin kahden kk:n ehdoton raskautumiskielto, joka oli minulle rankka tuomio. Pikkukakkosta kun on yritetty jo kohta puolitoista vuotta.
Helmikuun alussa on kontrollikäynti polille ja toivon, että saan viimein terveen paperit. Viime käynnillä joulukuussa ultratessa näkyi vielä 'jotakin'.
Minua kannustettiin myös tarkempiin tutkimuksiin, epäillään, että kiinnikkeitä tms. on jossakin. Odotan kutsua väestöliittoon ens kuulle, tämän takia kunnallisen puolelle ei pääse yhtään nopeammin, ainakaan täällä päin.

Kysy jos joku jäi vaivaamaan, täällä ollaan :wave:

Jaksamista

Hcg-arvo saattaa myös lähteä uudelleen nousuun, jos joku jäännös lähtee siellä uudestaan laajenemaan, sen takia hcg-arvoa joudutaan seuraamaan jatkuvasti, kunnes se on riittävän alhainen. Mikäli pelkkä seuranta riittää, vaurioita ei yleensä jää, eikä sillä ole vaikutusta tuleviin raskautumismahdollisuuksiin.

Itselläni oli epäily (?) kohdunulkoisesta - vieläkään en ymmärrä, miten voi olla epäselvää, oliko se kohdunulkoinen vai ei. Joka tapauksessa hcg:ta seurattiin alle kuukausi, ja tulinkin heti seuraavassa kuussa uudestaan raskaaksi.

Pahoittelen, että ensimmäinen raskautesi päättyi ikävästi! Toivotaan onnea tulevaan!

Hei ja pahoittelut kohdunulkoisesta raskaudestasi :hug:

Mulla hieman samanlainen tilanne kuin slördelläkin, tosin osittain kuitenkin erilainen. Eli vuoto alkoi rv 9 jälkeen ja ultrassa todettiin vain hieman paksuuntunut limakalvo, ylimääräistä ei lääkärin mukaan näkynyt ulkopuolella. Kipujen ja lisääntyvän vuodon takia päädyin lopulta 4vkoa vuodon alkamisesta polille, jossa todettiin hematooma kohdunulkopuolella ja siis arveltiin kohdunulkoiseksi raskaudeksi. Hcg oli tuolloin päälle 200. Sen jälkeen olen käynyt kontrollissa parin viikon välein ja hcg arvoa seurattiin reilu kuukausi, viimeksi arvo oli 13. Viime maanantaina kävin viimeksi ultrassa, nyt arveltiin jotain olevan munasarjassa ja 21. seuraava kontrolli, jos silloinkin vielä jotain näkyy, tähystetään ja poistetaan sitten se hematooma tai mikälie onkaan. Nyt on hieman itsellä epävarma olo, jos joudutaan kovin radikaaleihin poistoihin, voinko enää tulla raskaaksi lainkaan. Lapsia tosin on 3, joten siinä mielessä lääkäreillä varmaan 'helpompaa' tehdä poistoja. En itse ole uskaltanut vielä edes kysellä uudesta raskaudesta, kun tämä tilanne on ollut niin pitkä ja kaikki on epävarmaa.

Toivottavasti sinulla pian on mahdollista uusi raskaus ja kaikki menee sitten hyvin, kun plussa tulee!

oon miettiny kans että kuinka nopeesti hcg laskee. Erona mulla vaan on että kun pääsi repeemään ja munatorvi poistettiin kokonaan. Vaikuttaakohan se asiaan että sieltä on koko systeemi poistettu ja näin ollen sit laskiskin vähän nopeemmin?

Pahoittelut rankasta kokemuksesta :hug:

Kiitos vastauksista! :) Kävin tänään tosiaan taas labrassa ja arvo oli laskenut vaan 20 pykälää viikossa eli nyt se on vielä 110! Hoitsu ei puhelimessa osannut sanoa, että mitä seuraavaksi tehään, kuulemma kysyy lääkäriltä. Nyt jännittää, että mitä seuraavaksi... Kenties solumyrkkyä? Minkäänlaista vuotoa mulla ei ole ollut. Ainoastaan sillon ekalla viikolla, kun sain teitää kohdunulkoisesta, oli vuotoa, muttei sen jälkeen... :(

Minäkään en vuotanut kuin just sillon, kun raskaus todettiin. Ja luultiinkin ensin tavalliseksi keskenmenoksi. Solumyrkkykään ei vuotoa aiheuttanut, se tuhoaa 'raskausjämät' kuivattamalla.

viipsu Voisi todellakin olettaa, että hcg poistuu nopeammin, kun raskausaines on poistettu! Toivottavasti näin on, mutta ilmeisesti tuo lasku on myös hyvin yksilöllistä, ystävälläni kesti normaalissakin keskenmenossa pari kuukautta, että arvo laski alle 20.

Pink1 Hankala tuo sun tilanne :hug: Tiedän kyllä hyvin, miltä epätietoisuus tuntuu! Toivottavasti sulla ei niin kauan kestä sitä kuin mulla! Onneksi kuitenkin on laskusuunnassa se arvo, mulle ainakin sanottiin, että seurataan arvoa ja jos nousemaan alkaa, niin sitten olisi operoitu. Nyt vaan tämä hematooma tekee sen, että on tähystettävä, kun se ei siis ole alkanut sieltä häviämään.

Vuodosta: mulla on vuotoa ollut lähes koko ajan ja siis km/ku alkoi lokakuun puolivälissä. Tuo hematooma painaa ilmeisesti kohtua ja osittain sen takia vuotaa. Lisäksi hcg:n koholla oleminen aiheuttaa uutta limakalvoa kohtuun, näin lääkäri ainakin mulle sanoi. Tiedä sitten, mikä on todellinen syy..

Kaikille epätietoisuudessa oleville tsemppiä!

Yhteistyössä