miten ehkäistä masenavaa oloa vauvan syntymän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja yypee
  • Ensimmäinen viesti
yypee
oon menny aina vauvan syntymän jälkeen tosi huonoon kuntoon.. siis henkisesti.. miten estäisin tuon..?ja voisin olla iloinen ja positiivinen ulevaisuuden suhteen.. itken ihan joka asiaa.. haahuilen ekat kuukaudet yöpaidassa ja ajattelen inhottavia..
miten tuon olon saa pois?pelottaa taas.. ku uusi vauva tulossa

amadeus
Ota kärryt ja mene ulos. Suosittelen MLL:n perhekahviloita, missä tapaat muita äitejä samassa tilanteessa. laita vaikka nettiin ilmoitus, että haluat tavata samassa elämäntilanteessa olevia. Se auttaa kun tekee jonkun kanssa päivittäin kävelylenkin vaunujen kanssa ja saa puhua. Minulle se teki ihmeitä! Ja ennenkaikkea älä suorita yhtään mitään! Jos imetys ei onnistu älä tee siitä numeroa vaan anna tuttelia. Huonoja kokemuksia imetyksen epäonnistumisesta on monilla ja pahimmillaan se voi johtaa hermovaurioihin rinnan alueella jos vain yrittää ja sattuu ihan kamalasti koko ajan. allekirjoittanut tietää mistä puhuu.

vieras
Ei sitä välttämättä pysty välttämään. Johtuu hormonitasojen romahduksesta joka siis seurausta synnytyksestä. Ottaa aikansa et kroppa sopeutuu. Toki oloa voi helpottaa just vertaistuella ja harrastuksella mikäli mahdollista. Mulla oli paha blues esikoisesta, ajattelin jopa et en välitä vaik joku äkkiä "kaappais" vauvan tms. Hoidin, mutta itkin ja surin ja olin täysin tunnoton. Kakkosen synnyttyä osasin odottaa bluesia mut tuli vähän lievempänä. Esikosta en siis tiennyt mitä toi on ja olin ihan pihalla.

Kuuluu asiaan. Äidin täytyy herkistyä vastatakseen vauvan tarpeisiin.
Nythän onneksi jo tiedät mitä on tulossa.
Muakin pelotti ihan sairaasti, olin tosi maassa ja itkeskelin pari ekaa viikkoa.

Yhteistyössä