miten allergialapset kasvaa?

  • Viestiketjun aloittaja ahistaapi
  • Ensimmäinen viesti
ahistaapi
Meillä aloitettu allergiaselvitykset ja nyt huolettaa että miten lapsi, jolla tdn monia monia allergioita, kasvaa? Miten teidän allergialapset ovat kasvaneet ja kehittyneet ja miten on taattu riittävä ravintoaineiden saaminen? meidän lapsella ikää nyt 5kk. Tdn. Tutteli ja kaura käy mutta esim. kasvista/marjaa/hdelmää ei olla löydetty... ;( ja on tosi surkea olo ja huoli.
 
mulla 2 vuotias poju jolla paljon allergioita esim vehnä,ruis,ohra,muna,soija,riisi ja maito.jätin poi myös maissin,tattarin,paprikat,porkkanan ym pois kun tuli oireita. 2 vuotis tarkastuksessa oli melkein metrin pitkä ja painoi vaille 15 kg. tärkeintä olisi että joka ruokaryhmästä löytyisi jokin aine mikä käy.pojalla käytössä kaurajuoma plus johon lisätty vitamiineja turvaamaan saantia. 2 vuotiaasta lähtien voi antaa vitamiineja. noin pienen lapsen vitamiinien saannista en niin osaa sanoa kun pojan allergiat todettiin yli vuodet vanhana. meidän tapauksessa ei ole ainakaan vaikuttanut pituuteen, poika on ikäisiään isompi! :wave:
 
Hei!

Sun vauva on viisikuisena vielä niin pieni, että sulla ei ole vielä kiirettä löytää sopivia kiinteitä. Mä antaisin tilanteen rauhoittua ensin ihan täysin, esim. pari viikkoa ilman uusien kiinteiden kokeilua ja lähtisin sitten rauhallisesti testailemaan, max. yksi aine per viikko uusia kiinteitä.

Meillä on pian yhdeksänkuinen poika, jolla on ainakin maito, kananmuna, vehnä ja soija-allergiat, ilmeisesti myös porkkana. Meillä otettiin kolmikuisena rastit ja kokeiltiin maidoton dieetti, mutta niistä ei ollut iho-oireisiin apua. Eikä järkyttäviin öihin. Rasteissa ei näkynyt mitään, joten neuvolalääkäri jätti tilanteen elämään, vaikka iho oli ihan hirveä.. Sitten kävi niin, että 5kk ja 6kk neuvolakäyntien välillä paino laski aika hurjasti ja pituuskasvu pysähtyi, silloin saatiin neuvolalääkäriltä vihdoinkin lähete ison sairaalan ihotautipoliklinikalle. Uusissa rasteissa puolivuotiaana näkyi jo nuo allergiat ja minä jätin ne omasta ruokavaliostani pois. Pojan paino lähti saman tien noususuuntaan ja nyt kohta kolme kuukautta myöhemmin poika alkaa olla jo melkoinen pullukka :) Varmuuden vuoksi käytiin myös sairaalan lastenlääkärillä noista kasvuasioista. Silloin ei vielä pituuskasvu ollut lähtenyt käyntiin, mutta lääkäri sanoikin, että pituuskasvu lähtee yleensä pari kuukautta myöhemmin uudelleen kasvuun. Ja nyt kyllä tuntuu, että poika on venähtänyt pituutta, kun bodeja on saanut laittaa useammankin kappaleen pois liian pieninä.. Meillä kasvun hidastuma johtui siis nimenomaan siitä, että poika sai mun kautta allergian aiheuttajia. Ensimmäiset viikot mentiin vain rintamaidolla ja pienellä maissiannostuksella ja silti se paino lähti nousemaan, kun allergian aiheuttajat saatiin eliminoitua pois.

Anyway, meillä on myös vaikea atopia allergioiden lisäksi, joten tässä ollaan hitaasti saatu kiinteitä mukaan kuvaan. Onneksi vähän joka sorttia kuitenkin. Meille sopivia ovat peruna, maissi, riisi, mustikka ja kesäkurpitsa. Parsakaalin kokeilun aloitan viikonloppuna. Mustikka, kesäkurpitsa ja parsakaali ovat kaikki olleet kysymysmerkillä, eli testasin niitä jo monia viikkoja sitten, mutta iho-oireiden vuoksi jouduin laittamaan ne tauolle. Kyse ei ollut kuitenkaan allergiasta, vaan mustikan testausaikana ainakin flunssan aiheuttamasta lehahduksesta, kesäkurpitsan kohdalla en enää muista. Nyt kun olen nuo uudestaan testannut, niin molempia ollaan saatu syödä jo muutamia viikkoja ilman mitään oireita. Porkkanan aikana tuli kuitenkin niin voimakas nokkosrokko, että en uskalla sitä kokeilla uudestaan ennen kuin siitepölyaika on ohitse, jos silloinkaan.

Meni vähän aiheen vierestä, mutta mun mielestä voit olla vielä aika rauhallisella mielellä liikenteessä. Ja ennen kaikkea malttia kokeiluihin, anna tilanteen rauhoittua kunnolla, jos allergisia oireita ilmenee. Ja tosiaan, max. yksi uusi aine viikossa.

Jaksamista!
 
Amaryllis
Meidän allergikko on kasvanut koko ajan hyvin, vaikka kiinteiden aloitus takkuili niin että vasta 9kk:na löytyivät ens. sopivat sapuskat. Siihen asti mentiin pääasiassa imetyksen turvin. Joten ei teilläkään vielä mitään kiirettä kiinteisiin ole, hitaammalla tahdilla todennäköisesti lötyykin paremmin sopivia ruoka-aineita.

Teidän tapauksessa on varmaan mukana allergia-/lasten allergioihin perehtynyt lääkäri, jonka kanssa etsitte sopivaa ruokavaliota? Hänen kauttaan pitäisi myös saada lähete ravintoterapeutille, joka osaa jatkossa laskea ruoka-aineet ja määrät sekä mahdolliset vitamiini ym. lisät.
 

Yhteistyössä