Miten allergia(t) todetaan?

Edina Monsoon

Aktiivinen jäsen
05.04.2007
1 625
0
36
Voinko marssia terkkariin ja sanoo että testatkaa mille kaikelle mä olen allerginen vai pitääkö jotenkin aina kaikki testata erikseen?
Selkeesti saan allergisia reaktioita mut en hemmetti soikoon tiedä et mistä kaikesta niitä enää saankaan.. Ainakin pöly, eläimet, siitepöly?, tomaatti, pähkinät, jotkut hedelmät jne. Mut näitäkään ei oo virallisesti todettu, omien havaintojen pohjalta tein allergia diagnoosin:D
*haluan listan missä on lueteltu kaikki mun allergiat*

Ja tulikin mieleen tomaatista vielä että luomutomskuista en saanu kurkkuuni turpeeks mut muista kotimaisista saan (ulkolaisia en käytä koskaan).. Voiskos tässä olla joku muu kun itse tomaatti joka allergian aiheuttaa??

mie sanoin neuvolassa et haluan tytön allergiatesteihin. neuvolan täti laitto lääkärille lähetteen ja lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan allergiatesteihin.

testeissä valittiin n. 20 testattavaa tuotetta joiden allergeeneja tiputettiin pieni pisara iholle ja sit odotettiin 15 min että mihin nousee patti.

Samaan kysymykseen mäkin haluaisin vastauksen!Mahtaako kuitenkaan käydä noin yksinkertaisesti?
Mulla on kyllä testattu ne yleisemmät allergiaa aiheuttavat kesk.sairaalan korvapolilla.
Mutta jos haluaisin kyllä tietää myös vähän yksilöllisemmin,esim.ruokaaineet(itse diagnonisoinut,ainakin porkkanan ja kiiwin,useimmat pesuaineet,naamarasvat,voimakkaat tuoksut yms.)Mutta pitäiskö sitä oikeen tilata aika allergioihin erikoistuneelle vai saiskohan terv.keskuksesta lähetteen yksilöllisempiin testeihin?

Meillä päin saa lääkäriltä lähetteen allergiasairaalaan jossa sitten oireiden mukaan mietitään mitkä allergiakokeet otetaan. Toki jossain varmasti voidaan mitata verestä allergeenit, tarkkaa käytäntöä en tiedä.

Mulla todettiin allergioita vaikkakin prick -testien mukaan ei yliherkkyyttä tullut. Kuitenkin reagoin voimakkaasti siitepölyille yms.

No ei terkkari voi kyllä mihinkään allergiatutkimuksiin lähettää, ainakaan täällä Turussa.

On olemassa sellaisia allergiapaketteja jotka verestä tutkitaan, phadiatop-combi, ruoka-aineet yms. Ruoka-aineallergia on yleensä aikuisella helppo ottaa verestä. Vauvoillahan ei taas esim. maitoallergiat vielä verestä selviä.

Yhteistyössä