miten elatusapu määräytyy tässä tapauksessa ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eronnut mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eronnut mutsi

Vieras
eli minulla on 2 teini-ikäistä lasta edellisestä liitosta jotka asuvat virallisesti isänsä luona ja maksan niistä elatusmaksuja joka kuukausi yhteensä 136,30e.
nyt olen naimisissa uuden mieheni kanssa ja meillä on 2 yhteistä lasta, 1-vuotias ja 2kk-ikäinen ja nyt äitiyslomalla ollessani pystyn kyllä noi elatusmaksut maksamaan mutta kun jään ensi kesänä hoitovapaalle niin niistä rahoista ei paljoa makseta tommosia summia,joten voinko saada ns.vapautuksen elatusmaksuista vai otetaanko ylipäätään huomioon maksuissa että minulla on kaksi pientä lasta huollettavana??vaikuttaako nykyisen aviomieheni tulot mitenkään maksujen määräytymiseen ??
nämä minun rakkaat teini-ikäiset viettävät meillä aikaa joka viikko ja päivittäin ollaan yhteydessä muutenkin ja minä hoidan heidän koulujutut esim.vanhempainillat yms.sekä käytän lääkärissä jos tarvetta ja niin edespäin..eli en kaipaa sitten mitään herjaavaa kommenttia tästä meiän tilanteesta ja omista valinnoistamme ,KIITOS !!

eli asiallisia neuvoja jos saisin =)

Nyt täytyy myöntää, että en tiedä tuon elatusavun määräytymisestä oikeastaa mitään.
Mutta käsitykseni on, että jos tulot laskee olennaisesti niin myös maksu alenee.
Ja jos olet teinien isän kans väleissä, niin jospa saat asian hänen kanssa sovittua, että osallistut tuon hoitovapaan ajan niin paljon kun pystyt ja sit kun tulot taas normalisoituu niin myös maksut.

mulla on semmonen käsitys että pitempi aikaisessa talouden pienenemissä voi hakea elatustukiapua kelasta. Silloin kela maksaa jäljelle jäävän osan (jos vaikka omavastuuksi jäisi 50 euroa) koska itse elatustuesta on kuitenkin määrätty minimi. Taidat siis jotain tukiapua jo saada kun minimi elatusmaksu on yhdestä lapsesta noin 130-140 euroa, en muista tarkkaa summaa...

lisäys vielä että katso kelan sivuilta elatustuki avusta niin siellä lukee millä perusteilla sitä voi saada. Itse katsottiin kun mies jäi työttömäksi mutta saikin uuden työpaikan niin pian että talous ei heilahtanut kuin hetkellisesti, joten emme kuuluneet tuen piiriin sitten loppujen lopuksi.

Jos vanhemmat ovat kummatkin muuttamassa sopimusta ja ovat yhtä mieltä muutoksen suuruudesta, voivat he koska tahansa laatia uuden sopimuksen sosiaalitoimistossa. Mutta jos vanhemmat riitelevät muutoksesta, heidän pitää nostaa elatusavun nosto- tai laskukanne käräjäoikeudessa. Jotta tuomioistuin päättäisi muuttaa vahvistettua elatusapua, olosuhteissa pitää pystyä osoittamaan ennalta aavistamaton, pysyväksi jäävä, oleellinen olosuhteiden muutos. Tällaista muutosta puoltaa vähintään 20 %:n nettotulojen muutos, uusien huollettavien syntyminen, pitkäaikaistyöttömyys peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella. On huomattava, ettei yhden uuden huollettavan syntyminen, lyhytaikainen työttömyys eikä myöskään oma-aloitteinen, tahallaan tehty tulojen heikennys vielä oikeuta elatusavun laskemiseen.

Kopsattu yhden vanhemman perheiden liiton sivuilta

Maksuvaikeudet
Jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elatusapuvelkaansa tilapäisen maksukyvyttömyyden takia, hän voi hakea siihen Kelasta maksuvapautusta. Maksuvapautuksen saaminen edellyttää, että maksukyvyttömyytesi johtuu esim. työttömyydestä tai työkyvyttömyydestä ja tulosi ovat olleet enintään 1000 e/kk. Tulorajaa korotetaan, jos sinulla on huollettavana alaikäisiä lapsia.

Kela voi antaa vapautuksen ainoastaan takautumissaatavasta eli siitä osasta, jonka se perii elatustuen korvauksena. Vapautusta ei myönnetä lapselle kuuluvasta elatusapusaatavasta.

oho,onkin tullut kirjotusvirhe tohon elatusmaksu määrään,eli maksan siis nyt yhteensä 236,30.kiitos kaikille asiallisista neuvoista..enpä ollut hoksannut käydä kelan sivuilla ollenkaan kattomassa.

kävin kelan sivuilla mutta nyt mua sekottaa kun siellä puhutaan elatusavusta ja elatustuesta ja kela vissiin maksaa tarvittaessa tota elatustukea,mutta siinä kaavakkeessa millä haetaan maksuvapautusta niin lukee että haetaan 1v takautuvasti....nythän mä sitten pihalla oonkin mitä nää tarkottaa ?!? tarttee vissiin soittaa kelaan ja kysellä tarkemmin.