Meillä oli ensin käytössä tuo ruiskussa liottaminen, mutta siinä tahtoi jäädä tosi helposti niitä murusia ruiskuun ja monta kertaa piti täyttää ruiskua uudelleen vedellä ennen kuin kaikki lääke oli mennyt alas. Hiukan myöhemmin aloin sitten liottamaan lääkettä lusikassa ja kippaamaan pehmenneen tabletin lusikalla suuhun. Kun löytyi eka kiinteä, niin sitten sekoitin pieneen määrään sosetta ja syötin lusikalla.
Meillä muuten ensin tavallinen lastenlääkäri, jolla ei ollut niin hirveästi kokemusta refluksista suostui kamalan suostuttelun ja painostuksen jälkeen kirjoittamaan meille reseptin Loseciin. Annostukseksi hän määräsi tuon saman puolikkaan tabletin kuin teillä. Olimme jo vaihtamassa hoitoa allergologille ja sain hänelle soittoajan samalle päivälle. Puhelimessa allergologi käski antaa Losecia aamulla ja illlalla kokonaiset tabletit. Välillä annos oli isompi ja kunhan ruokavalio oli viimein kunnossa tiputettiin ensin toinen lääke pois ja viimein 1,5 vuoden lääkityksen jälkeen voitiin se jättää kokonaan pois. Puolikas tabletti on siis aika pieni annos minunkin mielestäni.
Losecin puolittaminen on käytännössäkin aika hankala toimenpide. Siinä tabletissa ei ole sitä puolitusviivaa eli lääkeaine ei jakaudu takaisesti tabletin molemmille puolille. Edes puolittamalla ei siis saa tarkasti annosteltua lääkettä. Ilmeisesti tablettia ei saisi muutenkaan katkaista. Olen myös käsittänyt, että vaikuttava aine on niissä pienissä rakeissa, joita liotetussa tabletissa näkyy. Jos ottaa puolet lionneesta mössöstä, ei siinä ole kuitenkaan välttämättä puolia lääkeaineesta. Onhan siinä nyt varmaan noin suurinpiirtein, mutta ei tarkasti. Itse ehdin tuota "puolitusta" kokeilla kerran ja huomasin sen haastavaksi. Ehdin jo soitella silloin apteekkiinkin ennen kuin allergologi soitti.
Pharmacan mukaan se perusannos muistaakseni 1v ikäiselle on yksi tabletti, mutta lääkettä käytetään nuoremmillekin. Meillä alotettiin 6 kkk ikäiselle. Itse ehkä juttelisin vielä lääkärin kanssa annoksen nostamisesta ainakin tuohon yhteen tablettiin vuorokaudessa ihan senkin takia, että tuo puolittaminen on aika pelaamista muuten.