Miten esikoisesi on reagoinut vauvan syntymään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jepulis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jepulis"

Vieras
Onko hän taantunut taas "vauvaksi"? Millä tavalla tämä on ilmennyt ja miten kauan on mennyt että tämä vaihe on mennyt ohi, että lapsesi on jo tottunut ajatukseen sisaruksesta?

Ja minkä ikäinen esikoisesi oli , kun teille syntyi vauva?

Meillä 3v alkoi vain kovasti tekemään kaikkea tuhmaa (= hakemaan huomiota). Oli 2v9kk kun vauva tuli, kuukausi siinä meni ennenkuin mustasukkaisuus iski. Nyt vauva 4kk ja jatkuu huomionhaku, mutta ei ole nyt hetkeen ollut ihan niin paha kuin alkuun. Tilaisuuden käyttää kyllä hyväksi jos sellainen tulee (on esim yksin yläkerrassa ja rasvapurkki ulottuvilla niin se on taatusti meidän lakanoissa..) Alkuun muutaman viikon oli päikkäriaikaan huone aina täynnä kakkaa vaikka kävin usein katsomassa jne ettei ehtisi sotkea. Alkoi samalla myös kova omimisvaihe. Vauva saa esikoisen leluilla leikkiä, mutta muut lapset ei missään nimessä.

Vauvaa kohtaan on kokoajan tosi nätisti ja ylpeä isosisko.

Esikoinen on jo 14-vuotias, joten en taida muistaa ihan kaikkea. Meillä meni tosi hyvin enkä muista mitään edellisen mainitsemista asioista. Tyttö oli 2 vuotta, kun seuraava syntyi.

Esikoinen oli 1,5v kun keskimmäinen syntyi. Ei reagoinut vauvan syntymään juuri mitenkään muuta kun paljon halusi olla sylissä, mikä onneksi järjestyy.
Siinä vaiheessa kun vauva 5kk iässä alko syömään kiinteitä niin tuli jonkinverran taantumaa, ei olisi millään halunnut syödä itse vaan olisi pitäny syöttää. Samoin vaipoista ei olisi halunnut luopua.

Mä oon jostain lukenut, että se vanhempi lapsi voi taantua uudestaan vauvaksi, esim haluaa vaipat takaisin tai unohtaa jo opittuja asioita.

Mun tutulle syntyy parin kk päästä vauva ja esikoinen silloin 2v 10kk ja hää naureskeli, että kohta heillä on varmaan taas kaksi vauvaa.:-D

Esikoinen oli jo menehtynyt kun keskimmäinen ja nuorimmainen syntyivät, joten otetaan käsittelyyn keskimmäisen ja nuorimmaisen väliset "suhteet".
Keskimmäinen oli 2 vuotta 3 kuukautta vanha kun nuorimmainen syntyi. Nyt nuorimmainen on vuoden vanha joten olen jo vuoden ajan saanut seurailla keskimmäisen asioita isona veljenä.

Alusta saakka keskimmäinen oli hyvin huolehtiva pikkusiskoaan kohtaan, vahti haukan lailla että vauvalla pysyi sukat jalassa ja myssy päässä. Kiikutti vauhdilla vaippoja kun vain vihjastiinkin että vaippa vaihdetaan.

Nyt kun pikkusisko kävelee niin isoveli poistaa edestä esteitä (=leluja lattialta) ja jos sisko meinaa horjahtaa niin velipoika on heti vieressä tarjoamassa tukeaan.

Yhdessä vaiheessa oli sellainen ikävyys että kun pikkusisko leikki jollain lelulla niin veli meni ja otti lelun siskoltaan. Toistuvista kielloista huolimatta. Nyt kun sisko osaa jo päättää itse ettei halua lelusta luopua vaan osaa mellakoida niin veli on jättänyt siskon käsissä olevat esineet kajoamatta.

Veli silittelee siskoaan aina kun sisko vaan pysyy aloillaan, kovin paljon tuntuu siskostaan tykkäävän.

Yhteistyössä