Miten eroon pahasta internetriippuvuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
Missäs muualla sitä kysyin kuin netissä...

Eli homman nimi on se, että olen tällä hetkellä työtön. Vietän valehtelematta 75% ajastani netissä. En saa päivin oikeastaan mitään aikaiseksi; en siivottua, tehtyä ruokaa, käytyä lenkillä tai ylipäänsä mitään. Kavereita näen toki, mutta en usein vaan viikonloppuisin. Olen aina viettänyt paljon aikaa koneella, mutta tämä nykytilanne häiritsee itseäni aivan suunnattomasti. Elämä lipuu ohi, kun istun koneella lukemassa muiden elämästä. Päivät kuluu helposti koneella istuessa, enkä edes tiedä mitä teen sen ajan. Jotain äärimmäisen mielenkiintoista ilmeisesti. Täysi netittömyys ei onnistu (miehen ja mm. työnhaun vuoksi). Surffailen netissä tietokoneella ja kännykällä. Ei ole lapsia, joten ls-ilmoa turha lähteä tekemään :D

Nyt kaikki hyvät neuvot ja vinkit on erittäin tervetulleita. Tämä on itselleni aika arka ja kiusallinen asia, joten toivoisin asiallisia vastauksia.

Suunnittele päiväsi etukäteen; heräät aamulla vaikka herätyskellon soittoon, syöt aamupalaa, lähdet lenkille (kävelläkin voi), käyt kirjastossa ja kaupassa, teet ruokaa, askartelet kortteja, luet...ihan kaikkea mitä vaan mileen juolahtaa!

Aseta itsellesi aikaraja tai tietyt ajat milloin saat olla koneella. Ja sääntöjen rikkomisesta myös rangaistus.
Työttömänäkin kannattaa pitää päivärytmiä yllä eli ei vain luuhata kaikki päivät.

Tsemppiä.

Sen ajan jonka yleensä käytät netissä oleskeluun käytä johonkin muuhun sinua kiinnostavaan puuhaan.

Mene vain sivuille joilta tarkistat asioita nopeasti (työnhakusivut, sähköposti) ja joista ei ole linkkejä muualle (esim. juuri tällaisilla keskustelupalstoilla tulee useasti klikattua linkkejä joita haluaa lukea ja sitten on se sata välilehteä avoinna....). Koeta vältellä päämäärätöntä surffailua netissä, koska siihen uppoaa helposti monta tuntia. Suunnittele mitä tietoa haet netistä ja sitten kylmän rauhallisesti sulje kone kun olet tehnyt siellä sen mitä suunnittelit tekeväsi. Kannattaa tehdä niin ettei ole "helppoa" pääsyä internetiin, eli pidä kotitietokone sammutettuna, ota vaikka piuhat pois jos tarvii niin ei aina jaksa laittaa uudestaan kiinni jos haluaa vain käväistä koneella (joka todellisuudessa venyisi kuudeksi tunniksi). Tuo kännykkä on vähän hankalampi jättää huomiotta...

Mene myös tilanteisiin tai paikkoihin joissa ei voi käyttää nettiä. Vietä enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa, jos saisi työpaikan niin netin käytön vähentäminen olisi helpompaa. Noiden kaikkien edellä mainittujen asioiden puute tai vähäisyys lisää nettiriippuvuus ongelmia. Jos aikataulujen teko tuntuu vaikealta päätä vain että "tänään käytän ruuanlaittoon/lenkkeilyyn/siivoukseen tunnin" ja sen kun olet käyttänyt sen tunnin mene nettiin hetkeksi vähän kuin palkinnoksi. Ja määritä itsellesi nukkumaan menoaika jonka jälkeen nettiin meno on ehdottoman kiellettyä (näin vältät univelat, koska jos ei nuku ei jaksa tehdä kotitöitä ja menee vaan nettiin uudestaan parin tunnin yöunen jälkeen).

Ydin asia on suunnitella jotain muuta tekemistä sille ajalle minkä normaalisti käyttää netissä oleskeluun. Kannattaa myös lukea netistä (haha) artikkeleita nettiriippuvuudesta ja mistä se aiheutuu. Sieltä ehkä löydät syyn miksi sinusta on tullut nettiriippuvainen ja pystyt tarttumaan ongelmaan ja korjaamaan sen.

toivottavasti auttaa jonkin verran, minulla on auttanut!

Käy joskus tarkistamassa pakolliset jutut, ja pidä koneesta virta pois lopun aikaa. Jos tuntuu että se on liian helppo napsauttaa päälle,irrottele vielä vaikka kaikki johdot irti seinästä ja koneesta, hiirestä patterit pois tai jotain :D Jos haluat koneelle niin päätä että saat surffailla huvikseen sitten kun olet suorittanut tietyt asiat (käynyt lenkillä, siivonnut, laittanut ruokaa...) Jos et saa noihin kulumaan riittävästi aikaa, keksi joku harrastus, lukeminen, virkkaaminen, origamien taittelu, salilla käynti.. mitä vaan.

Mulla muutosta johtuva kaverien puute, sairastelu (kipuja liikkuessa), masennus ym. sai kans aikaan sen että olin kaiken aikaa koneella, enkä jaksanut edes yrittää tehdä muuta, mutta jouduin olosuhteiden pakosta olemaan koneetta välillä pitkiä aikoja, niin ne katkaisi aika hyvin nettiriippuvuuden. Nykyään sallin koneella olon vasta silloin kun ei ole muuta tärkeää, eli kotitäitä rästissä jne. JA olen ottanut muitakin harrastuksia, ettei tunnu siltä että tyksyyttään ei ole muuta tekemistä kuin olla koneella.

Täällä on aivan ihania ja hyviä vinkkejä! Voisin ottaa läppäristä alun pois ja pistää piuhan laatikkoon, olis suurempi vaiva. Kännykällä surffailu.. Mitenköhän siitä pääsisi eroon, itsellä siis iphone ja tulee kyllä koko ajan surffailtua sillä. Ja pitäisi ehdottomasti ottaa tuo ajattelutapa, et koneella vain jos ei ole muita hommia! Nytkin kauhea kaaos kotona.

[QUOTE="A P";28757246]Täällä on aivan ihania ja hyviä vinkkejä! Voisin ottaa läppäristä alun pois ja pistää piuhan laatikkoon, olis suurempi vaiva. Kännykällä surffailu.. Mitenköhän siitä pääsisi eroon, itsellä siis iphone ja tulee kyllä koko ajan surffailtua sillä. Ja pitäisi ehdottomasti ottaa tuo ajattelutapa, et koneella vain jos ei ole muita hommia! Nytkin kauhea kaaos kotona.[/QUOTE]

Saisko siihen kännykkään jotain nettikieltoa? Eikä lapsille voi laittaa sellasen? :D Jos ei muuta niin kännykkä lukkojen taakse ja ostat muutamalla eurolla jonkun peruspuhelimen millä voi soittaa ja lähettää tekstareita. Varmaan sellasen voisi saada ilmaiseksikin jostain, kun ihmisillä tuntuu pyörivän vanhoja puhelimia turhaan laatikoiden pohjilla :)

mä tekisin itselleni löyhän lukujärjestyksen, vaikka virallista ohjelmaa ei olekaan eli aamulla ylös, aamupala, lyhyt tarkistus koneelta, eli pakolliset, sitten pitkälle lenkille, lounas ja lepäilyä hetki, sitten jotain ohjelmaa, lukemista/kävely kaupungilla/kahville tms ja illalla samoin. ulos, kirjastoon, kahvilaan, teet kunnon ruokaa, siihen menee mukavasti aikaa ja pitäisin myös viikossa sen "karkkipäivän" netin suhteen, niin vois yhtenä päivänä selata mielin määrin, muuten rajoitetusti. katsot iltaisin hyvän elokuvan ja luet kirjaa.
(joo, olen himolukija =)

Mulla ei ole pahaa riippuvaisuutta netistä mutta itsestäni tuntuu että näin lomalla tulee vietettyä kuitenkin turhan paljon aikaa tässä napottaen. Keksin asettaa itselleni rajoituksia, esim aamulla en avaakaan konetta vaan teen kaikkea muuta niin kotona kuin ulkonakin. Iltapäivällä annan itselleni aikaa olla tässä hyvällä omallatunnolla mutta korkeintaan kaksi tuntia.

[QUOTE="helmiina";28756942]Aseta itsellesi aikaraja tai tietyt ajat milloin saat olla koneella. Ja sääntöjen rikkomisesta myös rangaistus.
Työttömänäkin kannattaa pitää päivärytmiä yllä eli ei vain luuhata kaikki päivät.

Tsemppiä.[/QUOTE]

Selkäsauna, jos aikaraja ylittyy!!

Älä lopeta. Jatka vaan, voit saadaa hyötyä aikaan koneella olostasi! :) Hienoa, että uskallat olla oma itsesi eli nettiriippuvainen. Saat uusia ystäviä ja näet uutiset ensimmäisenä! :--D

Yhteistyössä