Miten esikoisen saa nukahtamaan kun vauva valvoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "YH-arkisin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"YH-arkisin"

Vieras
Kohta vauva syntyy, arkea pyöritän itsekseni kun mies arkipvt matkatöissä ja vain vkoloput kotona. Aloin miettimään et miten saan esikon nukahtamaan kun vauva kuitenkin valvoo silloin. Esikko nukkuu nyt minun vieressä,meidän sängyssä kun mies poissa (aloitti työt parisen vkoa sitten ja esikko nukkunut siitä lähtien meidän sängyssä). Tarkoitus nukuttaa vauvakin vieressä. Aion siirtää esikon sängyn meidän sängyn viereen ja nukuttaa hänet siihen.. mutta miten nukahtaminen onnistuu jos vauva valvoo vieressä, tarviiko silloin yövaloa tms.? On mulla ongelmat joo...

Oma esikoiseni oli 10kk kun kuopus syntyi. Nukuttelin häntä ihan saman tyyliin kun aiemmin mutta vauva sylissä, toisin sanoen lauloin ja paijasin hetken kunnes toivotin hyvää yötä.
Aluksi nukuttiin koko porukka samassa huoneessa eikä esikoinen muistaakseni koskaan herännyt vauvan tuhinoihin, tuntui hyvältä että oltiin kaikki tiiviisti yhdessä eikä laitettu tuoretta isosiskoa yksin omaan huoneeseen.
Vauvahan voi olla toisessa huoneessa jos on hyvällä tuulella niin saat rauhassa iltahetken isomman lapsen kanssa.

Meillä mies vuorotöissä ja tekee todella usein yötöitä. Nuorempi poikamme on alle puolivuotias ja isompi kolmen paikkeilla eikä nukahda yksikseen vaan tarvitsee jonkun nukuttamaan. Esikoinen kuppasi pystyssä kaikki yöt vauvana, mutta tämä toinen lapsonen on aivan eri maata. Jo parin viikon ikäisenä alkoi nukahtamaan suunnilleen samaan aikaan kuin isoveljensä, välillä jopa aikaisemmin. Isän ollessa töissä menemme kaikki yhdessä köllöttelemään vanhempien sänkyyn tai sitten menemme vauvan kanssa isoveljen sängyn viereen istumaan. Remontin takia meillä kaikki nukkuvat tällä hetkellä samassa huoneessa, mikä onkin osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Meillä esikoinen vaatii yövalon, joten pieni valo meillä on päällä, pienempikin pelkää pimeää eikä suostu olemaan pimeässä.
Välillä vauva on kirkunut ja huutanut illalla ja samalla isoveli itkenyt omaa väsymystään ja sitä, että äiti ei voi olla vieressä, mutta kyllä niistäkin tilanteista selviää. Hienosti kaikki menee!

mulla kokemusta vain päiväunille taiteilusta.. alkuun ei mitään ongelmaa nukuttaa vauva sylissä kun vauva ei vielä juuri mitään tehnyt. nukkui vaan tai välillä tissillä. nyt kun vauva on nelikuinen niin alkaa olla vähän hankalaa kun jos vauva on just heränny ja virkeä ja tahtoisi leikkiä niin isosisko tietysti siitä innostuu ja haluaa kans leluja tms. sitten oon jättäny vauvan toiseen huoneeseen leikkimään ja siirtyny tasasin väliajoin paikasta toiseen mutta tempuiluks on menny.. meillä esikoinen siis nukahti ittekseen unilleen ennen vauvan syntymää ja jonkun aikaa sen jälkeenkin mutta nyt on menny hankalaksi mikä on ihan ymmärettävää niin oon alkanu istua vieressä.

Välillä sylissä tosiaan on isoveli ja pikkuveli, mutta kyllä kaksi mukulaa syliin aina mahtuu. Välillä olen imettänyt pienempää ja isoveli on makoillut samalla vieressä tai toisessa kainalossa. Isommalle etenkin on todella tärkeää saada samalla tavalla huomiota kuin aikaisemmin ja että asiat ovat samoin kuin ennen pikkuveljen syntymää.

Meillä isompi siirrettiin omaan huoneeseen ennen vauvan syntymää ja pian vauvan syntymän jälkeen oppi nukahtamaan itsekseen. Nyt tarvii vaan kantaa sänkyyn ja laittaa unilaulu cd soimaan niin nukahtaa. Vauva menee nukkumaan samoihin aikoihin ja senkin saa vaan kantaa sänkyyn niin nukahtaa yönille.

Yhteistyössä