miten harjoitella käsistä vetämistä ja pään kannatusta vauvalle

• Viestiketjun aloittaja "vauveli"
  • Ensimmäinen viesti
"vauveli"
mun vauva on 2kk eikä osaa vielä mahallaan kannatella päätä , oikeastaan alkaa heti huutamaan kun laitan mahalleen vatsalle. miten olette treenanneet pään kannatusta vauvalle? pitääkö mun tukea siis aina vauvan päätä vielä kun nostan hänet syliin tms vai vaikuttaako se että ei osaa kannattaa päätä kun aina tuen häntä.

miten neuvolassa testataan se käsien vetäminen että kannattaisi päätä? otetaanko siis olkavarresta kiinni selältää vauvaa ja nostetaan?

esikoinen kyseessä eikä vielä oikein tietoja...

nou hätä
En ole kyllä mitenkään vauvoja ikinä treenannut, oppivat kun oppivat! Lattialla oleskelu on tärkeää ja mahallaan olo tietysti. Jos ei viihdy, niin miten olisi sinun masun päällä pötköttely, kun makaat selälläs lattialla. Neuvolassa vedetään siis ihan vaan käsistä ylöspäin vauvan ollessa selällään. Älä sitä treenaile kotona...

"tinttamari"
Tuet sitä päätä ja niskaa aina kun nostat häntä. Vauvat kehittyvät omaan tahtiinsa. Mulla esikoinen kannatteli päätään 1,5 kk:n ikäisenä, kuopus taasen 3 kk:n ikäisenä. Sitä ei tarvitse treenata. Annat olla vatsalla ja selällään tasaisella alustalla päivittäin. Kun oppii kääntämään päätään niin lihakset vahvistuvat siinäkin ja vähitellen oppii kannattamaan sitä päätäkin.
Onnea esikoisesta :)

oikeasti???
Mksi sitä vauvaa pitää treenata? Eiköhän riitä, että opettelee itse omassa tahdissaan noitakin taitoja? Lattialla oleskelua, eikä jatkuvaa kanniskelua tai sitterissä istuttamista.

hr
voi sitä treenata kotonakin, että vetää käsistä jos pää alkaa tulla mukana ja vauva kannattelee, mutta jos on ihan lötkö pötkö ja pää ei lähde mukaan, niin sit en treenais. Omia vauvoja oon nostanut kainaloista syliin niin että ovat oppineet ottamaan päänsä mukaan, tietty omat sormet on olleet valmiina varmistamaan, mutta enpä ole ihmeemmin päätä tukenut kun vauva on alkanut kannatella sitä.. mutta toiset vauvat on lötkömpiä. Omani on olleet aika napakoita ja jäpäköitä tapauksia.

Jos jotain haluat tehdä, niin kanna lasta sylissä mahdollisimman usein mahallaan. Sylyttelyä ei siis tarvitse lisätä, vain muuttaa kantoasentoa. Lapsi käsivarren päälle toinen olkapää kyynärtaipeesssasi. Siinä lapsi oppii hiljalleen ja luonnollisesti kannattamaan päätään ilman, että satuttaa mitenkään itseään. Tämä ohje meille tuli laiskahkon esikoisen tsemppaamiseksi ja hyvä ohje oli.

Ja joillekin lapsille aktivointi lihasten käyttöön on tarpeen. Samaa tyttöä käännettiin hoitopöydällä kyljeltä toiselle jalasta tai kädestä (ei vartalosta), jotta joutuu itsekin tekemään jotain. Ei saanut nostaa esim. hartioita paitaa puettaessa, vaan puettiin ensin paita pään yli, sitten toinen käsi hihaan, sitten toinen, lapsi kyljelleen ja paita siltä puolelta alas ja toisella kyljellä sama juttu. Silti lapsi lähti hitaasti liikkeelle, mutta kävelemään lopulta lähti samaan aikaan kuin muutkin, kunhan ensin saatiin innostumaan lihastensa käytöstä.

"VIERAS"
Jos haluat treenata niin nosta pois hoitopöydältä "kylki edellä" eli jos retkahtaa niin sivulle retkahtaa, ei niin paha kuin suoraan taaksepäin. Muistaakseni pidettiin kainaloiden alta kiinni....no mut kyl se vauva oppii aikanaan ilman treenaustakin.

Yhteistyössä